Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Warto będzie segregować śmieci

Rozmawiał Mariusz Parkitny
Jeszcze w tym roku będziemy rozliczać śmieci w nowym systemie.
Jeszcze w tym roku będziemy rozliczać śmieci w nowym systemie. Archiwum
Rozmowa z Pawłem Adamczykiem, zastępcą dyrektora Wydziału Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska Urzędu Miejskiego w Szczecinie

- W poniedziałek radni zdecydowali według jakich zasad będziemy płacić od lipca za śmieci. Co to oznacza dla mieszkańców?
- Po uprawomocnieniu się przyjętych na sesji 22 kwietnia uchwał właściciele nieruchomości winni złożyć deklarację wg nowych wzorów przyjętych na tej sesji oraz zgodnie z nowymi przyjętymi metodami. Decyzje podjęte przez radnych zarówno dotyczące metody naliczania opłat jak i nowego wzoru deklaracji oraz terminu jej złożenia, muszą uzyskać akceptację organów nadzorczych. Uchwały będą prawomocne 14 dni od dnia ogłoszenia. Przewiduje się, że nastąpi to ok. 15 maja br. Wówczas właściciele nieruchomości zamieszkałych będą mogli złożyć nowe deklaracje. Zgodnie z decyzją rady miasta wszyscy, którzy już złożyli deklaracje, będą zobowiązani złożyć ją ponownie według nowego wzoru. Termin złożenia deklaracji został przesunięty na 15 czerwca 2013 r. a więc czasu jest więcej. Dlatego warto apelować do właścicieli nieruchomości, aby do czasu wejścia w życie nowych uchwał wstrzymali się ze składaniem deklaracji.

- Jakie pytania w deklaracji mogą sprawić najwięcej kłopotów?
- W deklaracjach nie ma pytań. Dotychczasowe podnoszone kwestie przede wszystkim skupiały się na danych o ilości zużytej wody. Właściciele domów jednorodzinnych często wskazywali, że nie przetrzymują faktur za wodę za poprzednie okresy. W nowej deklaracji zgodnie z przyjętą dla zabudowy jednorodzinnej stawka jest zryczałtowana, więc tego problemu nie będzie. Drugą kwestią jest numer księgi wieczystej, który dla wielu właścicieli jest trudny do określenia. Ta informacja we wzorze pozostała, ponieważ służy jednoznacznemu identyfikowaniu nieruchomości, za którą składana jest deklaracja. Ponadto w deklaracjach często właściciele mylnie interpretują zapisy części F2 deklaracji, która dotyczy niezamieszkałych części nieruchomości, tzw. mieszanych i wyliczenia dla tej części opłaty za gospodarowanie odpadami. A właściciele nieruchomości sądzą, że w tej części należy wpisać "zapotrzebowanie na pojemnik". Wynika to z faktu, że część osób wypełniając deklarację nie czyta objaśnień dla poszczególnych rubryk i tych zamieszczonych na końcu deklaracji. To przyczyna nieporozumień.

- Kto osobiście będzie musiał wypełniać deklaracje? Czy tylko właściciel domu wolnostojącego? A co np. z właścicielami "bliźniaków", domów w zabudowie szeregowej?
- W zabudowie jednorodzinnej właściciel nieruchomości jest odpowiedzialny za złożenie deklaracji. I warto przypomnieć, że zabudowa jednorodzinna to jeden budynek mieszkalny jednorodzinny lub zespół takich budynków, wraz z budynkami garażowymi i gospodarczymi. Budynek mieszkalny jednorodzinny to budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku. Jako zabudowę jednorodzinną należy również traktować zabudowę zagrodową, przez którą należy rozumieć w szczególności budynki mieszkalne, budynki gospodarcze lub inwentarskie w rodzinnych gospodarstwach rolnych, hodowlanych lub ogrodniczych oraz w gospodarstwach leśnych.
Tak więc zgodnie z definicją i właściciel bliźniaka, a w zasadzie jego połowy, jak i wyodrębnionej nieruchomości w zabudowie szeregowej winien złożyć deklarację.

- Czy będzie możliwość wysłania deklaracji pocztą elektroniczną?
- Tak. Po uprawomocnieniu się uchwały z 22 kwietnia. Warto podkreślić, że taką deklarację trzeba będzie opatrzyć certyfikowanym podpisem elektronicznym. Mail więc nie wystarczy.

- Prezydent i urzędnicy mówili w poniedziałek, że przyjęte przez radnych stawki oznaczają, że system się "zepnie i jest bezpieczny". Co to znaczy?
- To kolokwialne określenie należy rozumieć następująco. Wpływy z opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi wnoszone do gminy przez właścicieli nieruchomości i koszty finansowania systemu odbioru i zagospodarowania odpadów komunalnych będą bilansowały się, czyli w skali roku będą wystarczające środki na realizowanie zobowiązań gminy.

- Co się stanie, gdy za pół roku okaże się, że wpływy z opłat od mieszkańców są mniejsze niż koszty systemu? Czy trzeba będzie podnieść stawki opłaty? Co będzie w sytuacji odwrotnej, gdy pieniędzy z opłat będzie więcej?
- Gmina będzie musiała realizować płatności za usługi niezależnie od uzyskanych wpływów z opłat. Szacujemy, że miesięczne faktury za usługi będą oscylować wokół wartości 4,5 mln zł. Jeżeli środków z opłat nie wystarczy, trzeba będzie podejmować wszystkie działania, które uszczelnią system, czyli spowodują, że wszyscy właściciele nieruchomości zamieszkałych będę regulować w terminie swoje zobowiązania wobec gminy. Jeżeli to nie będzie skuteczne, trzeba będzie rozważyć inne scenariusze, tj. przesunięcie w budżecie miasta środków z innych zadań lub zwiększenie stawek opłat. Jednak myślę, że do tego nie dojdzie. Długo analizowaliśmy wszystkie warianty i takie zagrożenie można oceniać jako niewysokie. W odwrotnej sytuacji będzie przesłanka do obniżenia nominalnej wartości stawek. Natomiast nie ma możliwości rozliczenia "nadpłaty" na poszczególnych właścicieli nieruchomości.

- Czy po 2015 r., gdy ruszy spalarnia śmieci jest szansa, że opłaty za odpady zostaną obniżone?
- Jest taka szansa. Wszystko będzie zależało, jak cena przyjęcia odpadów w spalarni będzie wyglądała w relacji z cenami w innych instalacjach, do których odpady są przekazywane. Gmina jako właściciel Zakładu Termicznego Przetwarzania Odpadów w pewnym zakresie będzie miała wpływ na kształtowanie się tej ceny. Jednak nie w pełnym, bo część ceny będzie zależna od wysokości opłat za środowisko, które instalacje odprowadzają do Urzędu Marszałkowskiego.

- Jak często właściciel, który zadeklarował segregację odpadów, będzie otrzymywał worki (dotyczy zabudowy jednorodzinnej)?
- Systematycznie wraz z przekazywaniem odpadów wysegregowanych na nieruchomości na zasadzie wymiany pusty worek za pełny.

- Kto w spółdzielni lub wspólnocie mieszkaniowej zdecyduje, czy lokatorzy będą segregować odpady? Kto oceni, czy segregacja jest prowadzona czy nie?
- Deklarację dla zabudowy wielorodzinnej składa zarządca. Na jakiej podstawie to zrobi, to kwestia relacji między zarządca a mieszkańcami takiej nieruchomości. Ocenę prowadzenia selektywnego sposobu gromadzenia zgodnie z ustawą realizować będą podmioty realizujące usługi odbioru odpadów z nieruchomości.

- Czy firma "śmieciowa" odbierze z posesji więcej śmieci niż zmieści się do pojemnika (nie dotyczy odpadów, dla których odbiór przewidziano inną ścieżką)?
- Firmy odbiorą wszystkie odpady zgromadzone w sposób zgodny z regulaminem utrzymania czystości i porządku, czyli w pojemnikach.

- Czy opłaty za odpady będziemy regulować co dwa miesiące?
- Tak, począwszy od 15 sierpnia br.

- Czemu ma służyć podział miasta na rejony, w których będzie działać po jednej firmie przewozowej? Czy to nie ogranicza konkurencji?
- Podział służy sprawniejszej obsłudze i realizacji zamówienia publicznego w tym zakresie. Czy ogranicza konkurencję? Głosy są podzielone. W naszym przetargu wystartowało 3 oferentów reprezentujących razem 4 największe podmioty dotychczas działające na rynku. Czyli o ograniczeniu nie może być mowy. Miasto dążyło do tego, aby jakość usług świadczonych była na poziomie co najmniej nie gorszym niż obecnie. Z podmiotami, które wystartowały w przetargu, szanse na spełnienie tego oczekiwania są bardzo duże.

- Przypomnijmy na koniec według jakiego systemu będziemy od lipca płacić za śmieci.
- Metoda dedykowana dla nieruchomości w zabudowie wielorodzinnej, oparta jest o ilość zużytej wody, a właściciel nieruchomości będzie mógł za podstawę przyjąć do podstawy naliczenia opłaty alternatywnie:
1. zużycie wody z 12 miesięcy (tak jak w obowiązujących zasadach)
lub
2. dwukrotność zużycia z 6 kolejnych miesięcy.
Zarządca, spółdzielnia, wspólnota, które składać będą deklaracje w imieniu mieszkańców nieruchomości w zabudowie wielorodzinnej mogą wybrać najkorzystniejszy dla danej nieruchomości wariant. Jeżeli na przykład zużycie wody w okresie jesienno-zimowym jest niższe od zużycia w okresie wiosenno - letnim to przyjęcie go do naliczania opłaty wg proponowanego rozwiązania spowoduję niższą wysokość opłaty.
Dla nieruchomości w zabudowie wielorodzinnej na niższym poziomie określono stawki: 4,35 zł / metr sześcienny i 5,55 zł / metr sześcienny w zależności od deklaracji dotyczącej segregowania odpadów.

- Inny system będzie obowiązywał w zabudowie jednorodzinnej?
- W zabudowie jednorodzinnej rada miasta przyjęła metodę opartą na zryczałtowanej opłacie od gospodarstwa domowego, niezależnej od ilości zużytej wody na danej nieruchomości. Stawka miesięczna opłaty będzie stała. Dla segregujących odpady wyniesie 57 zł miesięcznie. Dla nieruchomości, których właściciele nie zadeklarują segregowania odpadów "u źródła" wysokość opłaty wyniesie 85 zł miesięcznie. Przyjęcie powyższych rozwiązania eliminuje ryzyko niewspółmiernego wzrostu wysokości opłaty za śmieci od 1 lipca br. na skutek zużycia wody do celów innych niż socjalno bytowe. A właśnie używanie wody do pielęgnacji przydomowych ogrodów było najczęściej podnoszonym argumentem w dyskusjach nad dotychczas przyjętymi w Szczecinie rozwiązaniami.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński