Plan budowy ogólnodostępnych stacji ładowania w Szczecinie mają uchwalić za tydzień radni Szczecina. To jeden z elementów, który ma pomóc w ochronie środowiska i zmobilizować kierowców do przerzucenia się na auta hybrydowe i elektryczne. Szczególnie tych ostatnich jest w mieście niewiele. W marcu było ich jedynie 115 sztuk. Punktów ich zasilania też nie ma za dużo, obecnie 25. Dlatego do marca ma być ich 210, z tego prawie sto wybudowanych przez podmioty prywatne. Resztą musi się zająć miasto.
- Sporządzając plan budowy ogólnodostępnych stacji ładowania, brano przede wszystkim pod uwagę praktyczność rozwiązań i ich lokalizację. Rozmieszczenie stacji optymalizowano tak, aby użytkowanie było z jednej strony jak najłatwiejsze, z drugiej zaś dostępne dla mieszkańców Szczecina, popularyzując tym samym elektromobilność - wyjaśnia uzasadniając uchwałę Michał Przepiera, zastępca prezydenta Szczecina do spraw inwestycji.
CZYTAJ TAKŻE: Powoli rośnie zainteresowanie samochodami elektrycznymi i hybrydami
Urzędnicy przygotowali raport dotyczący elektormobilności. Przyznają, że rynek pojazdów elektrycznych w Polsce dopiero raczkuje. Świadczy o tym niewielka liczba stacji ładowania oraz mała sprzedaż samych pojazdów.
- Elektromobilność znajduje się na początku swej drogi jeśli chodzi o popularność, nie może obecnie konkurować z transportem tradycyjnym pod względem liczby miejsc, w których możliwe byłoby uzupełnienie potrzebnej dla samochodu energii. Obawa o dostęp do odpowiedniego punktu zasilania, szczególnie poza warunkami domowymi zabudowy jednorodzinnej, a także w czasie dłuższych podróży, zniechęca potencjalnych nabywców pojazdów elektrycznych, a ograniczony popyt nie pozwala branży na rozwój. Dlatego też rozbudowa sieci ogólnodostępnych stacji ładowania jest najważniejszym warunkiem, aby spopularyzować technologię bezemisyjnych pojazdów elektrycznych - napisano w raporcie.
Budowane w Szczecinie stacje będą głównie typu plug-in, czyli wtykowego. Takie rozwiązanie jest najpopularniejszą metodą ładowania pojazdów elektrycznych, dostępną praktycznie dla wszystkich pojazdów. Polega na fizycznym połączeniu pojazdu z punktem ładowania za pomocą przewodu.
CZYTAJ TEŻ: Szczecin: Planują ustawienie prawie 200 nowych ładowarek do aut elektrycznych
Lokalizacje
Jednym z głównych problemów do rozwiązania jest lokalizacja nowych stacji. Autorzy planu zwracają uwagę, że nie mogą to być przypadkowe miejsca, ponieważ większość szczecinian mieszka w blokach, często bez własnego miejsca parkingowego. Osoby, które nie posiadają przydomowych parkingów lub wydzielonych miejsc parkingowych, są pozbawione możliwości samodzielnego montażu stacji ładowania. Są to jedne z tych lokalizacji, które samorząd powinien wziąć pod uwagę przy planowaniu ogólnodostępnych stacji ładowania.
Kluczowymi lokalizacjami dla stacji ładowania powinny być często odwiedzane miejsca, takie jak: centra miast, muzea, kawiarnie, restauracje, obiekty sportowe, kluby fitness, siłownie, sądy, urzędy, tereny rekreacyjne, w tym parki, place zabaw, deptaki.
- Chodzi o takie rozwinięcie infrastruktury, aby kierowcy mogli użytkować auta elektryczne z taką łatwością, jak obecnie samochody z silnikami spalinowymi. Z doświadczenia innych państw wynika, że największym zainteresowaniem cieszą się stacje zlokalizowane w miejscach zamieszkania oraz w miejscach pracy oraz w ścisłych centrach miast, gdzie posiadacze pojazdów przebywają najdłużej i w ramach oszczędności czasu ładują swoje samochody - wyjaśnia Michał Przepiera.
Znamy konkretne lokalizacje nowych stacji. To około stu ulic (na wielu zaplanowano po dwie stacje). To m.in.: parking przy kąpielisku Arkonka, Plac Dziecka, ulice 1 Maja, Królowej Korony Polskiej, Chopina, Wały Chrobrego, Niepodległości, Santocka.
Co ciekawe operatorom stacji rekomenduje się zadbanie o zieleń i tereny przyległe do stacji np. poprzez nasadzenia drzew, czy łąk kwietnych.
ZOBACZ TEŻ: Są pierwsze stacje ładowania aut elektrycznych w Szczecinie [ZDJĘCIA, WIDEO]
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?