Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

W Szczecinie będą nowe tramwaje niskopodłogowe. Spółka zbuduje je sama

Marek Jaszczyński
Tak wyglądają gdańskie "dortmundy” z obniżoną podłogą w środkowej części pojazdu. Takie pojazdy mają mniejsze wymagania od tramwajów typu swing jeżeli chodzi o stan torowisk. Wjadą tam, gdzie jeżdżą tatry.
Tak wyglądają gdańskie "dortmundy” z obniżoną podłogą w środkowej części pojazdu. Takie pojazdy mają mniejsze wymagania od tramwajów typu swing jeżeli chodzi o stan torowisk. Wjadą tam, gdzie jeżdżą tatry.
Tramwaje Szczecińskie powiększają tabor niskopodłogowy. Spółka chce zmontować jeden wagon z częściowo niską podłogą. To będzie pierwsza taka konstrukcja w naszym mieście. Choć pomysł nie jest nowy.

Na stronie spółki ogłoszono przetarg. Przewoźnik z nowych elementów, podzespołów, wyposażenia, części mechanicznych i elektrycznych chce zmontować na miejscu jeden przegubowy wagon. Nowinką jest to, że wieloczłonowy pojazd będzie częściowo niskopodłogowy.

Jaki ma być?

W specyfikacji warunków zamówienia czytamy, że wagon powinien mieć długość od 28 do 32 metrów, a udział niskiej podłogi powinien wynosić od 25 do 50 procent.

Wysokość podłogi ma wynieść maksymalnie 350 mm od poziomu główki szyny. Ma pomieścić 190 osób, 60 z nich będzie mogło wygodnie usiąść.

Nie będzie to przerobiony tramwaj z już jeżdżących po Szczecinie.

Koszt takiej inwestycji to połowa nowego całkowicie niskopodłogowego wagonu, czyli 3 -3,5 mln złotych.

- Chcemy poznać nasze możliwości i rynek dostawców, i po raz pierwszy zmontować częściowo niskopodłogowy tramwaj. To będzie całkowicie nowa konstrukcja - mówi Krystian Wawrzyniak, prezes TS. - Robimy to w formule montażu, czyli oczekujemy, że ktoś nam zaprojektuje i dostarczy, a my całkowicie zmontujemy tramwaj. Pojazd będzie miał jeden człon niskopodłogowy. Zastanowimy się, czy w przyszłości nie montować podobnych tramwajów w kooperacji. Chcemy poznać opinie mieszkańców.
Gdańsk i Poznań.

Przebudowa tramwaju polegająca na wstawieniu nowego środkowego, niskopodłogowego członu nie jest nowym pomysłem. Takie tramwaje spotkamy w Gdańsku.

- To bardzo dobre rozwiązanie. Jestem osobą starszą i nie muszę chyba nikomu mówić, że wejście do tramwaju, którego podłoga jest na tym samym poziomie co przystanek jest dla mnie, ale także dla matek z dziećmi czy wózkami, ogromnym ułatwieniem - mówi Piotr Matuszewski z Gdańska Wrzeszcza. - Ten niski fragment tramwaju zupełnie wystarcza. Teraz mamy też nowoczesne swingi, więc jazda nimi jest jeszcze wygodniejsza - dodaje.

Podobne pojazdy są też w Poznaniu, który eksploatuje 16 pojazdów Moderus Beta MF 02 AC. To jednoprzestrzenne i trójczłonowe pojazdy, którego środkowy segment jest niskopodłogowy.

Szczecińska spółka czeka na oferty do 30 stycznia 2014 roku.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński