MKTG SR - pasek na kartach artykułów

W okresie słabszej koniunktury rynek motoryzacyjny ratuje rosnąca sprzedaż hybryd i elektryków

Zbigniew Biskupski
Wzrosła sprzedaż samochodów osobowych z napędami alternatywnymi – w ciągu 6-ciu miesięcy 2022 roku zarejestrowano blisko 87 tys. tego typu pojazdów, o 10,3% więcej niż w analogicznym okresie 2021 roku. Produkcja pojazdów samochodowych w Polsce w ciągu pierwszego półrocza 2022 roku wyniosła 214,3 tys. sztuk – co oznacza spadek o 14,6% rok do roku.
Wzrosła sprzedaż samochodów osobowych z napędami alternatywnymi – w ciągu 6-ciu miesięcy 2022 roku zarejestrowano blisko 87 tys. tego typu pojazdów, o 10,3% więcej niż w analogicznym okresie 2021 roku. Produkcja pojazdów samochodowych w Polsce w ciągu pierwszego półrocza 2022 roku wyniosła 214,3 tys. sztuk – co oznacza spadek o 14,6% rok do roku. Andrzej Banaś / Polska Press
Rynek motoryzacyjny w ostatnich latach musi walczyć z przeciwnościami losu bardziej niż inne sektory gospodarki. Pandemia wyjątkowo mocno zahamowała produkcję nowych pojazdów przez porwane łańcuchy dostaw, a zwłaszcza deficyt podzespołów elektronicznych. Inflacja ostro hamuje popyt.

Wielu Polaków zakup nowego samochodu przesuwa w czasie. Sytuację ratuje coraz śmielej rosnący popyt na samochody elektryczne oraz hybrydy. Tu z kolei mamy efekt dopłat ze środków publicznych i mały pozytywny wpływ inflacji, a konkretnie rosnących cen paliw.

Spadki rejestracji samochodów

Kompletnych danych o sytuacji na rynku motoryzacyjnym w Polsce dostarcza jak zwykle raport kwartalny PZPM i KPMG w Polsce „Branża motoryzacyjna”. Najświeższy wskazuje, że w pierwszym półroczu 2022 roku zarejestrowano w Polsce 212,4 tys. nowych samochodów osobowych – o 12,3% mniej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Gorsze wyniki sprzedaży zanotowały również segmenty samochodów dostawczych (-18,3%), samochodów ciężarowych (-2,5%), przyczep i naczep (-8%) oraz autobusów (-8,9%).

Wzrosła natomiast sprzedaż samochodów osobowych z napędami alternatywnymi – w ciągu 6-ciu miesięcy 2022 roku zarejestrowano blisko 87 tys. tego typu pojazdów, o 10,3% więcej niż w analogicznym okresie 2021 roku. Produkcja pojazdów samochodowych w Polsce w ciągu pierwszego półrocza 2022 roku wyniosła 214,3 tys. sztuk – co oznacza spadek o 14,6% rok do roku.

Niższa produkcja pojazdów, przyczyny wciąż te same

W pierwszym półroczu 2022 roku wyprodukowano w Polsce 214,3 tys. pojazdów, co przełożyło się na 14,6% spadek r/r. Najgłębszy spadek odnotowano w produkcji samochodów osobowych – o 23,3% r/r. Spowodowane jest to przede wszystkim zakłóceniami w łańcuchach dostaw, wojną w Ukrainie i utrzymującymi się brakami w branży półprzewodników co negatywnie wpływa na rynek motoryzacyjny oraz produkcję i zamówienia.

W pierwszej połowie 2022 roku w Polsce zarejestrowano 212,4 tys. samochodów osobowych, o 12,3% mniej w porównaniu z pierwszym półroczem 2021 roku. Klienci instytucjonalni w omawianym okresie zarejestrowali 149,4 tys. pojazdów – co oznacza spadek o 16,5% r/r. Natomiast klienci indywidualni w pierwszym kwartale zarejestrowali 63 tys. nowych pojazdów osobowych, czyli mniej o 0,2% niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.

Wśród marek popularnych samochodów osobowych odnotowano 15,2% spadek r/r liczby nowych rejestracji, która wyniosła 163,6 tys. pojazdów. Mniej rejestracji marek popularnych odnotowano zarówno w segmencie klientów instytucjonalnych (-20% r/r), jak i indywidualnych (-3,8% r/r).

Frank szwajcarski od lat tym mocniej przyciąga kapitał, w im poważniejsze opały wpada strefa euro. Pandemia koronawirusa, napaść Rosji na Ukrainę i niepewność, czy Europie wystarczy tej zimy gazu – podsycają popyt na CHF. Do katalogu atutów szwajcarskiej waluty można zacząć dodawać obszar, który zawsze był postrzegany jako jej pięta achillesowa, czyli?

Sprawdź waluty na trudne czasy. Dolary i franki szwajcarskie...

Z kolei liczba nowych rejestracji samochodów premium+ w pierwszym półroczu 2022 roku wyniosła 48,9 i była o 1% niższa r/r. Na rynku dominuje segment klientów instytucjonalnych, którzy nabyli o 5,8% mniej samochodów premium+ niż w I półroczu 2021 roku. O 38,1% wzrosła natomiast liczba rejestracji wśród nabywców indywidualnych w okresie od stycznia do czerwca 2022 roku.

Elektryki i hybrydy na plus

W okresie od stycznia do czerwca 2022 roku Polacy zarejestrowali 86,9 tys. samochodów osobowych z napędami alternatywnymi, czyli o 10,3% więcej w porównaniu z tym samym okresem 2021 roku.

Na polskim rynku aut osobowych z napędem alternatywnym dominują samochody hybrydowe, których w pierwszym półroczu 2022 roku zarejestrowano 70,6 tys. – o 7,5% więcej niż w pierwszej połowie 2021 roku. Warto jednak zwrócić uwagę na wzrost liczby samochodów w pełni elektrycznych, który wyniósł 96,1% r/r. O 11,4% więcej w omawianym okresie zwiększyła się liczba hybryd Plug-in.

- Szybko powiększa się liczba pojazdów z napędami alternatywnymi kupowanych przez nabywców instytucjonalnych, którzy w pierwszym półroczu zarejestrowali 24,9 tys. pojazdów, aż 31,7% więcej niż w pierwszej połowie ubiegłego roku – mówi Mirosław Michna, Partner w Dziale Doradztwa Podatkowego, Lider doradztwa dla sektora motoryzacyjnego w KPMG w Polsce.

Pod koniec lipca 2022 r. po polskich drogach jeździły 50 679 elektrycznych samochodów osobowych. W pełni elektryczne auta (BEV, ang. battery electric vehicles) odpowiadały za 49% (24 748 szt.) tej części floty pojazdów, a pozostałą część (51%) stanowiły hybrydy typu plug-in (PHEV, ang. plug-in hybrid electric vehicles) – 25 931 szt. Park elektrycznych samochodów dostawczych i ciężarowych liczył 2202 szt.

W dalszym ciągu rośnie też flota elektrycznych motorowerów i motocykli, która na koniec lipca składała się z 14 967 szt., jak również liczba osobowych i dostawczych aut hybrydowych, która powiększyła się do 419 222 szt. Pod koniec ubiegłego miesiąca park autobusów elektrycznych w Polsce wzrósł do 770 szt.

Infrastruktura rośnie w ilość

Równolegle do floty pojazdów z napędem elektrycznym, rozwija się również infrastruktura ładowania. Pod koniec lipca 2022 r. w Polsce funkcjonowały 2293 ogólnodostępne stacje ładowania pojazdów elektrycznych (4431 punktów). 29% z nich stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), a 71% – wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW. W lipcu uruchomiono 61 nowych, ogólnodostępnych stacji ładowania (104 punkty).

– W okresie od lipca 2020 do lipca 2021 r. uruchomiono 226 nowych stacji AC i 107 stacji DC. Natomiast od lipca 2021 r. do lipca 2022 r. – 575 stacji AC i 139 urządzeń DC. Oznacza to, że liczba nowo instalowanych ładowarek prądu przemiennego wzrosła aż o 154%, natomiast prądu stałego – tylko o 30% - – mówi Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający PSPA.

Spadki sprzedaży ciężarówek

Po rekordowo dobrym ubiegłym roku w segmencie samochodów dostawczych liczba rejestracji w pierwszym półroczu 2022 roku zmniejszyła się o 18,3%, wynosząc 31,6 tys. sztuk. Gorszą o 2,5% sprzedaż zanotowały również samochody ciężarowe, których zarejestrowano 15,6 tys. Pierwsze półrocze 2022 roku przyniosło też 14,1 tys. nowych rejestracji nowych przyczep i naczep, co przełożyło się na 8% spadek r/r.

Do spadków rejestracji pojazdów osobowych w ostatnich latach już się przyzwyczailiśmy, jednak do tej pory samochody dostawcze i ciężarowe trzymały się nieźle. A to istotne, bo rejestracje samochodów użytkowych odzwierciedlają tendencje gospodarcze na rynku i są swoistym barometrem sytuacji ekonomicznej w kraju.

- Niestety, w ostatnim kwartale sprzedaż samochodów dostawczych wyraźnie spadła, choć trzeba zauważyć, że rejestracje samochodów ciężarowych utrzymują się na mniej więcej dotychczasowym poziomie. Warto też podkreślić, że mimo ogólnego trendu spadkowego rośnie liczba rejestracji dostawczych samochodów zero- i niskoemisyjnych – mówi Jakub Faryś, Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.

- Bardzo dobrą wiadomością jest odnotowany w ostatnim kwartale wynik rejestracji motocykli i niezły motorowerów. O ile wzrost rejestracji motocykli wskazuje na optymizm konsumentów – bo nie są one kupowane dla zaspokojenia podstawowych potrzeb komunikacyjnych, o tyle skutery coraz częściej stanowią środek transportu, zwłaszcza w miastach. W tym miejscu warto zwrócić uwagę na fakt, że coraz więcej nowych rejestracji skuterów, to skutery elektryczne, które cieszą się coraz większą popularnością choć nie są objęte żadnym programem dopłat – dodaje Jakub Faryś.

Rekordowy popyt na motocykle

Faktycznie, statystyki wskazują, iż kwartał 2022 roku przyniósł najlepszy od siedmiu lat wynik sprzedażowy na rynku motocykli. W całym pierwszym półroczu zarejestrowano – 14,5 tys. szt., o 18,4% więcej niż w analogicznym okresie 2021 roku. Z kolei liczba rejestracji motorowerów w pierwszym półroczu 2022 roku wyniosła 6,1 tys. szt., czyli o 3,2% więcej r/r.

Stabilizacja na rynku używanych aut

Z kolei rynek samochodów używanych w Polsce stabilizuje się po tąpnięciach z początku roku. W II kwartale 2022 r. ofert pojazdów z drugiej ręki było o 3% więcej niż w I kwartale – wynika z danych autobaza.pl.

Ostatnie wydarzenia na świecie oraz globalna koniunktura sprawiły, że rynek wtórny samochodów ulega modyfikacji i przyzwyczaja do coraz wyższych cen. W II kwartale br., według danych autobaza.pl, o 12% wzrosła liczba ofert aut z drugiej ręki, które kosztują ponad 100 tys. zł. Samochody z przedziału 50-100 tys. zł zaliczyły wzrost 5%, natomiast o 14% mniej na rynku było najtańszych pojazdów do 5 tys. zł.

To jednak nie odstrasza wszystkich od kupna – szczególnie najpopularniejszych modeli. W II kwartale br. Volkswagen cieszył się największym zaufaniem Polaków – marka znalazła się na pierwszej pozycji, jeżeli chodzi o liczbę ofert samochodów używanych na rynku. Co ciekawe, koncern VW ma też swojego drugiego przedstawiciela w pierwszej piątce tego zestawienia – Audi – co potwierdzają dane autobaza.pl.

Elektryki: słaba koniunktura, pozytywny trend

Ogólnie z motoryzacją Polaków nie jest więc źle. Z ogólną koniunkturą gospodarcza jest słabiej, trudno więc iść pod prąd. Za to pozytywny trend w kierunku pojazdów zeroemisyjnych - i w biznesie, i na użytek prywatny - jest dobrze, a jeszcze bardziej optymistycznie rysują się prognozy.

– Obserwując rejestracje nowych i używanych pojazdów bateryjnych i hybryd plug-in, widać, że oprócz 40 proc. wzrostu ilości tych pojazdów zmienia się również proporcja. O ile bowiem rok temu zdecydowanie więcej było rejestrowanych hybryd plug-in, o tyle w ciągu siedmiu miesięcy tego roku zarejestrowano więcej pojazdów bateryjnych - zauważa Jakub Faryś.

Warto również podkreślić, że rośnie liczba elektrycznych motocykli i skuterów. Te ostatnie stanowią już znaczącą część sprzedaży, choć dla osób indywidualnych nie ma żadnych dopłat, czy programów wspierających. Jednak używanie elektrycznych skuterów w mieście jest na tyle komfortowe, że "bronią się same".

Nieco gorszą wiadomością jest spadająca liczba rejestracji elektrycznych autobusów.
- Oby był to stan przejściowy a nie trend wynikający z szukania oszczędności m.in. w tym obszarze przez samorządy. Warto dodać, że na zakup elektrycznych autobusów zostały przeznaczone środki z KPO i mamy nadzieję, że niebawem pieniądze na ten cel zostaną wypłacone. Optymizmem napawają również rozpoczęte działania na rzecz uproszczenia procedur dopuszczenia stacji ładowania, bo to przełoży się na szybsze pojawianie się nowych punktów. A od dobrej sieci ładowania zależy sukces elektromobilności – podsumowuje Jakub Faryś.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Coraz więcej chętnych na kredyty ze zmienną stopą

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński