Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Volvo wprowadza do produkcji nowego diesla

Wojciech Frelichowski
Silnik 2.0 GTDI Volvo.
Silnik 2.0 GTDI Volvo. Fot. Volvo
Niskie zużycie paliwa, niska emisja związków toksycznych w spalinach oraz ponadprzeciętne osiągi w szerokim zakresie obrotów - takie mają być zalety nowego, 2-litrowego silnika GDTi marki Volvo. Jednostka dostępna będzie w modelach S80, V70 i XC60.

Silnik ma moc 203 KM, a moment obrotowy o wartości 300 Nm, osiąga już przy 1750 obr./min. Wartość maksymalnej mocy jest na takim samym poziomie, co większej 2.5 litrowej, pięciocylindrowej jednostki Volvo, ale zużycie paliwa jest niższe.

Nowy system turbo doładowania został opracowany w ramach współpracy Volvo Cars z Borg-Warner Turbo oraz producentem komponentów stalowych firmą Benteler Automotive.

Efektem kooperacji jest m.in. turbosprężarka, która jest obecnie najmniejszym urządzeniem tego typu na rynku (w stosunku do maksymalnej mocy silnika). Obudowa turbiny w nowym silniku została wbudowana w przewód rurowy rozgałęziony. Volvo już wcześniej stosowało podobne rozwiązanie, jednakże najnowszy zespół turbodoławania został wykonany całkowicie z blachy stalowej. Ów patent Volvo jest innowacyjnym rozwiązaniem na skalę światową.

- Ta nowatorska technologia umożliwia ukształtowanie przewodu wydechowego w idealny sposób zapewniający optymalny przepływ gazu i wytworzenie maksymalnego efektu rezonansowego. To pozwala uzyskać najwyższą możliwą wydajność turbiny - wyjaśnił Magnus Jonsson, kierownik działu rozwoju produktów w Volvo Cars.

Nowy silnik wykorzystuje bezpośredni wtrysk paliwa oraz układ zmiennych faz rozrządu (VVT) dla obu wałków rozrządu. Połączenie tych rozwiązań, zapewnia wysoki współczynnik napełnienia cylindra w komorze spalania niezależnie od obrotów silnika. Przy czym turbosprężarka zaczyna obracać się wcześniej, co umożliwia szybką reakcję silnika już przy niskich obrotach, co redukuje zjawisko tzw. turbodziury.

Jak twierdzi producent wszystkie te rozwiązania zapewniają mniejsze zużycie paliwa oraz niższą emisji spalin. Na przykład, Volvo S80 wyposażone w nowy silnik 2.0 GTDI z automatyczną skrzynię biegów, zużywa średnio tylko 8,3 l/100 km.

Silnik będzie oferowany zarówno z automatyczną sześciostopniową skrzynią biegów Powershift i manualną sześciobiegową przekładnią.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński