Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Uwięziony dwie godziny na promie. "To złom, może warto kupić nowe?"

Anna Miszczyk [email protected]
Według danych Żeglugi Świnoujskiej, promy nie psują się zbyt często, choć z Bielikami od początku były problemy.
Według danych Żeglugi Świnoujskiej, promy nie psują się zbyt często, choć z Bielikami od początku były problemy. Anna Miszczyk
W sobotę pasażerowie Bielika przez prawie dwie godziny nie mogli się wydostać z promu. - Jeśli po Świnie pływa taki złom, to może nie ma sensu go remontować, ale należy kupić nowe promy? - mówi nasz Czytelnik.

Do awarii Bielika doszło około godz. 23.30. Prom odbił z przystani na Warszowie i płynął do centrum miasta. Kiedy podchodził do nabrzeża, zgasło światło. Po chwili je włączono. Prom dopłynął do brzegu, ale nie można było otworzyć klap, przez które wyszliby piesi i rowerzyści oraz wyjechały samochody.

- Rozsypało się łożysko, w wyniku czego zablokowany został silnik hydrauliczny - wyjaśnia Leszek Paprzycki, dyrektor Żeglugi Świnoujskiej. - Klapa nie mogła być zaś opuszczona, bo prom jeszcze nie doszedł do przystani. Pracownicy przeciągnęli go linami.

Leszek Paprzycki przyznaje, że odkąd pamięta z czterema Bielikami były kłopoty. Od początku ulegały awarii.

- Wymieniamy, co trzeba i chodzą - mówi dyrektor. - Są jeszcze całkiem nowe, bo mają po 13 lat.

Po Świnie pływają jeszcze cztery promy Karsibór. Dwa wybudowano w 1977 roku, dwa kolejne - rok później.

- Po ostatniej awarii promów Karsibór, która miała miejsce w marcu tego roku, jeszcze bardziej oczywistą stała się potrzeba remontu wysłużonych jednostek - mówi Robert Karelus, rzecznik prezydenta Świnoujścia. - Szczecińska Morska Stocznia Remontowa Gryfia wygrała przetarg na remont siłowni pierwszego z czterech promów obsługujących przeprawę Karsibór.

Do przetargu stanęły cztery polskie stocznie: MSR Gryfia, Gdańska Stocznia Remontowa, stocznia Nauta i Morska Stocznia Remontowa Świnoujście. Najniższą cenę zaproponowała Gryfia - 12 mln 761 zł.

- Najważniejsze przy wyborze były cena i czas wykonania remontu - mówi rzecznik. - Szczecińska Gryfia zobowiązała się, że prom będzie gotowy do grudnia tego roku.

Na inwestycję miasto dostało subwencję w wysokości 7 mln zł z rezerw Ministerstwa Infrastruktury. Resztę dołoży z własnych środków. Pieniądze są zarezerwowane w budżecie. Jako pierwszy wyremontowany zostanie Karsibór II. Zgodnie z umową, pójdzie do stoczni zaraz po sezonie, czyli we wrześniu. Remont ma się zakończyć do 10 grudnia.

- Liczymy, że pozostałe jednostki typu Karsibór z pomocą ministerstwa będą remontowane w kolejnych latach - dodaje Robert Karelus. - Od kiedy zostały zbudowane, Karsibory nie przeszły poważnych remontów. Remont siłowni jest koniecznością. Poza tym nowe, nowoczesne siłownie przyniosą oszczędności w paliwie.

Czy jednak nie lepiej kupić nowe promy? Zdaniem Leszka Paprzyckiego, nie ma takiej potrzeby. Po wymianie siłowni Karsibory mogą popływać jeszcze i 15 lat.

- Kadłuby mają całe - mówi dyrektor Żeglugi Świnoujskiej.

- Nie rozpatrujemy możliwości samodzielnego zakupu czy zlecenia wybudowania promu typu Karsibór - dodaje Robert Karelus. - Wydarzenia ostatnich miesięcy jednoznacznie wskazują, że promy, nawet najnowocześniejsze mogą przegrać z niesprzyjającymi warunkami atmosferycznymi. Mam tu na myśli chociażby zatory lodowe czy tzw. cofki. Poza tym koszt wybudowania nowych, o lepszych parametrach promów jest ogromny, nie do udźwignięcia samodzielnie przez świnoujski samorząd.

Jeden nowoczesny prom o napędzie hybrydowym, czyli napędzany silnikiem diesla oraz gazem LNG, mogący zabrać na pokład około siedemdziesięciu samochodów, to kwota około 25- 30 mln zł.

- Takich promów potrzeba byłoby cztery - mówi rzecznik. - Do tego dochodzą koszty nowej infrastruktury nabrzeży, warsztatów, dystrybutorów paliwa i gazu, przeszkolenia załóg. Na wybudowanie promów musielibyśmy czekać kolejne lata. Pozyskanie funduszy, przetarg międzynarodowy, sama budowa promów oraz infrastruktury trwałoby zbyt długo.

Leszek Paprzycki, dyrektor Żeglugi Świnoujskiej wierzy, że pod Świną powstanie w końcu tunel.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński