Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Uwaga na oszustów w sieci. Sprawdzaj wiadomości - nawet od znajomych

red
- Dowiedziałam się, kiedy zatelefonowała do mnie pierwsza osoba. "Cześć, zbierasz głosy na wyjazd dla mamy" – zapytał kolega. Nie zrozumiałam o co chodzi, ale kazał szybko sprawdzić Facebooka. Rozłączyłam rozmowę i z przerażeniem zobaczyłam w telefonie, jak do moich znajomych automatycznie, bez mojego udziału rozsyłana jest wiadomość – opowiada czytelniczka. - Zachęcano ich do wysłania bezpłatnego smsa, który tak naprawdę kosztował 30 zł.

"hej, wiesz co mam prośbę bo jak nazbieram głosów to wygram dla mamy wyjzad na dwa dni do SPA. Chce jej zrobić niespodziankę, należy jej się. tylko trzeba wyslac glos na konkurs, wyślesz DARMOWEGO sms o tresci ag.pol na numer 92521. Przyjdzie Ci kod taki to mi go tu podaj ok, bo to glos wlasnie :) to jak pomożesz potrzebuje tych głosów :)"

Telefon nie milkł, podobnie zapytania od znajomych a czasem potwierdzenie, że już sms wysłali i mają kod.

- Horror, zawał serca, nie wiesz, co masz zrobić. Próbujesz odpisywać, że to jakiś wirus, żeby nikt nic nie wysyłał, ale cały czas widzisz jak kolejne osoby otrzymują tę wiadomość z twojego profilu – dodaje kobieta. - Jedynym rozwiązaniem było zablokowanie konta i zmiana hasła. Poskutkowało, ale trzy godziny miałam wyjęte z życiorysu. Starałam się każdemu przekazać, że to oszustwo, tłumaczyłam, odbierałam telefony...

Większość użytkowników zignorowała tę wiadomość uznając ją za spam, niektórzy pytali o szczegóły chcąc pomóc, jeszcze inni po prostu od razu wysłali SMS.

- To było najgorsze, bo czuję się współwinna temu, że ktoś stracił pieniądze. Jak się okazało za SMS pobierana była opłata w wysokości ok. 30 zł – wtrąca czytelniczka. - To było jawne oszustwo. Ktoś włamał się na mój profil na Facebooku skanując wcześniej hasło, które pozyskał prawdopodobnie po zalogowaniu z zainfekowanej strony. Co z tym można zrobić?

- Zasady wykonywania usług telekomunikacyjnych z dodatkowym świadczeniem (o podwyższonej opłacie – tzw. usług premium rate) regulują przepisy. Dostawca takich usług zobowiązany jest między innymi podawać wraz z numerem usługi przekazywanym bezpośrednio abonentom, cenę za jednostkę rozliczeniową usługi albo cenę za połączenie, w przypadku usługi taryfikowanej za całe połączenie, ze wskazaniem ceny brutto oraz nazwę podmiotu realizującego dodatkowe świadczenie.

Skargi na wszelkie odstępstwa od uregulowanych zasad mogą być zgłaszane do regulatora rynku telekomunikacyjnego w Polsce, tj. do Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej - e-mail do Delegatury UKE w Szczecinie, która mieści się przy al. Wyzwolenia 70: [email protected]. Z przedstawionego opisu sprawy wnioskuję jednakże, że w tym przypadku mamy do czynienia z ordynarnym przestępstwem - wyłudzeniem impulsów telekomunikacyjnych, które powinno być zgłoszone organom ścigania, tj. w najbliższej jednostce policji lub w prokuraturze – zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa na szkodę….tu można wpisać dane poszkodowanego – odpowiada Łukasz Peryt, główny specjalista z Biura Miejskiego Rzecznika Konsumentów w Szczecinie.

Szukając informacji na temat tego jak postąpić w tej sytuacji, nasza czytelniczka natknęła się na forum, na którym podano e- mail, pod który można wysłać reklamację w związku z oszustwem i domagać się zwrotu pieniędzy. Okazało się, że kilka osób je dzięki temu odzyskało. Wystarczyło napisać maila z reklamacją na adres: [email protected]

Zobacz także: Uwaga na internetowych oszustów (Dzień Dobry TVN/x-news)

Polecamy na gs24.pl:

Zobacz zdjęcia lotnicze odcinka drogi S6 Goleniów – Kiełpino

Gs24.pl

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński