Złodzieje na łowach
Złodzieje na łowach
Phishing - w branży komputerowej wyłudzanie poufnych informacji osobistych (np. haseł lub szczegółów karty kredytowej) przez podszywanie się pod godną zaufania osobę lub instytucję, której te informacje są pilnie potrzebne.
ŹRÓDŁO: WIKIPEDIA
Na moją skrzynkę redakcyjną przyszedł podejrzanie wyglądający mail, firmowany rzekomo przez PKO BP. Treść maila jest następująca: "Masz 1 nową ważną wiadomość. Aby przeczytać wiadomość, kliknij na link poniżej i zaloguj się: https://www.ipko.pl. 2014 PKO Bank Polski". W oryginalnej pisowni treść tego listu nie zawiera polskich znaków. Zwróciliśmy się do PKO BP z prośbą o wyjaśnienie sprawy.
- Informujemy, że bank nie jest autorem tych wiadomości, a strony zostały już na wniosek banku zablokowane - informuje Karolina Tomczak z banku PKO BP. - O tym, jak nie wpaść w sieć phishingu (patrz ramka) edukujemy także naszych klientów poprzez nasz portal Bankomania.
Bank PKO ostrzega klientów, że w ostatnim czasie pojawiły się fałszywe emaile z prośbą o zalogowanie się w celu potwierdzenia danych. Nadawca prosi o kliknięcie w odnośnik przekierowujący do fałszywej strony z prośbą o zalogowanie i podanie danych z karty płatniczej.
- Informujemy, że PKO Bank Polski nie jest autorem tych wiadomości, zostały one wysyłane przez osoby podszywające się pod Bank - podkreślają bankowcy z PKO BP. - Przypominamy, że bank nigdy nie prosi o podawanie jakichkolwiek danych drogą emailową lub SMS-ową. Prosimy o zachowanie ostrożności i ograniczonego zaufania w stosunku do emaili lub SMS-ów, w których znajduje się prośba o podanie poufnych danych lub skorzystanie z linku. Ostrzegamy, że są to fałszywe emaile i SMS-y, mające na celu nie tylko wyłudzenie danych osobowych lub danych karty, ale także zainstalowanie na jego komputerze lub w telefonie potencjalnie szkodliwych programów.
Na tego typu emaile i SMSy nie należy odpowiadać, nie można korzystać z podanego linku i nie udostępniać danych osobowych, loginu i haseł do konta, kodów jednorazowych, również danych dotyczących karty płatniczej - PIN-u, kodu CVV.
Co jednak mają zrobić klienci PKO, którzy dali się nabrać i już podali swoje dane w odpowiedzi na fałszywego maila?
- Prosimy o kontakt z konsultantem pod jednym z numerów, 801 307 307 dla dzwoniących w kraju lub +48 81 535 60 60 dla dzwoniących w kraju, z zagranicy i z telefonów komórkowych - informują przedstawiciele banku PKO BP.
Strefa Biznesu: Co dalej z limitami płatności gotówką?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Dzieje się w Polsce i na świecie – czytaj na i.pl
- Czarne chmury nad liderem Rammstein. Muzyk reaguje na oskarżenia o molestowanie
- 40 lat temu odbył się pierwszy rodzinny poród w Polsce. Wszystko dzięki sprytowi ojca
- Znana dziennikarka podziękowała za przypomnienie zdjęcia. Jak je skomentowała?
- Sceny jak z gangsterskiego filmu w centrum miasta. W ruch poszedł topór