Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Utrzymanie targowiska Manhattan i terenów zielonych. Na tym najbardziej zależy mieszkańcom Szczecina

Szymon Wasilewski
Szymon Wasilewski
Widok z góry na targowisko Manhattan w Szczecinie  i przyległe ulice
Widok z góry na targowisko Manhattan w Szczecinie i przyległe ulice Sebastian Wołosz
Znamy wyniki konsultacji społecznych dotyczących studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Szczecina. Zdecydowana większość wniosków dotyczyła zachowania targowiska Manhattan, wiele uwagi poświęcono też trosce o tereny zielone.

Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego to dokument, który ma wyznaczać kierunki rozwoju miasta w perspektywie najbliższych 30 lat. Jest jednym z narzędzi służących prowadzeniu "zrównoważonej polityki przestrzennej miasta". W dniach 19 marca-19 kwietnia trwały konsultacje społeczne dotyczące studium, miasto sondowało opinie i zbierało uwagi, które mogą mieć wpływ na kształt przyszłego dokumentu. Dostępny jest już raport z konsultacji.

Wzięło w nich udział 4 196 osób, które podpisały się imiennie na zgłoszonych formularzach. Wpłynęło łącznie 451 uwag od mieszkańców, ale liczba ta nie jest tożsama z liczbą zgłaszających uwagę o wspólnej treści. Stąd też wśród zebranych uwag znalazły się tzw. uwagi „zbiorowe”, które artykułowały wspólne potrzeby, interesy, problemy, pomysły na rozwój miasta.

ZOBACZ RÓWNIEŻ:

Wśród zbiorowych wniosków najwięcej uwag dotyczyło utrzymanie targowiska Manhattan w Szczecinie (3326 osób). Następne uwagi odnosiły się do:

  • utrzymania, rozwoju i ochrony terenu zieleni Alt Buchholz (461 osób),
  • utrzymania funkcji sportowej dawnego stadionu przy ul. Chopina (98 osób),
  • wprowadzenia usług społecznych (żłobek, przedszkole, szkoła, park) dla zabudowy wielorodzinnej przy ul. Cukrowej (77 osób),
  • utrzymanie terenu rekreacyjnego z zielenią przy ul. Wszystkich Świętych (35 osób).

Pozostałe, indywidualne uwagi miały zróżnicowaną tematykę i skalę zagadnień. Niektóre formularze zawierały ogólne wizje osiedla, dzielnicy lub sposobu funkcjonowania miasta, inne dotyczyły indywidualnych pojedynczych interesów właścicielskich.

W czwartek wyniki omawiała Komisja ds. Budżetu Szczecińskiej Rady Miasta.

- Ten projekt ma też zadanie edukacyjne. Większość (86 proc) wniosków złożyły osoby prywatne, ale też instytucje (7 proc.) czyli w dużej mierze osoby, które się "skrzyknęły", czyli np. organizacje pozarządowe, grupy mieszkańców. To bardzo cieszy, bo pokazuje, że przy kształtowaniu polityki przestrzennej następuje konsolidacja społeczna - mówi Zofia Fiuk-Dymek, dyrektor Biura Planowania Przestrzennego Miasta.

- Najwięcej uwag, bo aż 37% dotyczyło ochrony środowiska. To jasny sygnał, jak ważne jest dbanie o miejską zieleń i nasz lokalny ekosystem. Szczególnie, że drugi wynik (21%) to wskazania na usługi sportowe i rekreacyjne. Co łącznie daje prawie 60% wszystkich uwag skierowanych w tematy związane z przestrzenią przyjazną dla mieszkańców. Terenami na których możemy odpoczywać czy aktywnie spędzać czas. Takie są bieżące potrzeby w rozwoju naszego miasta - podsumowuje Przemysław Słowik, radny miasta, przewodniczący Zielonych w Szczecinie.

W sferze komunikacji zgłaszano następujące postulaty:

  • Odstąpienie od planowanej rozbudowy układu drogowego w szczególności:

a) budowy ulicy od ronda Giedroycia do ul. Niemierzyńskiej w klasie ulicy zbiorczej,
b) budowy przedłużenia ul. Przestrzennej od ul. Gierczak do ronda Gryfa w klasie drogi
zbiorczej,
c) budowy ulicy łączącej al. Wyzwolenia z ciągiem ul. Gontyny-Matejki,
d) kontynuacji budowy obwodnicy śródmieścia.

  • Zmiana (ograniczenia) klas i przekrojów dróg układu podstawowego.
  • Rozwój sieci tramwajowej, uwzględniającej wskazania rozbudowy tras tramwajowych m.in. na: Starym Mieście, odcinku al. Wojska Polskiego pomiędzy pl. Zwycięstwa a pl. Szarych Szeregów, ul. Wielkopolskiej, ul. Duńskiej, ul. Zawadzkiego, ul. Janickiego, ul. Staszica, ul. E. Plater, ul. Struga, łączącej Dąbie z os. Bukowym poprzez ul. Nad Rudzianką, Chłopską, Łubinową, Wiosenną, Stacyjną, Racławicką do pętli w rejonie ul. Emilii Gierczak.
  • Wyznaczanie nowych lub uwzględnienia istniejących ciągów rowerowych.
  • Odstąpienie od wskazanych lokalizacji ważniejszych parkingów.

Rozstrzygnięcie uwag przez prezydenta miasta nastąpi w toku dalszych prac nad projektem.

ZOBACZ TEŻ:

Bądź na bieżąco i obserwuj:

od 12 lat
Wideo

Wybory samorządowe 2024 - II tura

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński