Utrzymanie kondycji jesienią to nielada wyzwanie. Eksperci ze Szczecina radzą jak sobie z tym poradzić?

Szymon Wasilewski
Sport uprawiany jesienią i zimą niesie ze sobą wiele korzyści. Wzmacnia odporność, poprawia samopoczucie i pomaga zrzucić zbędne kilogramy. Uprawiać sport w tym okresie może każdy, niezależnie od wieku, lecz trzeba dobrać aktywność do swoich możliwości. Ważna jest także dieta.

Aktywność fizyczna uprawiana w niższych temperaturach podnosi odporność organizmu. Hartujemy się. Ciało musi dostosować się do niskiej temperatury, intensyfikują się więc procesy termoregulacji. Prowadzi to do zwiększonego zużycia energii, czyli także do spalania zbędnych kalorii – czytamy w komunikacie Narodowego Centrum Badania Kondycji Fizycznej, Akademii Wychowania Fizycznego w Warszawie. Na przykład godzinna jazda na łyżwach pozwala spalić ponad 500 kalorii.

Badania dowodzą, że przebywanie (a zwłaszcza aktywność fizyczna) w niskich temperaturach jest czynnikiem, który sprzyja powstawaniu brunatnej tkanki tłuszczowej, biorącej udział w produkcji ciepła. U osób dorosłych brunatna tkanka tłuszczowa pełni istotną rolę w utrzymaniu prawidłowej masy ciała i zapobieganiu insulinooporności, która jest czynnikiem zwiększającym ryzyko zachorowania na cukrzycę.

Sporty zimowe, takie jak jazda na łyżwach, pobudzają do pracy nieużywane na co dzień partie mięśni i wzmacniają kręgosłup. Jazda na łyżwach poprawia wydolność organizmu, kształtuje i rozwija wytrzymałość, a także siłę i koordynację ruchową.- Podczas jazdy pracuje całe ciało. Pracują nasze nogi, jak i kręgosłup czy ramiona pozwalające utrzymać równowagę - tłumaczy specjalista Narodowego Centrum Badania Kondycji Fizycznej.
W okresie jesiennym i zimowym uprawianie sportu może być dobrym sposobem na depresję. Aktywność fizyczna stymuluje wydzielanie hormonu szczęścia, co ma szczególne znaczenie w okresie zimowym, kiedy na dworze szybko robi się ciemno, a nasz nastrój się obniża. Tymczasem statystyki wskazują, że Polacy wciąż są za mało aktywni fizycznie, szczególnie zimą. Sondaż przeprowadzony na zlecenie Benefit Systems przez Kantar TNS w styczniu 2018 r. na losowej próbie 1800 Polaków powyżej 15. roku życia wykazał, że blisko 40 proc. z badanych nie podejmuje aktywności fizycznej nawet raz w miesiącu, choćby takiej, jak spacery. Najczęściej jeździmy na rowerze lub spacerujemy, ale robimy to najchętniej od wiosny do późnej jesieni.

Tymczasem Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) jako minimum zaleca 150 minut umiarkowanej lub 75 minut intensywnej aktywności fizycznej w tygodniu, a zgodnie z zasadą kardiologiczną (3x30x130) powinniśmy ćwiczyć co najmniej trzy razy w tygodniu po 30 minut z tętnem na poziomie 130 uderzeń na minutę.

Eksperci podkreślają, że na ruch nigdy nie jest za późno, a aktywność fizyczną z powodzeniem można, a nawet należy, uprawiać przez cały rok. Trzeba ją jednak dobrać do wieku i kondycji fizycznej - na przykład seniorzy zamiast jazdy na łyżwach mogą zimą uprawiać nordic walking.

Warto zadbać o dietę
Dieta na jesień powinna dostarczać zdrowych kalorii i rozpieszczać smakiem. Jesienią, gdy spada temperatura, organizm domaga się więcej energii, by się rozgrzać i więcej składników odżywczych, aby skutecznie bronić się przed infekcjami. Jesienna dieta powinna zatem obfitować w rozgrzewające i odżywcze posiłki kuszące smakiem.

Pikantne, korzenne, aksamitne - zupy jesienne to najlepszy sposób na rozgrzanie się od środka. Taka dieta zapobiega napadom głodu na słodycze, zarówno tym wynikającym ze spadku temperatury, jak i tym, które są wyrazem tęsknoty za słońcem. Zupy warzywne i rosoły dostarczają energii oraz ciepła pozostającego w nas dłużej niż najgorętsza nawet herbata.

- Powinniśmy się skupić na składnikach, które wspierają naszą dietę, czyli powinniśmy spożywać jak najwięcej minerałów, witamin, mikroelementów. Warto używać tego, co nam zostało po lecie: przetworów, mrożonek, kiszonek. W okresie jesienno-zimowym będą miały bardzo dobry wpływ na nasze samopoczucie – mówi Katarzyna Piotrowska, dietetyk medyczny w Domu Lekarskim w Szczecinie.

Jak dodaje nasza ekspertka, należy pamiętać także o świeżych warzywach i owocach. – W sezonie jesienno-zimowym powszechnie dostępne są owoce cytrusowe, bardzo bogate w witaminę C, warto z tego korzystać – opowiada Katarzyna Piotrowska.

Bardzo ważny w tych zimniejszych dniach będzie błonnik, którego szukać możemy np. w produktach zbożowych, takich jak chleb żytni. Błonnik dostarczy nam energii na dłużej, a jeśli dodamy świeże warzywa, zwiększymy nie tylko smakowitość potrawy, ale także wartość odżywczą posiłku.

W Skandynawii się mówi: „nie ma złej pogody, jest zły ubiór”. Nasza ekspertka wychodzi z podobnego założenia. - Pogoda nie jest blokadą, wszystko jest kwestią podejścia. Kiedy mamy mniej słońca, lepiej zwiększyć spożywanie ryb morskich. Dostarczają nam dużo witaminy D, zawierają sporo kwasów omega 3, które budują nam odporność – dodaje.
Należy pamiętać o ciepłych płynach, herbatach ziołowych. Zapominamy często o spożyciu wody, a pić należy nie tylko w upały, ale także zimą i jesienią. Nawodnienie organizmu zawsze jest bardzo ważne. Sprawia ono, że usuwamy toksyny z organizmu, a dzięki temu mamy lepsze samopoczucie. Częstym objawem związanym ze zbyt małym nawodnieniem jest ból głowy. Jeżeli przyjmujemy odpowiednią ilość płynów, pomoże nam to utrzymać odpowiednią masę ciała, ponieważ wtedy objętość posiłków będzie mniejsza.

Zbawienna dla organizmu jest też kapusta kiszona, czosnek, który działa antybakteryjnie, cebula, buraki. Warto pamiętać o rozgrzewających przyprawach typu kurkuma, cynamon, chilli, kardamon, imbir, które pobudzają metabolizm i wspomagają budowanie odporności.
- Suszone przyprawy nie są pozbawione wartości odżywczych, ale jeśli mamy wybór, wybierajmy świeże produkty – zauważa Katarzyna Piotrowska.

Kibice muszą sięgnąć do kieszeni

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie