Na początku maja na Zalewie Szczecińskim ruszyły prace pogłębiarskie w ramach modernizacji toru wodnego Świnoujście - Szczecin do głębokości 12,5 m. Rozpoczęła je pierwsza z trzech pogłębiarek - CSD Amazone.
- Roboty rozpoczęły się od budowy dwóch sztucznych wysp na Zalewie Szczecińskim, gdzie dokonano już kontrolowanego zatopienia dwóch kilkukilometrowych rurociągów refulacyjnych, tzw. sinkerów - mówi Ewa Wieczorek. - Na obydwu końcach każdego z rurociągów zostanie zainstalowany tzw. raiser (rurociąg z gumowych elementów, o dodatniej pływalności), który od strony wyspy będzie połączony z pontonem rozkładającym urobek, od strony toru zaś będą się do niego podłączać pogłębiarki.
Wyspy, które staną się jednocześnie polami refulacyjnymi, będą zlokalizowane na wysokości, mniej więcej, 22 i 28 kilometra toru, kilka kilometrów na północny-wschód od jego krawędzi. Sinkerami będzie na nie transportowany refulat wydobyty z dna podczas pogłębiania. Do wydobycia są ok. 23 mln m sześc. urobku.
Po zakończeniu inwestycji jedna z wysp pozostanie czynnym polem, zdolnym przyjąć materiał z bieżących prac czerpalnych, szacunkowo, przez najbliższych kilkanaście lat. Na obydwu wyspach nasadzona zostanie roślinność, by tereny te mogły stać się w przyszłości także miejscem dla ptaków i różnorodnych siedlisk przyrodniczych.
ZOBACZ TEŻ:
Modernizacja toru wodnego Świnoujście - Szczecin to pogłębienie go do 12,5 m, na odcinku ok. 62 km z równoczesnym poszerzeniem do 100 m oraz m.in. przebudowa skarp brzegowych, pogłębienie i poszerzenie obrotnic dla statków, budowa dwóch sztucznych wysp na Zalewie Szczecińskim.
Dzięki pogłębieniu toru maksymalne dopuszczalne zanurzenie statków zawijających do Szczecina zwiększy się do wartości ok. 11,0 m, a co za tym idzie zapewniona zostanie dostępność szczecińskiego portu dla określonej grupy dużych statków. Projekt jest realizowany przy współudziale środków Unii Europejskiej, w ramach Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko” na lata 2014 – 2020, a jego całkowita wartość wynosi ok. 1,4 mld złotych. Inwestycja zakończy się w 2022 roku.
ZOBACZ TEŻ:
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?