Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Usypują wyspy na pogłębianym torze wodnym na Zalewie Szczecińskim. Zobacz zdjęcia

Bogna Skarul
Bogna Skarul
Trwają prace na Zalewie Szczecińskim przy pogłębianiu toru wodnego. Inwestycja ma być zakończona w 2022 r. - Usypujemy wyspy - mówi Ewa Wieczorek z Urzędu Morskiego. - Powstają z urobku przy pogłębianiu toru.

Na początku maja na Zalewie Szczecińskim ruszyły prace pogłębiarskie w ramach modernizacji toru wodnego Świnoujście - Szczecin do głębokości 12,5 m. Rozpoczęła je pierwsza z trzech pogłębiarek - CSD Amazone.

- Roboty rozpoczęły się od budowy dwóch sztucznych wysp na Zalewie Szczecińskim, gdzie dokonano już kontrolowanego zatopienia dwóch kilkukilometrowych rurociągów refulacyjnych, tzw. sinkerów - mówi Ewa Wieczorek. - Na obydwu końcach każdego z rurociągów zostanie zainstalowany tzw. raiser (rurociąg z gumowych elementów, o dodatniej pływalności), który od strony wyspy będzie połączony z pontonem rozkładającym urobek, od strony toru zaś będą się do niego podłączać pogłębiarki.

Usypują wyspy na pogłębianym torze wodnym na Zalewie Szczeci...

Wyspy, które staną się jednocześnie polami refulacyjnymi, będą zlokalizowane na wysokości, mniej więcej, 22 i 28 kilometra toru, kilka kilometrów na północny-wschód od jego krawędzi. Sinkerami będzie na nie transportowany refulat wydobyty z dna podczas pogłębiania. Do wydobycia są ok. 23 mln m sześc. urobku.

Po zakończeniu inwestycji jedna z wysp pozostanie czynnym polem, zdolnym przyjąć materiał z bieżących prac czerpalnych, szacunkowo, przez najbliższych kilkanaście lat. Na obydwu wyspach nasadzona zostanie roślinność, by tereny te mogły stać się w przyszłości także miejscem dla ptaków i różnorodnych siedlisk przyrodniczych.

ZOBACZ TEŻ:

Modernizacja toru wodnego Świnoujście - Szczecin to pogłębienie go do 12,5 m, na odcinku ok. 62 km z równoczesnym poszerzeniem do 100 m oraz m.in. przebudowa skarp brzegowych, pogłębienie i poszerzenie obrotnic dla statków, budowa dwóch sztucznych wysp na Zalewie Szczecińskim.

Dzięki pogłębieniu toru maksymalne dopuszczalne zanurzenie statków zawijających do Szczecina zwiększy się do wartości ok. 11,0 m, a co za tym idzie zapewniona zostanie dostępność szczecińskiego portu dla określonej grupy dużych statków. Projekt jest realizowany przy współudziale środków Unii Europejskiej, w ramach Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko” na lata 2014 – 2020, a jego całkowita wartość wynosi ok. 1,4 mld złotych. Inwestycja zakończy się w 2022 roku.

ZOBACZ TEŻ:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński