Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Usługi kurierskie także drożeją - przez koszty. To osłabi popyt na zakupy w e-sklepach i doprowadzi do kryzysu w obu branżach?

OPRAC.:
Zbigniew Biskupski
Zbigniew Biskupski
Jeszcze na początku bieżącego roku eksperci przewidywali kolejne wzrosty, jednak kolejne miesiące przygasiły nieco optymizm analityków. Początkowe piki w branży spowodowały również zwiększone zainteresowanie usługami kurierskimi, co zaowocowało powstaniem nowych podmiotów upatrujących sukcesów i szybkich zarobków. Jak te małe i większe podmioty poradzą sobie z galopującymi cenami na rynku?
Jeszcze na początku bieżącego roku eksperci przewidywali kolejne wzrosty, jednak kolejne miesiące przygasiły nieco optymizm analityków. Początkowe piki w branży spowodowały również zwiększone zainteresowanie usługami kurierskimi, co zaowocowało powstaniem nowych podmiotów upatrujących sukcesów i szybkich zarobków. Jak te małe i większe podmioty poradzą sobie z galopującymi cenami na rynku? Szymon Starnawski / Polska Press
Dla Polski 2020 rok okazał się rekordowy pod względem liczby nadanych przesyłek. Podobnie w statystykach uplasował się 2021, pomimo pandemii i trwających obostrzeń. Jednak to, co przyniosły branży pierwsze miesiące bieżącego roku, nie jest tym, czego spodziewali się analitycy – kiedy niemalże opadła mgła po koronawirusowych potyczkach, świat zobaczył zgliszcza wojny i szybujące w górę ceny surowców. Jak ta sytuacja odbije się na branży kurierskiej oraz ściśle z nią związanej branży e-commerce?

Polski rynek kurierski to sektor składający się z wielu zróżnicowanych podmiotów – zarówno oddziałów firm działających międzynarodowo, jak i mniejszych podmiotów. Zwiększające się koszty są ciosem zarówno dla jednych, jak i drugich. Rentowność drastycznie spada, a klienci odczuwają to w rosnących cenach.

Drożejące przesyłki kurierskie. Czy branża zatrzyma się w rozwoju?

Wzrosty w segmencie przesyłek kurierskich odnotowywane są od 2019 roku, a kolejny rok okazał się być rekordowy – raporty wskazują wzrost wolumenu przesyłek na poziomie nawet 200 mln sztuk, w porównaniu z rokiem poprzednim. 2021 nie dotrzymał co prawda kroku poprzednim wzrostom, ale jego wynik również okazał się być imponujący.

Jeszcze na początku bieżącego roku eksperci przewidywali kolejne wzrosty, jednak kolejne miesiące przygasiły nieco optymizm analityków. Początkowe piki w branży spowodowały również zwiększone zainteresowanie usługami kurierskimi, co zaowocowało powstaniem nowych podmiotów upatrujących sukcesów i szybkich zarobków. Jak te małe i większe podmioty poradzą sobie z galopującymi cenami na rynku?

Kiedy odbieramy paczkę z rąk kuriera, nie dostrzegamy tego, co dzieje się za jego plecami: tysięcy pracowników, hal, magazynów, transportów, procesów operacyjnych i logistycznych. Nie widzimy też wielomilionowych inwestycji, które są niezbędne, aby poszerzać zakres usług i dotrzymywać kroku klientowi, który oczekuje ekspresowej i wygodnej dostawy.

Czy firmom uda się wdrożyć strategię rozwoju w takim zakresie, jak oczekiwano, przy coraz wyższych kosztach, które muszą ponosić?

– Rozwój branży e-commerce to swego rodzaju koń pociągowy dla usług kurierskich. Polacy znacząco zmienili swoje preferencje zakupowe, bowiem szacuje się, że aż 77% internautów dokonuje zakupów online. Dla nas, reprezentantów branży kurierskiej, oznacza to kolejne inwestycje w celu doskonalenia procesu dostawy ostatniej mili– mówi Piotr Kocoń ze Świata Przesyłek.

Wiąże się z tym m.in. rozbudowa sieci urządzeń nadawczo-odbiorczych, która nie tylko skraca czas doręczenia przesyłki, ale również ma na celu wdrożenie polityki proekologicznej dla sektora logistycznego. Jest to również inwestycja uzasadniona ekonomicznie, dzięki dostawie do punktów PUDO zmniejszone są koszty operacyjne, redukujemy emisję spalin – dodaje Piotr Kocoń.

Inwestycje, o których mowa, firmy budżetują wielotorowo i nierzadko wiąże się to ze zwiększeniem ceny usług. Warto również zwrócić uwagę na strukturę samego łańcucha logistycznego, w którym bierze udział wiele podmiotów – na każdy z nich bezpośrednio oddziałują ceny surowców oraz zwiększone koszty pracownicze.

Obroty firm kurierskich rosną, ale szybciej rosną koszty

Wiele raportów dostępnych na rynku wskazuje niezmiennie rosnące wartości wolumenów oraz przychody firm kurierskich. Trend ten utrzymuje się od 2019 roku, co wskazuje najnowszy raport UKE: 2019, 2020 i 2021 rok to odpowiednio 440, 635 i 776 milionów sztuk przesyłek.

Rosną również przychody w branży – od 5 181, 1 mln w 2019 do 8 197,7 mln w 2021. Jak zatem uplasuje się 2022 rok w przyszłorocznych raportach?

- Utrzymanie tego typu wzrostów możliwe jest wyłącznie przy odpowiedniej polityce cenowej, a to oznacza podwyżki dla klienta końcowego. W trudnej sytuacji są te podmioty, które zdecydowały się na współpracę wyłącznie z jednym podwykonawcą, bowiem są uzależnieni cenowo od jednego operatora – zauważa Piotr Kocoń.

Czy optymizm towarzyszący ekspertom jeszcze na początku tego roku utrzyma się przez kolejne miesiące? O ile branża kurierska, jako całość, jest w stanie poradzić sobie ze stojącymi przed nią wyzwaniami, to warto zwrócić uwagę na fakt, że skutki odczują zarówno nadawcy, jak i odbiorcy. Czy jest na to rozwiązanie?

Branża e-commerce odczuje skutki droższych przesyłek kurierskich?

Rosnące ceny przesyłek krajowych, a przede wszystkim zagranicznych, dla firm działających w obszarze e-commerce to twardy orzech do zgryzienia. Klient końcowy, coraz częściej analizujący opłacalność swoich transakcji, zacznie szukać oszczędności, którym może być zakup w placówce stacjonarnej. Co zatem z firmami, które rozpoczęły działalność na międzynarodowych marketplace’ach, posiadają swoje sklepy online?

– Wraz ze wzrostem cen usług kurierskich i pocztowych zauważamy wzmożoną praktykę dzielenia wolumenów wśród klientów. Chcąc ograniczyć koszty, firmy zaczęły doceniać dywersyfikację. Plusem brokerów kurierskich jest to, że jesteśmy w stanie przejąć cały wolumen, ale jednocześnie podzielić go wraz z klientem tak, aby dobrać ofertę pod specyfikę jego przesyłek, oszczędzając jednocześnie od 20 do 30% - informuje Piotr Kocoń.

- Klienci zaczęli również aktywować nowe rynki, które do tej pory były przez nich pomijane ze względu na chociażby dużą rentowność na głównych i najbardziej popularnych kierunkach. Przedsiębiorcy z nadzieją patrzą na wzrosty w obszarze e-commerce w Rumunii czy na Węgrzech - dodaje ekspert.

Jak branża kurierska i pocztowa zostanie podsumowana w przyszłorocznych raportach? Na twarde dane musimy poczekać do 2023 roku. Galopująca inflacja, sytuacja geopolityczna, braki w łańcuchach dostaw oraz drożejące surowce mogą zastopować rozpędzony rynek i wstrzymać wiele inwestycji.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński