Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

UPC Polska ukarana za wygórowane koszty wypowiedzenia umowy. "Praktyka dotyczy tysięcy konsumentów". Spółka będzie się odwoływać

OPRAC.:
Maciej Badowski
Maciej Badowski
Do UOKiK wpływały liczne zgłoszenia, dotyczące nieprawidłowego naliczania i pobierania rażąco wysokich opłat.
Do UOKiK wpływały liczne zgłoszenia, dotyczące nieprawidłowego naliczania i pobierania rażąco wysokich opłat. 123RF
– Klienci UPC musieli płacić więcej za rozwiązanie umowy zawartej na czas oznaczony niż zapłaciliby za jej kontynuację – poinformował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w komunikacie. Prezes Urzędu nałożył na spółkę karę w wysokości ponad 12,5 mln zł. – UPC musi zmienić nieuczciwą praktykę oraz zwrócić konsumentom kwotę, która przewyższała sumę opłat abonamentowych pozostałych do końca trwania umowy – wyjaśnia Tomasz Chróstny. Spółka w przesłanej nam odpowiedzi zapowiada odwołanie.

- Do UOKiK miały wpływać liczne zgłoszenia dotyczące nieprawidłowego naliczania i pobierania rażąco wysokich opłat, kiedy konsument zrezygnuje z usług przed końcem umowy zawartej na rok lub dwa – czyli czas oznaczony – wskazano w komunikacie.

Jak poinformowano, zgodnie z prawem telekomunikacyjnym, w przypadku rozwiązania umowy na czas określony, wysokość roszczenia w związku z wypowiedzeniem jej przez abonenta lub z jego winy nie może przekroczyć wysokości przyznanej ulgi, pomniejszonej proporcjonalnie do okresu od zawarcia do rozwiązania.

Spółka wymusza na konsumentach kontynuację umów

Prezes UOKiK stwierdził, że naliczając zawyżone opłaty za wypowiedzenie umowy przed terminem, UPC narusza zbiorowe interesy konsumentów. Zdaniem Urzędu, spółka stosuje nieuczciwą praktykę rynkową, ustalając wysokość ulg. – W efekcie żądane przez UPC należności w momencie rezygnacji przez klienta przed końcem umowy znacznie przewyższały sumę opłat, jakie poniósłby konsument, gdyby płacił miesięczny abonament do końca okresu trwania umowy – wyjaśniono w komunikacie.

Praktyka UPC Polska dotyczy tysięcy polskich konsumentów. Spółka zawyża przyznane klientom ulgi, które stanowią podstawę wyliczenia opłaty za wypowiedzenie umowy. Tym samym de facto spółka wymusza na konsumentach kontynuację umów - wielu z nich nie decydowało się na zakończenie współpracy, obawiając się wysokiej opłaty za jej rozwiązanie – wyjaśnia Tomasz Chróstny, prezes UOKiK, cytowany w komunikacie.

– Takie zachowanie UPC Polska należy ocenić jako naganne nie tylko pod względem ekonomicznym, ale i społecznym. UPC musi zmienić nieuczciwą praktykę oraz zwrócić konsumentom kwotę, która przewyższała sumę opłat abonamentowych pozostałych do końca trwania umowy – dodaje.

Kara dla UPC Polska i zwrot środków dla abonentów

Prezes Urzędu nałożył na UPC Polska karę w wysokości 12 585 082 złotych. Gdy decyzja się uprawomocni, to w jej wyniku abonenci otrzymają zwrot nieprawidłowo pobranych opłat. UPC poinformuje konsumentów SMS lub mailowo o tym, co należy zrobić, aby odzyskać niesłusznie pobrane przez spółkę środki.

Decyzja ma zostać opublikowana na stronie internetowej przedsiębiorcy. Przysługuje od niej odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

"Planujemy odwołanie się od decyzji"

Spółka w odpowiedzi na nasze zapytanie przyznała, że "podjęte działania były zgodne z obowiązującymi przepisami prawa".

–Zakwestionowana przez UOKiK praktyka spółki była analizowana w innych postępowaniach Organu i nie wzbudziła jego zastrzeżeń. Planujemy odwołanie się od decyzji – napisano.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: UPC Polska ukarana za wygórowane koszty wypowiedzenia umowy. "Praktyka dotyczy tysięcy konsumentów". Spółka będzie się odwoływać - Strefa Biznesu

Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński