Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Udrażnianie tuneli pod Zamkiem Książąt Pomorskich w Szczecinie trwa! Zobacz ZDJĘCIA

Leszek Wójcik
Leszek Wójcik
Sebastian Wołosz/mat. Zamek Książąt Pomorskich
Rozpoczęły się prace przy drugim wejściu do tuneli pod skarpą północną Zamku Książąt Pomorskich w Szczecinie - w zachodniej części skarpy, na wysokości Wieży Dzwonów. Ze względów bezpieczeństwa trzeba będzie ściąć dziewięć rosnących w okolicy drzew.

Firma, która udrażniała tunele pod północną skarpą Zamku (prace zakończyła w grudniu 2021 r.), teraz tymczasowo zabezpiecza tunele ceglane pod skrzydłem północnym, zajmuje się też wzmocnieniem słupa w Sali Barnima III oraz udrożnieniem drugiego wejścia do tuneli pod skarpą północną Zamku - pozwolenie na budowę na przeprowadzenie tych prac uzyskała 8 lutego.

Jak się dowiedzieliśmy, ze względów bezpieczeństwa, w obrębie drugiego wejścia do tuneli trzeba będzie wyciąć kilka rosnących tam drzew - wykonawca ma już na to zgodę. Równolegle w tunelach cały czas trwają badania prowadzone przez Instytut Techniki Budowlanej (m.in. badania tzw. pustek, jakie wytworzyły się wokół tuneli).

Przypomnijmy, że obecny wykonawca wykonuje jedynie tymczasowe prace zabezpieczające. Docelowe zabezpieczenie wykona firma, która będzie prowadziła jednocześnie modernizację tarasów i odbudowę skrzydła północnego. Zostanie ona wyłoniona w postępowaniu przetargowym na te inwestycje. Zamek przygotował już programy funkcjonalno-użytkowe niezbędne do ogłoszenia postępowania w trybie zamówień publicznych. Wyłoni ono jednego wykonawcę obu połączonych zadań. Również ten wykonawca będzie działał w formule „zaprojektuj i wybuduj”. Dopiero po przygotowaniu przez niego docelowego projektu, znany będzie szczegółowo ostateczny kształt i wizja tarasów zamkowych.

Wszelkie prace i projekty muszą być zgodne z zaleceniami ekspertów, którzy badali ten obszar, w tym ekspertów Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego oraz ekspertów Instytutu Techniki Budowlanej. Jednym z takich zaleceń jest doprowadzenie skarpy północnej do geometrii zapewniającej stateczność, kolejnym, od strony skarpy wschodniej, zastosowanie odpowiednich rozwiązań konstrukcyjnych na całej długości tarasu wschodniego.

Wiemy już, że (o ile będzie to możliwe), w przyszłości tunele pod skarpą północą i skrzydłem północnym Zamku, staną się jedną z atrakcji turystycznych. Kiedy to nastąpi? Trudno jeszcze na to pytanie odpowiedzieć. Czyszczenie i zabezpieczanie tuneli pod Zamkiem, a także prowadzenie badań podziemnych sprowokowała katastrofa budowlana, do której doszło w maju 2017 r. Zniszczeniu uległo wtedy całe północne skrzydło zabytku. Zapadły się wówczas pod ziemię filary podtrzymujące stropy gmachu - w wyniku podmywania gruntu pod budowlą i zawalenia się części schronu powstała próżnia, w którą powpadały dźwigające konstrukcje kolumny.

Obecnie prowadzone prace w tunelach rozciągających się pod gmachem mają dać odpowiedź na pytanie o stan techniczny ich sklepień. Nie można bowiem przystąpić do odbudowy zniszczonego skrzydła Zamku przed usunięciem przyczyny katastrofy. Na zwiedzanie całego Zamku trzeba więc będzie jeszcze trochę poczekać.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński