Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Uczniowie wracają do szkoły. Miasto Szczecin przygotowało program wsparcia

Małgorzata Klimczak
Małgorzata Klimczak
Przez ostatnie półtora uczniowie niewiele czasu spędzili w szkole wśród kolegów. Naukę zdalną wymusiła pandemia. Nowy rok szkolny zaczyna się stacjonarnie, a uczniowie będą potrzebowali wsparcia.

1 września rozpoczyna się nowy rok szkolny. Zajęcia mają się odbywać stacjonarnie w odpowiednim reżimie sanitarnym. Jednak dla wielu uczniów powrót do nauki stacjonarnej nie jest łatwy.

Szczecin jako jedno z pierwszych miast z Polsce przeprowadził diagnozę stanu emocjonalnego szczecińskich uczniów po nauce zdalnej w związku z pandemią COVID-19.

- Po raz pierwszy w historii mieliśmy do czynienia z nauczaniem zdalnym. To było dla nas bardzo trudne wyzwanie - mówi Piotr Krzystek, prezydent Szczecina. - Nauczanie zdalne miało swoje konsekwencje w psychice dzieci. Dlatego jako jedno z pierwszych miast w Polsce przeprowadziliśmy badania dotyczące stanu psychicznego dzieci. Te badania opracowaliśmy przez wakacje, co pozwoli nam pomóc dzieciom w powrocie do szkoły.

ZOBACZ TEŻ:

Diagnozę przeprowadzono na trzech grupach: uczniowie szkół podstawowych, uczniowie szkół ponadpodstawowych oraz nauczyciele.

W szkołach podstawowych zbadano ponad 1000 uczniów.

- Okazało się, że uczniowie funkcjonują na granicy między komfortem a napięciem - mówi dr Barbara Chojnacka z Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Szczecińskiego. - Komfort to taki stan, kiedy jest nam dobrze i nie chcemy niczego zmieniać, a napięcie to stan, kiedy jest nam dobrze, ale jednocześnie mamy energię, która nas mobilizuje do działania i zmian. Uczniowie czuli się dobrze pracując w domu, ale też tęsknili za szkołą i kolegami. Natomiast nauczyciele funkcjonują na granicy napięcia i paniki. Dlatego należy wspierać nauczycieli.

Badania uczniów starszych przeprowadzono w trzech liceach ogólnokształcących: LO nr 5, LO nr 6 i LO nr 14. Okazuje się, że uczniowie mają mało pewności siebie i niską samoocenę. Wykazują niepokój, bezradność, obniżony nastrój. Swoje negatywne emocje kierują do wewnątrz i nie uzewnętrzniają ich.

- Na podstawie tych badań opracowaliśmy plan działań, które będą realizować nauczyciele i dyrektorzy szkół - mówi Lidia Rogaś, dyrektor Wydziału Oświaty Urzędu Miasta w Szczecinie. - Widać wyraźną potrzebę dokształcania nauczycieli w kompetencjach innych niż te, które mają. Chcemy stworzyć bank szkoleń, z których szkoły będą mogły korzystać. Bardzo istotne jest stworzenie platformy międzyszkolnej wymiany opinii oraz sieć współpracy między pedagogami z różnych szkół. Będziemy też wspierać rodziców. W najbliższych dniach dostana oni ulotki z informacjami, jak się zachować w określonych sytuacjach oraz gdzie się zwrócić po pomoc.

ZOBACZ TEŻ:

Bądź na bieżąco i obserwuj:

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Krokusy w Tatrach. W tym roku bardzo szybko

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński