Tunel w Świnoujściu. Decyzja goni decyzję

Adam ŁosińskiZaktualizowano 
Od lewej: Anna Prejzner, Iwona Górecka-Sęczek i Barbara Michalska przez lata pracowały na to, by miasto otrzymało dofinansowanie na budowę tunelu. Do ich grona dołączy Adam Łosiński
Od lewej: Anna Prejzner, Iwona Górecka-Sęczek i Barbara Michalska przez lata pracowały na to, by miasto otrzymało dofinansowanie na budowę tunelu. Do ich grona dołączy Adam Łosiński Joanna Maraszek
Miasto zatrudniło pełnomocnika do spraw budowy tunelu oraz dróg dojazdowych. Będzie nim, związany wcześniej z podobną inwestycją w Gdańsku, Adam Łosiński.

Miasto na decyzję o funduszach na budowę tunelu czekało całe lata. W momencie, gdy oficjalnie pojawiła się informacja, że komisja Centrum Unijnych Projektów przychyliła się do wniosku gminy w sprawie finansowania inwestycji w wysokości 85 proc., władze miasta wzmogły działania.

- Jako prezydent podjąłem decyzję o zatrudnieniu osoby z zewnątrz, która będzie moim pełnomocnikiem w kwestii dwóch najważniejszych inwestycji, czyli budowy tunelu i dróg dojazdowych do portu - informuje Janusz Żmurkiewicz, prezydent Świnoujścia. - Udało nam się namówić osobę bardzo kompetentną, inżyniera Adama Łosińskiego z Gdańska. To osoba, która jeszcze niedawno pełniła funkcję inżyniera kontraktu budowy tunelu w Gdańsku.

Adam Łosiński zatrudniony został jeszcze tego samego dnia, gdy zapadła ostateczna decyzja w kwestii przyznania finansowania, czyli w środę, 4 stycznia.

- Pan inżynier zgodził się być moim pełnomocnikiem oraz wspierać działanie pani wiceprezydent, inżyniera Łysiaka oraz naszych służb w kwestii nadzoru inwestycji - wyjaśnia Janusz Żmurkiewicz.

Choć przyznane unijne fundusze wydatkować będzie miasto, realizacją budowy tunelu i dróg dojazdowych zajmie się Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

- Realizatorem inwestycji jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, ale chcemy mieć nadzór nad tym, co robią - tłumaczy Janusz Żmurkiewicz, prezydent Świnoujścia. - Chcemy ich również wspierać dobra radą i przede wszystkim mieć pełną wiedzę na temat tego, w jaki sposób realizowana jest kluczowa dla miasta inwestycja.

Stała przeprawa w Świnoujściu połączy wyspy Uznam i Wolin zastępując istniejące przeprawy promowe. Będzie to tunel drążony w korytarzu północnym. Jego całkowita długość wyniesie około 3,4 kilometra, w tym 1,44 kilometra jednorurowego tunelu drążonego, który zostanie wykonany w technologii tarczy drążącej TBM (ang. Tunnel Boring Machine). Średnica wewnętrzna tunelu będzie wynosić 12 metrów. Zostanie w nim wykonana dwukierunkowa jezdnia z pasami ruchu o szerokości 3,5 m. Poniżej jezdni powstanie również tunel ewakuacyjny.

- Niedawno miałem okazję uczestniczyć w otwarciu tunelu w Gdańsku - mówi Janusz Żmurkiewicz. - Była to piękna chwila. Widziałem radość w oczach realizatorów projektu, jak i mieszkańców. Pomyślałem, że warto by było uczestniczyć w takim wydarzeniu w Świnoujściu. Mam nadzieję, że doczekam tej chwili.

Obecnie trwają procedury związane z wyłonieniem wykonawcy. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad kończy pierwszy etap przetargu. Wyłoni firmy, które złożą oferty.

- Złożono 14 wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu przetargowym na zaprojektowanie i budowę tunelu łączącego wyspy Uznam i Wolin w Świnoujściu - mówi prezydent. - lista podmiotów spełniających warunki uczestnictwa w postępowaniu, do których zostaną wysłane zaproszenia, nie powinna przekroczyć dziesięć ofert.

Przed GDDKiA stoi opracowanie specyfikacji technicznych, co może zająć ok. 3 miesięcy. Na podstawie specyfikacji wykonawcy będą składali docelowe oferty. Termin składania ofert może potrwać nawet do czerwca. Później zostanie kwestia rozstrzygnięcia przetargów. Z dotychczasowych doświadczeń GDDKiA wynika, że procedury przetargowe mogą trwać nawet rok. Wynika to z możliwości odwoływania się odrzuconych w przetargu oferentów. Jest to jednak wariant pesymistyczny. W najlepszym układzie końcowa procedura zamknie się w dwóch miesiącach.

polecane: FLESZ: Podział Mandatów po wyborach parlamentarnych

Wideo

Materiał oryginalny: Tunel w Świnoujściu. Decyzja goni decyzję - Plus Głos Szczeciński

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3