Tunel pod Świną będzie gotowy przed kolejnym sezonem? Znamy nowy termin. Zobacz ZDJĘCIA

Katarzyna Świerczyńska
Katarzyna Świerczyńska
Udostępnij:
60 procent prac jest już wykonanych, a wstępny termin zakończenia budowy tunelu pod Świną to przełom maja i czerwca przyszłego roku.

Czy to oznacza, że pierwsze samochody pojadą tunelem przed wakacjami 2023?

– Jest to bardzo wiarygodny termin i w naszej ocenie bezpieczny i realny. Natomiast mogą wystąpić jakieś okoliczności, których nie da się przewidzieć, choć na dziś takiego zagrożenia nie widzimy – powiedziała w poniedziałek Barbara Michalska, wiceprezydent Świnoujścia.

Czy wojna w Ukrainie dodatkowo opóźni budowę tunelu?

Wykonawca deklaruje, że roboty budowlane zakończy do końca tego roku, a kilka dodatkowych miesięcy daje sobie na uruchomienie wszystkich systemów zarządzających tunelem. Dotychczasowe opóźnienia wykonawca usprawiedliwia pandemią COVID-19.

– Zobaczymy, jaki będzie miała na wszystko wpływ wojna na Ukrainie, a wiemy, że będzie miała. Na ten moment jednak inwestycja idzie bardzo sprawnie – zaznaczyła wiceprezydent Świnoujścia.

Jak podkreśliła Barbara Michalska, obecnie trwa najbardziej skomplikowana część całej inwestycji. – Zakończyło się drążenie tunelu, to było duże wyzwanie, ale w opinii środowiska inżynierskiego

– To właśnie teraz wchodzimy w najtrudniejszy technologicznie etap – powiedziała.

Tunel pod Świną – jak budowa igloo

W tej chwili trwa między innymi skomplikowany proces mrożenia gruntu, aby móc zrobić wyjścia ewakuacyjne. – Te wyjścia są budowane w technologii zabezpieczenia wykopu metodą mrożenia gruntu – tłumaczył Jacek Król, inżynier rezydent z konsorcjum SWECO/Lafrentz. – Aby je zrobić, aby w ogóle było możliwe wychodzenie z tunelu do galerii ewakuacyjnej znajdującej się pod jezdnią, musimy wyjść poza obręb tunelu. Dlatego musimy mieć zabezpieczoną tą część znajdującą się poza obudową – dodał Jacek Król. Tłumacząc najprościej: aby podczas budowy wyjść ewakuacyjnych wody gruntowe nie dostały się do wnętrza tunelu, grunt będzie mrożony solanką o temperaturze -35 stopni Celsjusza. – To jak budowa igloo, będzie tak, jakbyśmy kopali w lodzie – mówił Jacek Król.

Nie tylko wyjścia ewakuacyjne

Oprócz mrożenia gruntu przy budowie wyjść ewakuacyjnych, uszczelniana jest obudowa tunelu, trwa także układanie konstrukcji prefabrykowanych pod jezdnię i sufit. Jednocześnie na wyspie Wolin prace koncentrują się w komorze odbiorczej. Gotowa jest już konstrukcja przejazdowa przez komorę odbiorczą, która umożliwia dostawę materiałów do tunelu od strony wyspy Wolin. Budowana jest sieć i uzbrojenie terenu oraz infrastruktury drogowej.

Powstający pod cieśniną Świny jednorurowy tunel jest najdłuższą podwodną drogą w Polsce. W każdym kierunku będzie po jednym pasie ruchu o szerokości 3,5 metra oraz pasy awaryjne. Łączna długość tunelu i dróg dojazdowych to prawie 3,2 kilometra długości.

Całkowity koszt inwestycji to ponad 900 milionów złotych, z czego prawie 775,7 milionów to dofinansowanie z Unii Europejskiej. Resztę inwestor Gmina Miasto Świnoujście dokłada z własnego budżetu.

ZOBACZ TEŻ:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polska coraz bardziej rowerowa

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Głos Szczeciński
Dodaj ogłoszenie