Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Trzy pokolenia szczecińskich tramwajów. Czym jeździliśmy przed Swingiem?

Marek Jaszczyński
Skład wagonów Konstal 4N+4ND na linii 6, 1990 r. i pierwszy, nowy Swing
Skład wagonów Konstal 4N+4ND na linii 6, 1990 r. i pierwszy, nowy Swing Sebastian Wołosz/Wikimedia Commons
Pierwszy, z kolejnej dostawy Swingów jest już testowany. Zobaczmy, jak zmieniał się tabor tramwajowy w Szczecinie po drugiej wojnie światowej. Od popularnych "eNek" po Swingi.

Co mówi motorniczy

Co mówi motorniczy

Roman Mirek
szczeciński motorniczy z ponad 30-letnim stażem

- Wagonami typu "N" jeździłem na początku swojej pracy. Te wagony nie miały kabiny dla motorniczego, nieraz zdarzało się, że w godzinach szczytu pasażerowie opierali się o moje plecy - taki był tłok. W miesiącach zimowych motorniczy musiał się ciepło ubierać: kożuch, buty filcowe, bo było niemiłosiernie zimno. Spor wysiłku fizycznego kosztowało zakręcanie hamulca, po 8 - 10 godzinnej służbie człowiek odczuwał duże zmęczenie.

Dziś pozostało wspomnienie i możliwość przejażdżki historycznym wagonem numer 167. Pamiętam, że w latach siedemdziesiątych z podziwem patrzyłem na tramwaje 105N nazywane "lux". To był już innym komfort jazdy: wagony tego typu były pojemniejsze, wygodniejsze. Zresztą do tej pory jeździmy nimi, przeszły wiele modernizacji. Tatry, które trafiły do nas z Berlina nazywam popularnie "żółtkami", to już inna bajka, jazda nimi to prawdziwa przyjemność - nie tylko dla pasażera, ale też dla prowadzących.

Nawet takie proste udogodnienie jak resetowane drzwi, które umożliwiają ich otwarcie przez pasażera i nie przytrzasną. Kabina dla motorniczego z prawdziwego zdarzenia i urządzenia sterownicze, które przypominają joystick. Jestem jednym z tych motorniczych, którzy jako pierwsi przeszli szklenie na Swingu, ten tabor jest na miarę naszych czasów.

Powinniśmy docenić starania miasta o zakup tych wagonów. To dobra wizytówka miasta. Swing jest bardzo zaawansowany technologicznie, ale prosty i przyjemny w obsłudze. Chyba też pasażerowie doceniają wygodę podróży tym wagonem.

Swing z bydgoskiej Pesy rozpoczął nowy etap w dziejach komunikacji tramwajowej w Szczecinie. To pierwsze niskopodłogowe tramwaje na ulicach naszego miasta. Od dwóch jeździmy 6 Swingami.

Miasto zakupiło kolejne 22 składy. Pierwszy z nich trafił do naszego miasta, w nocy z 30 na 31 stycznia nowy Swing przechodził pierwsze testy na ulicach Szczecina.

A czym jeździliśmy wcześniej? Trzy pokolenia szczecińskich tramwajów

W połowie lat pięćdziesiątych ubiegłego wieku do Szczecina trafiły tramwaje typu "N". Z czasem na liniach pojawiły się 102N i 105N, nazywane "luxami".

W lutym 2007 roku z tras zjechały ostatnie tramwaje 102N nazywane "jamnikami", czyli pierwsze tramwaje szybkobieżne.

Pierwsze wagony, konkretnie 10 sztuk trafiło do Szczecina w 1971 roku. Rok później dostarczono dalsze 20 wozów. Któż nie pamięta poczciwych "Helmutów", także w wersji z jednym reflektorem, które nazywano "cyklopami"?

Pierwsze tramwaje GT6 pojawiły się w Szczecinie w lutym 1996 roku, sprowadzono je z Düsseldorfu w liczbie 33 sztuk.

Wyprodukowane w latach 1956-1958 pozwoliły wycofać z eksploatacji ostatnie wagony typu N, ND, 4N i 4ND. Ostatecznie "helmuty" zjechały ze szczecińskich torowisk 31 marca 2009 roku.

Konstal N

- Numer boczny 167 i proszę spojrzeć jak wygląda wspaniale - mówi Roman Mirek, motorowy (chociaż bywa też motorniczym) "Perełki". - Zabytkowe tramwaje są fascynujące, specyficzny zapach drewnianego wnętrza, tego nie ma we współczesnych wagonach.

Pojazd o którym mowa powstał w Chorzowskiej Wytwórni Konstrukcji Stalowych "Konstal" w 1954 roku. Dziś możemy nim przejechać się, gdy wybierzemy się na linię zabytkową "0".

Konstal N to oznaczenie tramwaju wytwarzanego w latach 1948-1956 przez zakłady Konstal w Chorzowie oraz Stocznię Gdańską nr 3 i Sanocką Fabrykę Wagonów "Sanowag".

Wersja wąskotorowa 2N produkowana była w latach 1950-1956. Wersje doczepne (wagony bez silnika) oznaczane są ND lub 2ND. Był to pierwszy tramwaj wyprodukowany w Polsce po II wojnie światowej. Długość ponad 10 metrów, miejsc siedzących 16.

"Stopiątki"

Tramwaje Konstal 105N były wytwarzane w latach 1973-1979 przez zakłady Konstal w Chorzowie.

Wagony te w momencie powstania były konstrukcją nowoczesną, wyróżniającą się zarówno budową (kanciaste pudło) jak i znacznie lepszymi parametrami eksploatacyjnymi niż inne polskie wagony eksploatowane w tamtych latach.

Obecnie większość z nich została skasowana albo przebudowana na wagony 105Na/805Na.

Pierwszy wagon Konstal 105N w Szczecinie wyruszył w trasę 18 marca 1975. W Szczecinie służyło w sumie 98 wagonów Konstal 105N. Długość wagonu ponad 13 metrów, miejsc siedzących 21.

PESA 120Na Swing

Premiera odbyła się 13 listopada 2010 roku na terenie zajezdni Pogodno. Jest to niskopodłogowy, pięcioczłonowy tramwaj przegubowy produkowany przez bydgoską PESĘ.

31 stycznia 2011 r. o godzinie 4 do Szczecina dotarł drugi tramwaj.

Docelowo ma zostać dostarczonych 6 takich pojazdów. Będą one kursowały na trasach linii 7 i 8. Pierwszy wyjazd na linię odbył się 1 lutego 2011 roku na linię 7. Długość wagonu prawie 32 metry, 61 miejsc siedzących.

Nowa partia Swingów

25 października 2012 roku prezydent Szczecina Piotr Krzystek wraz z prezesem spółki Tramwaje Szczecińskie Krystian Wawrzyniak podpisali umowę z bydgoską Pesą na wyprodukowanie kolejnych, 22 tramwajów niskopodłogowych.

Pierwszy Swing pojawił się już w Szczecinie. Wszystkie składy przyjadą do nad końca marca 2014. Nowością będą stojaki rowerowe i bezpłatny internet bezprzewodowy, tramwaje będą też nieco krótsze.

Wartość kontraktu wynosi ok. 150 milionów złotych.

Szmaragd, Pogodny, Filipinki, Pionier. Nasze Swingi

Przypomnijmy, że po akcji "Głosu" każdy z pierwszych sześciu Swingów otrzymał przydomek. Nazwy nowych tramwajów wybrali nasi Czytelnicy.

**Zobacz również:

Swing w Szczecinie: "siódemka" wyjechała na trasę [wideo]Drugi nowoczesny Swing przyjechał do Szczecina [film]

Najnowocześniejszy w Europie tramwaj już w Szczecinie! [filmy internautów]**

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński