Tramwaje i autobusy w Szczecinie są czyszczone za rzadko?

Bogna Skarul
"Ostatnio jechałem kilka razy autobusem linii 67. Było tak brudno, że czułem się po prostu obrzydzony" - napisał na Facebooku radny Wojciech Dorżynkiewicz i zapytał czy inni szczecinianie też mają takie wrażenie.

Nie musiał czekać długo na kolejne wpisy. W ciągu zaledwie dwóch godzin lista "niedociągnięć" jakie zauważyli w tramwajach i autobusach pasażerowie wydłużyła się o kilkadziesiąt wpisów.

- To był dla mnie szok - przyznał radny. - Siedzenia były brudne, nawet poręcze się lepiły. Na pewno nie przeszłyby testu "białej rękawiczki". Dla mnie to nie do pomyślenia - stwierdził opowiadając o swojej przejażdżce autobusem linii 67 z osiedla Przyjaźni na Jasne Błonia. - Postanowiłem, że w tej sprawie napiszę interpelację do prezydenta miasta.

Jego zdaniem siedzenia zdecydowanie za rzadko są czyszczone.

- Bo raz do roku, to za mało - podkreśla i tłumaczy, że o tym ile razy i kto sprząta szczecińskie tramwaje dowiedział się od kierowców pojazdów komunikacji miejskiej. - Powiedzieli mi też o różnych innych sprawach - dodał radny i od razu zapowiedział, że wszystkie znajdą się w piśmie z prośba o interwencje, który właśnie pisze. - Jutro go wysyłam - mówi.

O to ile razy i jak czyszczone są w środku szczecińskie tramwaje i autobusy zapytaliśmy Hannę Pieczyńską z Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego.

- Umowy przewozowe zawarte pomiędzy spółkami, a Zarządem Dróg i Transportu Miejskiego nie określają częstotliwości mycia pojazdów - przyznała Hanna Pieczyńska, ale dodała, że zasadą jest, iż autobusy i tramwaje mają wyjeżdżać z zajezdni czyste. Z kolei stan czystości pojazdów kontrolowany jest przez pracowników Nadzoru Ruchu, a w przypadku uchybień na przewoźników nakładane są kary.

- Poziom ewentualnego zanieczyszczenia pojazdów zmienia się oczywiście w ciągu dnia - tłumaczyła rzeczniczka prasowa.
Dodała też, że wszystkie pojazdy czyszczone są w nocy lub nad ranem, przed pierwszym kursem. W ramach prac jest między innymi zamiatanie, czyszczenie siedzeń, poręczy czy uszczelek. Jeśli zachodzi taka potrzeba pojazdy sprzątane są także na przystankach końcowych.

W zależności od przewoźnika generalne pranie tapicerek obywa się w różnym czasie, zazwyczaj w okresie wiosenno-letnim, aby tapicerki mogły wyschnąć.

I tu uwaga! W przypadku spółek autobusowych Dąbie i Klonowica jest to kolejno - około 3 razy w roku dla Dąbia oraz co najmniej raz w roku dla Klonowica (!).

- Pamiętajmy jednak, że jeśli tego sytuacja wymaga tapicerka jest prana oczywiście częściej - podkreśliła Hanna Pieczyńska.

Według ZDiTM środki do mycia pojazdów są ekologiczne, zawierają jednak wszystkie niezbędne detergenty i substancje czyszczące.

W spółce Tramwaje Szczecińskie i SPAD sprzątają pracownicy spółek, w SPAK jest to firma zewnętrzna.

A jakie są wasze doświadczenia związane z czystością pojazdów komunikacji miejskiej. Czekamy na wasze opinie i zdjęcia! Wysyłajcie na adres: alarm@gs24.pl


Zobacz także: Szczecińscy kontrolerzy biletów w akcji

Polecamy na gs24.pl:

Najpiękniejsze i najbardziej roztańczone pary ze szczeciński...

Gs24.pl

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Komentarze 24

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Z
Zbigniew

Pracuje na Klonowica jestem kierowcą sam rano sprzątam swój autobus po niby firmie sprzątającej ale co się dziwić z tego co wiem sprzątają autobusy za 3 zł .Prezes zadowolony premie ma.

c
crystaaal81

Dokładnie, jeździłam komunikacją miejską w innych miastach i jest o wiele czyściej niż w tych szczecińskich 

G
Gregory87
Jeżdżę po polsce to w innych spółkach sa czyste wystarczy przejechać palcem o jego stanie czystości a jak by wpadł sanepid to by żaden tramwaj czy nie wyjechał na trasę
q
qwerty

RAZ w roku, hehe. W Warszawie pranie jest raz w TYGODNIU, a raz w miesiącu jest dezynfekcja.

Ż
Życie

Radny miał szczęście że w autobusie nie było cuchnących bezdomnych obrzyganych meneli !

G
Gość

Cała prawda luzie ręczne czyszczenie wagonów dziś na zajezdni Wojska na 100 wagonów były cztery osoby jak mają być czyste jak nie dają płynów wężami zlewamy wagony a w środku tylko śmieći umowa zlecenie od tramwai 13 zł brutto na rękę dziś już tam nie pójdę szukam nowej pracy

p
pieszy

Tak Panie radny, codziennie "czuję się po prostu obrzydzony" jadąc tramwajami nr 8, i 10 na Gumieńce zarówno tatrami  jak i nowymi swingami. Brudne siedzenia, lepiące poręcze (zwłaszcza od meneli i robotników z budów w roboczych ubraniach). Tramwaje brudne wewnątrz i na zewnątrz, przez szyby niewiele widać, a otwierając drzwi z "guzika" zasyfiałego na zewnątrz czuję, jakby choroby calego świata splywają na moją rękę. Będzie rozbudowa kolejnej zajezdni , ale czy miasto pamięta że nie mamy ani jednej myjni dla taboru szczecińskiego (ręczne mycie i to z łapanki - ogłoszenia w tramwajach nic nie daje). Za dobrze wykonywaną pracę trzeba dobrze zapłacić a miasto chce na wszystkim oszczędzić. Za 11 zł  nikt nie umyje dobrze 1 wagonu (stawka oferowana przez TS), bo sama woda  więcej kosztuje. - Może sam prezes za tę stawkę chętnie podejmie się tej pracy. Pan 

napisze interpelację, ale co z tego ma wyniknąć. O tym, że Szczecin zarasta brudem wiedzą wszyscy i nie trzeba pisać interpelacji. Proszę stanąc na wysokości zadania jako radny i wyegzekwować od prezydenta, żeby zamiast na zapadające wyspy, kolejną przebudowę Jagiellońskiej, St. Rzeźnie, pylony, frygi, uczciwe pieniądze przeznaczył za uczciwą pracę, jak czyszczenie, sprzątanie, przycinanie. My mieszkańcy chcemy, żeby Szczecin odzyskał dawny blask z czasów, gdy ład w mieście, nie zależał od przetargów za najniższą cenę lipnych spółek, a należał do obowiązków pracowników miasta.

 
:)
W dniu 22.02.2017 o 16:09, Pracownik napisał:

Temu radnego jak nie pasuje to nie sobie limuzynę kupi a nie krytykuje komunikację miejską zanim wypisuje takie głupoty to nie sobaczy jak wygląda robota na zajezdni bo 4 osoby na zmianie nie są w stanie ogarnąć całego taboru liczącego ponad 100 wozów

Powinienes mu podziekowac ze sie tematem zainteresował chyb ze wolisz jezdzic w syfie, pensja radnego nie pozwala na kupno limuzyny,od oceny pracy na zajezdni sa osoby ktore za to odpowiadaja-kierownik czy tam dyrektor ,skoro 4 osoby za malo to powinno byc ich 15 ,w pierdlu wiezniowie sie nudza, co za problem dowozic ich aby czyscili wszystko szczoteczka do zebow w ramach resocjalizacji ?

P
Pasażerka
Punkt widzenia zależy od punktu siedzenia. Prezesi, Dyrektorzy,Kierownicy i Rzecznicy Spółek Transportu Miejskiego jeżdzą swoimi autami.Te osoby nie mają zielonego pojęcia jak bardzo brudne są Autobusy i Tramwaje Miejskie.Wypowiadają bzdury w prasach lub w telewizji bo nie ponoszą za swoje słowa żadnej odpowiedzialności a co za tym idzie w konsekwencji Kar.Myślę że już nadszedł czas tych ludzi rozliczyć. Biorą kosmiczne zarobki ,nie dając nam pasażerom nic w zamian. Zapraszam Szanownego Pana Prezydenta Krzystka na parodniową podróż środkami Komunikacji Miejskiej.Proszę niech się Pan przekona, jaki kit nam wciskają na temat czystości włodarze Spółek Miejskich. Proszę też przykładnie rozliczyć i ukarać osoby odpowiedzialne za taki stan.W końcu Pan tu żądzi.
:)
W dniu 23.02.2017 o 08:01, ola napisał:

a może zachęcić ludzi do kąpania się i prania ubrań jeżeli korzystają z transportu publicznego

Menele i inna patola napewno wysluchała tego apelu bo byla poruszona i wzruszona czytajac go na internecie którego nie maja, i od jutra beda juz czysciutcy ,mili i grzeczni, dziekujemy za pomoc.Jedyna droga to zgloszenia do sluzb,mandat 500zl, jak nie zaplaci to do pierdla, niech tam sobie smierdzi.

o
ola
W dniu 22.02.2017 o 21:50, Ogórek napisał:

Jeżdżę tramwajami i autobusami codziennie i widzę, że w Szczecinie nie ma szacunku do dóbr publicznych. Nawet w najnowszych tramwajach lub autobusach jest syf lub akty wandalizmu. Osoby, które sprzątają chyba mają mało płacone, bo swoją pracę wykonują nierzetelnie. Może by zachęcić pracowników wyższą pensją? Czy to taki problem? Tym bardziej, że bilety komunikacji miejskiej w Szczecinie są naprawdę drogie, jedne z najdroższych w Polsce. Na co idą te pieniądze?Serce się kraja, gdy wchodzi się do Solarisa lub Pesy Swing, który powinien błyszczeć, a niestety powoli zaczyna odpychać smrodem i brudem. Na podłodze kilkucentymetrowa warstwa syfu i błota, siedzenia coraz czarniejsze od brudu w tapicerce, siedzenia, szyby i ściany pomazane, poręcze klejące, na ziemi mnóstwo małych papierków. Ktoś się tym zajmie? Panowie prezesi i inni odpowiedzialni nie jeżdżą komunikacją miejską, więc mają to w poważaniu. Smutne. Tak, w autobusach i tramwajach szczecińskich jest naprawdę brudno... a wystarczy zachęcić osoby sprzątające godną pensją. Aż żal patrzeć, jak nowe składy autobusowe i tramwajowe brzydną i brudzą się w oczach. Tak ogromne inwestycje zaczynają odpychać, zamiast być symbolem miasta. Bo o symbol tu chodzi. Komunikacja wiele mówi o mieście.

a może zachęcić ludzi do kąpania się i prania ubrań jeżeli korzystają z transportu publicznego

o
ola

to nie autobusy są czyszczone za rzadko tylko ludzie się kąpią za rzadko i wsiadają brudni i śmierdzący!!!!! jak można siedzieć w ciuchach brudnych prosto z budowy, albo żreć kebaby w autobusie! ludzie ludziom gotują ten los!

p
pasazer

Jesli to prawda co pisze radny ze pranie tapicerki jest raz w roku np w spak ,to jest jakas mega tragedia, sanepid  razem z itd powinien tam wpasc i zrobic mega kontrole ,takie pranie powinno byc minimum raz w miesiacu ,do tego jeszcze widmo strajku, zditm powinno dac podwyzki ale takze zwiekszyc wymagania szczegolnie co do czystosci, oraz wywalania wszelakich meneli, plus okleic kazdy tramwaj/autobus numerami do ochrony -jest menel pasazer dzwoni i menela na izbe -rachunek 500zl i dobranoc, w koncu do pierdla trafi  za nieplacenie  nie bedzie juz smierdzial ,na youtube sa filmiki jak sie dba o tabor np w czechach, u nas to meldodia przyszlosci bo wiekszosc urzedasow z zditm rodem z prl przeciez do pracy jezdzi samochodem a nie komunikacja miejska wiec co ich to obchodzi. pisac artykuły do skutku a jak nie to prezes ts czy tam zditm do DYMISJI !!!!!!!!!!!!!! SKONCZYLO SIE BABCI SRANIE I JAZDA W SYFIE ,PASAZER PLACI TO WYMAGA ,jak bedzie kontrola i bedzie menel w autobusie/tramwaju zanim pokazecie bilet sieciowke to nakarzcie im zeby jemu sprawdzil,duzy problem to tez czesto blokowanie okien w swingach gdzie klima nie dziala lub grzeje na plus a w srodku menel i okna sie nie da otworzyc a tylko swierze powietrze moze pomoc.

///

Rusko-bialoruskie trolle i na tym forum zaczely dzialac, widac admin nie wie o co chodzi, zbanowac go !tzn trolla :)

Polacy obudzcie sie ,jesli nie chcecie ginac w tym roku  

 

O
Ogórek

Jeżdżę tramwajami i autobusami codziennie i widzę, że w Szczecinie nie ma szacunku do dóbr publicznych. Nawet w najnowszych tramwajach lub autobusach jest syf lub akty wandalizmu. Osoby, które sprzątają chyba mają mało płacone, bo swoją pracę wykonują nierzetelnie. Może by zachęcić pracowników wyższą pensją? Czy to taki problem? Tym bardziej, że bilety komunikacji miejskiej w Szczecinie są naprawdę drogie, jedne z najdroższych w Polsce. Na co idą te pieniądze?
Serce się kraja, gdy wchodzi się do Solarisa lub Pesy Swing, który powinien błyszczeć, a niestety powoli zaczyna odpychać smrodem i brudem. Na podłodze kilkucentymetrowa warstwa syfu i błota, siedzenia coraz czarniejsze od brudu w tapicerce, siedzenia, szyby i ściany pomazane, poręcze klejące, na ziemi mnóstwo małych papierków. 
Ktoś się tym zajmie? Panowie prezesi i inni odpowiedzialni nie jeżdżą komunikacją miejską, więc mają to w poważaniu. Smutne. 
Tak, w autobusach i tramwajach szczecińskich jest naprawdę brudno... a wystarczy zachęcić osoby sprzątające godną pensją. 
Aż żal patrzeć, jak nowe składy autobusowe i tramwajowe brzydną i brudzą się w oczach. Tak ogromne inwestycje zaczynają odpychać, zamiast być symbolem miasta. Bo o symbol tu chodzi. Komunikacja wiele mówi o mieście.

Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński
Dodaj ogłoszenie