Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Tramwaje dwukierunkowe w Szczecinie. Na razie dwa ale może będzie więcej

Marek Jaszczyński
Marek Jaszczyński
Tramwaj dwukierunkowy w Poznaniu.
Tramwaj dwukierunkowy w Poznaniu. Głos Wielkopolski
Poznański Modertrans dostarczy elementy, a pracownicy spółki Tramwaje Szczecińskie zmontują dwa pojazdy dwukierunkowe moderus beta.

- Przedmiotem podpisanej w najbliższych dniach umowy ma być dostawa nowych nadwozi, elementów, podzespołów, wyposażenia, części mechanicznych i elektrycznych niezbędnych do montażu tramwajów dwukierunkowych wraz z dostawą niezbędnego specjalistycznego wyposażenia obsługowo-naprawczego. Tramwaje będą złożone w Szczecinie przez pracowników spółki Tramwaje Szczecińskie – mówi Paulina Łątka z Centrum Informacji Miasta. - Umowa podzielona zostanie na 2 etapy. W pierwszym z nich wykonawca ma 180 dni na dostawę kompletu do montażu pierwszego tramwaju, w drugim łącznie 240 dni od dnia podpisania umowy na dostarczanie elementów do kolejnego. Samo składanie tramwajów to okres około 2 miesięcy.

Przypomnijmy, że w przetargu wpłynęła tylko oferta Modertrans Poznań Sp. z o.o. o wartości 12 588 300zł brutto. Gwarancja na każdy zmontowany tramwaj (w tym powłoki lakiernicze) wynosić będzie 60 miesięcy, a na konstrukcję 120 miesięcy.

Nowe pojazdy w jednej czwartej długości będą miały niskopodłogową wstawkę. Zamówiliśmy tramwaje dwukierunkowe, które mają kabiny motorniczego na obu końcach składu oraz drzwi dla pasażerów po obu stronach. Dlatego takie składy nie potrzebują pętli nawrotnych. Wystarczy krańcówka, która zamiast zawracania tramwaju umożliwia zmianę kierunku jazdy, a tym samym wymaga mniej miejsca w terenie.

ZOBACZ TEŻ:

Wśród minusów tego taboru jest większa masa, na przykład 32-metrowy skład waży więcej o dwie tony od wagonu jednokierunkowego. Wyższe są też koszty zakupu, średnio od 8 do 15 procent. W wagonie jest mniej miejsc siedzących. Niewykluczone, że takich pojazdów będzie w Szczecinie więcej,

- Spółka planuje skorzystać z możliwości realizacji prawa opcji polegającej na zamówieniu i dostawie dodatkowych nowych elementów niezbędnych do montażu kolejnych 2 tramwajów dwukierunkowych częściowo niskopodłogowych - dodaje Paulina Łątka.

Jakie są korzyści z tramwaju dwukierunkowego?

Można etapować inwestycje, bo tabor umożliwia obsługę pasażerów na skróconej trasie. W Poznaniu wykorzystuje się tzw. nakładkę na tor wybudowany i przy każdym remoncie sieci trwającym ponad dwa tygodnie uruchamia się tabor dwukierunkowy.

- Nakładkę montuje się w jedną noc na jezdni. Zamykamy odcinek do remontu i tramwaj kursuje do pewnego fragmentu torowiska. To element bardzo przydatny i szybki do montażu - wyjaśnia Wojciech Tulibacki, prezes Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Poznaniu.

ZOBACZ TEŻ:

Szczecin od Środka: Kiedy śpisz, oni pracują, czyli nocne pr...

Bądź na bieżąco i obserwuj:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński