Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Tramwaj startuje

Ynona Husaim-Sobecka
Do pierwszego, licząc od Basenu Górniczego, przystanku „Lotnisko” dojdziemy kładką nad ul. Eskadrową.
Do pierwszego, licząc od Basenu Górniczego, przystanku „Lotnisko” dojdziemy kładką nad ul. Eskadrową.
Prawie pół miliarda złotych ma kosztować Szczeciński Szybki Tramwaj. Mieszkańcy Kijewa dojadą do centrum w 10 minut.

W tym roku po raz pierwszy miasto zagwarantowało większe pieniądze na tę inwestycję. W projekcie budżetu miasta znalazło się prawie 7 mln złotych.

Rozbiorą budynki

- Pieniądze zostaną w całości przeznaczone na wykup kilkunastu mieszkań, które są na trasie przyszłego tramwaju - mówi Elżbieta Turska, wicedyrektor wydziału inwestycji miejskich.

Chodzi o dwa budynki przy ul. Bagiennej 23 i 24. Zaplanowane w budżecie pieniądze muszą wystarczyć także na ich rozebranie.
- Musimy uaktualniać dokumentację projektowo-kosztorysową - dodaje Tadeusz Żabiński, dyrektor wydziału inwestycji. - Czekamy na możliwość zgłaszania projektów mogących uzyskać dofinansowanie z Unii Europejskiej. Chcemy wystartować do dwóch programów, o pieniądze ubiegać się będziemy w ministerstwie rozwoju regionalnego i u marszałka.

Podkop pod Hangarową

Jak tylko Szczecin otrzyma dofinansowanie, może rozpocząć budowę tramwaju. Pierwszym etapem będzie podniesienie nitki wyjazdowej z miasta ulicy Hangarowej. Projekt przewiduje przebudowę jezdni na odcinku 540 metrów od skrzyżowania z ul. Leszczynową jako estakada, pod którą przebiegać będzie torowisko tramwajowe. Długość estakady to 164 m, szerokość jezdni 10,5 m. Według wstępnych wyliczeń kosztować to ma 24 mln złotych.

Projektowana trasa SST na całej długości biegnie bezkolizyjnie w stosunku do istniejącego i projektowanego układu drogowego. Dlatego jej koszt jest tak duży. Najmniejsze wydatki zostaną poniesione na linię od Basenu Górniczego do pierwszego przystanku "Lotnisko" przy lotnisku w Dąbiu. Tutaj droga jest praktycznie przygotowana, wystarczy ułożyć tory i doprowadzić zasilanie elektryczne. Trasa tramwaju biegnie na wydzielonych estakadach oraz na moście tramwajowym, po pasie dzielącym jezdnie wjazdowe i wyjazdowe mostu im. Pionierów.

Od węzła Hangarowa - Leszczynowa trasa SST przekracza jezdnię wyjazdową z miasta ul. Hangarowej, następnie biegnie po terenie równolegle do ul. Winogronowej i wchodzi na estakadę nad ul. Gryfińską, dalej prowadzi równolegle do ul. Jaśminowej w kierunku istniejącego wiaduktu kolejowego i następnie prowadzona jest w wykopie, bezkolizyjnie z przyległymi drogami do pętli w Kijewie.
Projektanci przewidzieli dwie estakady i trzy tunele. Długość całej trasy wynosić ma około 6,5 km.

Dlatego tramwaj jest szybki?

Szczeciński szybki tramwaj ma jeździć jak pociąg pospieszny. Na całej długości przewidziano tylko 5 przystanków: przystanek Lotnisko, Gryfińska, Lniana, Handlowa i Dąbska. Między nimi pojazdy mogą jeździć z prędkością 70 km na godzinę.

Pierwotnie przewidywano, że zostaną kupione zupełnie nowe wagony. Teraz okazuje się to już niekonieczne. Sprowadzane z Berlina używane wozy, tzw. "żółtki" nadają się do obsługi takiej linii.

Zakłada się, że czas przejazdu pomiędzy końcowymi przystankami zajmie ok. 10 min. W szczycie na przyjazd tramwaju czekać będziemy 6-8 minut. Przewiduje się, że dziennie z SST korzystać będzie 25 tysięcy szczecinian.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński