Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Tramwaj ma jechać przez osiedla i odciążyć przeładowaną linię autobusową nr 75

Marek Jaszczyński
Marek Jaszczyński
Propozycje zawarte w dokumentacji zamówionej przez magistrat  są takie same jak propozycje naszych Czytelników z 2015 i  2016 roku. Tramwaj jechałby blisko domów, a nie skrajem osiedli
Propozycje zawarte w dokumentacji zamówionej przez magistrat są takie same jak propozycje naszych Czytelników z 2015 i 2016 roku. Tramwaj jechałby blisko domów, a nie skrajem osiedli
Specjaliści potwierdzili to, co proponowaliśmy na naszych łamach już w styczniu 2016 roku w ramach akcji "Głos na tory". Nowa linia tramwajowa miałaby wjechać w głąb osiedli, a nie przejeżdżać skrajem osiedli Przyjaźni i Kaliny.

Nowe torowisko otwiera nowe możliwości. Powstał pomysł uruchomienia linii tramwajowej z osiedla Kaliny aż do dworca Szczecin Główny, w celu odciążenia linii autobusowej nr 75.

Wylot torowiska z ulicy 26 Kwietnia byłby na wprost w ulicę Krzywoustego, a także ze skrętem w aleję Bohaterów Warszawy w kierunku ul. Jagiellońskiej.

Pod uwagę brany jest także skręt w kierunku Turzynu, po to, żeby powstał tor odstawczy.

Właśnie powstało opracowanie: "Analiza ekonomicznych i technicznych aspektów koncepcji budowy torowiska wzdłuż ul. 26 Kwietnia na odcinku od al. Bohaterów Warszawy do ul. Derdowskiego".

Ciekawa jest jego geneza.

- Stwierdziliśmy z radnymi, Markiem Duklanowskim i Michałem Wilkockim, że powinniśmy się zmierzyć z tym tematem, niejako w kontrze do budowy linii tramwajowej do granic Mierzyna - mówi Michał Przepiera, zastępca prezydenta Szczecina. - Zamówiliśmy opracowanie, co by było, gdybyśmy postawili na tramwaje dwukierunkowe.

  • Po pierwsze - miałoby to rozwiązać problem torowiska na ul. 26 Kwietnia,
  • po drugie - można by to powielać przy innych rozbudowach torowisk.

- Z naszych analiz wynika, że tramwaje dwukierunkowe są tańsze niż były kiedyś - tłumaczy Michał Przepiera. - Wcześniej były droższe od wagonów jednokierunkowych o 25 - 30 procent a teraz zaledwie o 5 - 10 procent. Są dostępne także na rynku wtórnym. Stąd była krótka droga do tego, żeby wprowadzić tramwaj w ulicę Santocką, następnie w ulicę Witkiewicza, co nie wyklucza połączenia z ulicą Sosabowskiego. To nie wymaga wiele miejsca.

Dokumentację przygotował zespół Federacji Stowarzyszeń Naukowo-Technicznych Naczelnej Organizacji Technicznej w Szczecinie. Kierownikiem zespołu badawczego był dr inż. Krystian Pietrzak.

Czytaj również:

To było na łamach „Głosu”

Pod koniec 2015 i na początku 2016 roku prowadziliśmy akcję „Głos na tory”. w ramach której zbieraliśmy opinie na temat rozwoju linii tramwajowych w naszym mieście. Jedną z propozycji było poprowadzenie linii przez ulicę 26 Kwietnia, ale nie na wprost w kierunku ulicy Taczaka.

- Czy nie lepszym rozwiązaniem byłoby tu poprowadzenie linii przez ulice Santocką i Witkiewicza, jak obecnie jeździ autobus linii nr 75? Ideą tramwaju nie jest to, żeby szybko dojechał do celu, ale to, żeby przystanki były jak najbliżej celów ruchu, zwłaszcza skupisk mieszkaniowych, miejsc pracy i szkół. Tyle, że ulice Santocka i Witkiewicza nie były budowane z myślą o tramwaju - mówił Robert Łubiński ze Szczecińskiego Towarzystwa Miłośników Komunikacji Miejskiej. - Szerokość pasa drogowego najprawdopodobniej umożliwi budowę linii, tylko trzeba określić czy tory będą poprowadzone środkiem, czy z boku ulicy.

Nasi rozmówcy rozważali wariant trasy tramwajowej z ul. 26 Kwietnia przez ul. Santocką, Witkiewicza do Taczaka, jako linię jednotorową z wagonami dwukierunkowymi.

- Ale jest pewien szkopuł, jezdnie nie są przystosowane do ciężkiego taboru tramwajowego, są tez zbyt wąskie i nadmiernie obciążone, ale też zagrażające istniejącym tam budynkom. Koncepcja ta leży w gestii i możliwości finansowych miasta - uważa Janusz Światowy z portalu poświęconego szczecińskiej komunikacji www.swiatowy.org.

Czytaj również:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński