MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Toczydełko ze szczecińskiego Muzeum Techniki i Komunikacji. Do setki rozpędzał się w 27 sekund! [ZDJĘCIA]

Marek Jaszczyński
Marek Jaszczyński
Licencję na Isettę kupiło także BMW. Firma pogrążona była w kryzysie, głównie przez nastawienie produkcji podczas II wojny światowej na silniki lotnicze. BMW produkowało w połowie lat 50. XX wieku tylko jeden model luksusowego samochodu, który zresztą przynosił straty. BMW-Isetta zadebiutowała w 1955 roku. Po kilku latach BMW produkowało mikrosamochody już pod własną marką. - Do tej serii należy prezentowane w naszym muzeum autko. Niemcy starali się usunąć najpoważniejsze wady nękające wszystkie mikrosamochody. Późniejsze modele miały już nowe silniki bmw, osprzęt elektryczny Boscha i lampy Hella. Autko dostało przesuwane okienka. Zmorą większości bubble car była duchota. Małe wnętrze błyskawicznie się nagrzewało, a pierwsze mikrosamochody nie miały otwieranych okien - mówi muzealnik. - Wreszcie autko BMW stanęło na czterech, normalnie rozstawionych kołach. Trójkołowce były wywrotne i przesadnie wrażliwe na wyboje.
Licencję na Isettę kupiło także BMW. Firma pogrążona była w kryzysie, głównie przez nastawienie produkcji podczas II wojny światowej na silniki lotnicze. BMW produkowało w połowie lat 50. XX wieku tylko jeden model luksusowego samochodu, który zresztą przynosił straty. BMW-Isetta zadebiutowała w 1955 roku. Po kilku latach BMW produkowało mikrosamochody już pod własną marką. - Do tej serii należy prezentowane w naszym muzeum autko. Niemcy starali się usunąć najpoważniejsze wady nękające wszystkie mikrosamochody. Późniejsze modele miały już nowe silniki bmw, osprzęt elektryczny Boscha i lampy Hella. Autko dostało przesuwane okienka. Zmorą większości bubble car była duchota. Małe wnętrze błyskawicznie się nagrzewało, a pierwsze mikrosamochody nie miały otwieranych okien - mówi muzealnik. - Wreszcie autko BMW stanęło na czterech, normalnie rozstawionych kołach. Trójkołowce były wywrotne i przesadnie wrażliwe na wyboje. Andrzej Szkocki
W latach pięćdziesiątych XX wieku mikrosamochody były bardzo popularne. Niemieckie firmy lotnicze jak Messerschmitt czy Heinkel przestawiły się z produkcji lotniczej na lądową i cywilną. Jedna z takich konstrukcji jest bmw 600 ze zbiorów szczecińskiego muzeum techniki i pochodzi z 1958 roku. Zużywało 5 litrów paliwa na 100 kilometrów. Rozpędzało się do „setki” w… 27 sekund!

- Pramatką mikrosamochodów była włoska Isetta. Skonstruowali ją w 1952 roku włoscy inżynierowie Ermenegildo Preti i Pierluigi Raggi. Produkowana była w fabryce lodówek i skuterów Iso. Autko pokazane po raz pierwszy podczas Salonu Samochodowego w Turynie w 1953 roku olśniło gości. Nigdy nie widzieli podobnego toczydełka - opowiada Jacek Ogrodniczak z Muzeum Techniki i Komunikacjji Zajezdnia Sztuki. - Autko mieściło dwie osoby, przestrzeń z tyłu była przeznaczona na bagaż i koło zapasowe. Isetta miała cztery koła, ale tylne były umieszczone tak blisko siebie, że niekiedy pojazd klasyfikowano jako trójkołowiec. Kształt autka nawiązywał do kropli wody, czy też bańki mydlanej. Toczydełko szybko dorobiło się przydomka: bubble car (samochód-bańka). Brezentowy dach miał umożliwić ewakuację w razie wypadku. No i te drzwi, będące jednocześnie przednią maską. Całość napędzał silniczek, o pojemności 236 cm

Autko było urocze i ekonomiczne a właściciel firmy Iso Renzo Rivolta, sprzedawał licencje na prawo i lewo. Isettę szybko zaczęto produkować w Brazylii, Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, Belgii, Francji, no i w Niemczech.

Ekskluzywne wnętrza wieżowca Hanza Tower w Szczecinie. Byliśmy w środku budynku. Zobacz, jak bogato wygląda Hanza!

Wnętrza Hanza Tower. Byliśmy w środku! Zobacz te bogate wnęt...

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Euro 2024: STUDIO-EURO ODC-3 PRZED MECZEM POLSKA - AUSTRIA

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński