- Nie wiedziałem, że jest tu platforma widokowa. Stąd roztacza się przepiękny widok, - mówi 15-letni Adam, który zwiedzał most razem z rodzicami i rodzeństwem.
Całość liczy około 700 metrów.
Pierwszy most kolejowy w Siekierkach (przeprawę Siekierki - Neurüdnitz) zbudowano w latach 1890-1892 jako część linii kolejowej Wriezen - Godków, która stała się fragmentem dłuższej linii Berlin - Pyrzyce. Otwarty został 20 grudnia 1892 r. Po latach użytkowania przeprawa nie spełniała już standardów kolejowych. W latach 1929-1931 zbudowano obok drugą przeprawę, która przejęła ruch kolejowy, a stary most stał się przeprawą drogową.
W 1945 roku oba mosty zostały zniszczone przez wycofującą się armię hitlerowską. Nowszy z nich został odbudowany w roku 1955, ale nie w celu wznowienia ruchu pociągów, tylko ze względów militarnych - jako zapasowa przeprawa przez Odrę. Po starszym moście zostały tylko przyczółki i filary.
Przez dziesiątki lat most nie był eksploatowany. Od 2004 r. czynione były starania, aby obiekt ponownie był wykorzystywany. W 2018 r. Zespół Parków Krajobrazowych Województwa Zachodniopomorskiego i Urząd Barnim-Oderbruch podpisały umowę, zgodnie z którą most miał stać się ścieżką pieszo-rowerową.
W 2021 r. zakończono jego przebudowę na odcinku po polskiej stronie.
Wartość inwestycji to kwota 11 791 747,08 zł. Przebudowa została sfinansowana w 85 procentach z Funduszy Europejskich, z programu Interreg Va. Koszt inwestycji po polskiej stronie został zrealizowany przez Zespół Parków Krajobrazowych Województwa Zachodniopomorskiego.
25 czerwca 2022 r. otwarta została niemiecka część mostu. Tym samym przejazd rowerem przez Odrę i granicę jest już w możliwy.
Michał Pietrzak - Niedźwiedź włamał się po smalec w Dol. Strążyskiej
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?