Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Tkanina antywirusowa w pojazdach komunikacji miejskiej w Szczecinie? Jest taki pomysł na koronawirusa

Marek Jaszczyński
Marek Jaszczyński
Sebastian Wołosz
Łódź jako pierwsze miasto na świecie wyposaży swoje autobusy w antywirusową tkaninę. Czy ten pomysł ma szansę na realizację w Szczecinie? I czy w szczecińskich pojazdach KM pojawi się więcej dezynfektatorów do rąk?

Camira StaySafe to zaawansowana tkanina, która zmniejsza potencjał do transmisji wirusów we wnętrzach autobusów. Jej działanie potwierdzają certyfikaty AATCC 147 oraz ISO 18184. Zastosowanie tej technologii sprawia, że wirusy i bakterie, które osiądą na tapicerce są niszczone. Wykładzina nie działa więc jako potencjalne źródło transmisji. Produkt ten przyciąga, atakuje i ostatecznie niszczy wirusa. W taką tkaninę na siedzeniach będzie wyposażonych 17 elektrycznych autobusów, które w pierwszym kwartale 2022 r. zaczną kursować po Łodzi.

ZOBACZ TEŻ:

Gigantyczne spadki wpływów ze sprzedaży biletów komunikacji ...

Czy pomysł ma szansę zaistnieć w Szczecinie?

- Zapewnienie bezpieczeństwa zdrowotnego pasażerów jest jednym z ważnych aspektów organizacji komunikacji miejskiej w Szczecinie. Kształtując politykę w tym zakresie Gmina Miasto Szczecin opiera się jednak przede wszystkim na rozwiązaniach sprawdzonych, skutecznych i bezpiecznych. Zastosowanie „antywirusowych/antybakteryjnych” tkanin w siedziskach należy postrzegać, jako rozwiązanie jedynie cząstkowe i niewystarczająco zweryfikowane zarówno użytkowo jak i funkcjonalnie (zgodnie z informacjami prasowymi MPK Łódź jest pierwszym podmiotem testującym tego rodzaju tkaninę na świecie). Brak również informacji o weryfikacji skuteczności rozwiązania w aspekcie naukowym, szczególnie w kontekście transmisji bakterii i wirusów nie na siedziskach, ale przede wszystkim na innych elementach wyposażenia autobusu (np. uchwytach), czy w ramach obiegu powietrza wewnątrz pojazdu. Należy przyjąć, że odzież pasażerów (to ona ma kontakt z siedziskiem) nie jest dominującym nośnikiem transmisji bakterii i wirusów - mówi Hanna Pieczyńska, rzecznik prasowy Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego. - Gmina Miasto Szczecin aktywnie i na bieżąco analizuje rozwiązania poprawiające jakość i bezpieczeństwo korzystania z komunikacji miejskiej (w tym doświadczenie eksploatacyjne w innych miastach). Decyzje wdrożeniowe są podejmowane z uwzględnieniem aspektów organizacyjnych i ekonomicznych. Wybierane rozwiązania mają na celu maksymalizację korzyści dla pasażerów w relacji do poniesionych nakładów finansowych. W przypadku zabezpieczenia antybakteryjnego/antywirusowego obecnie dostępne na rynku technologie, przy całodziennym przepływie pasażerów w pojeździe, nie zapewniają skutecznej ochrony przed zagrożeniem. Gmina Miasto Szczecin pozostaje otwarta na rozwiązania, które skutecznie i racjonalnie w aspekcie ekonomicznym oraz organizacyjnym będą chroniły pasażerów.

Czy w szczecińskich tramwajach i autobusach zostanie zamontowanych więcej dozowników z płynem odkażającym dłonie? W maju ubiegłego roku były prowadzone testy dezynfektatora w autobusie. Ostatecznie zdecydowano się na sześć takich urządzeń.

- Na ten moment nie ma decyzji dotyczącej zakupu kolejnych urządzeń do dezynfekcji rąk. Jedyne, które jeżdżą w naszych pojazdach są w SPAD - dodaje Hanna Pieczyńska.

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Tramwaje dwukierunkowe w Szczecinie. Będzie ich więcej. Od kiedy?

Bądź na bieżąco i obserwuj:

od 12 lat
Wideo

Wybory samorządowe 2024 - II tura

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński