Test: Volkswagen Multivan 2.5 TDI 4Motion PanAmericana

Wojciech Frelichowski wojciech.frelichowski@gp24.pl
W wersji PanAmericana przedni zderzak nie jest lakierowany – w terenie nie ma obaw, że się porysuje.
W wersji PanAmericana przedni zderzak nie jest lakierowany – w terenie nie ma obaw, że się porysuje. Fot. Kamil Nagórek
Mieliśmy okazję przejechać się uterenowioną wersją Volkswagena Multivana, czyli PanAmericana. Jak auto wypadło w testach?

Przestronną kabinę Multivana wypełniają trzy rzędy siedzeń. Z przodu są dwa fotele, w środkowym rzędzie również dwa, natomiast tylny rząd mogą stanowić kolejne dwa fotele lub trzyosobowa, rozkładana kanapa. Jeśli trzeba przewieźć większy ładunek, fotele można zdemontować.

Wyposażenie wnętrza uzupełnia składany stolik umieszczony pomiędzy fotelami środkowego rzędu.

Do testu dostaliśmy auto z pięciocylindrowym turbodieslem o pojemności 2,5 litra i mocy 174 KM. To dawka prowokująca do szybkiej jazdy. Jednak zanim silnik się rozbuja, wyraźnie jest odczuwalna turbodziura. To jeden z efektów wtrysku oleju napędowego opartego na pompowtryskiwaczach.

Ale pozytywem pompowtrysków jest umiarkowane zużycie paliwa. Według danych fabrycznych średnie spalanie wynosi 9,4 litra na 100 km. Konkurencyjny Mercedes Viano 2.2 CDI 4Matic 150 KM pali litr więcej.
Wersja PanAmericana

ma napęd 4Motion, czyli na obie osie. To zadanie spełnia specjalne sprzęgło Haldex. Normalnie napęd idzie na przód, ale jak trzeba - np. na śliskiej nawierzchni - do 90 procent momentu obrotowego trafia na tył.

Na suchym asfalcie można ruszać bez obawy, że koła będą buksować. Kilkanaście razy próbowaliśmy dynamicznie startować na mokrej nawierzchni, a koła ani razu nie straciły przyczepności.

Ciekawsze wrażenia towarzyszą pokonywaniu zakrętów. Przednionapędowy Multivan jest mocno podsterowny, tzn. ma tendencje do "wyrzucania" przodu na zewnątrz zakrętu. Z napędem 4Motion nic takiego nie ma miejsca. Na wirażach dobrze trzyma się drogi, choć nadwozie ma skłonności do bocznych wychyłów. Ale w zanadrzu jest jeszcze system ESP.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie