Takiego tramwaju w Szczecinie jeszcze nie było [wideo, zdjęcia]

Marek Jaszczyński

Wideo

Zobacz galerię (1 zdjęcie)
Do Szczecina przyjechał moderus beta, czyli częściowo niskopodłogowy tramwaj. Takiego wagonu jeszcze u nas nie było. Jest szansa, że po szczecińskich ulicach będzie jeździło więcej tych pojazdów.

Rewolucyjny niskopodłogowiec przyjechał do Szczecina

Tramwaj przyjechał wczoraj rano z Poznania. Pudło wagonu przyjechało na specjalnej platformie. Moderus Beta przyjechał z poznańskiej firmy Modetrans. Będzie montowany w warsztatach spółki Tramwaje Szczecińskie przy ulicy Klonowica.

- Zgodnie z umową, mamy sto dni na jego zmontowanie - mówi Krystian Wawrzyniak, prezes spółki Tramwaje Szczecińskie. - Prawdopodobnie na linii pojawi się jeszcze w wakacje. Jesteśmy ciekawi opinii pasażerów na jego temat.

**Czytaj również:

Tramwaj niskopodłogowy z Wielkopolski zostanie zmontowany w Szczecinie

**

Jednorazowo wagonem będzie mogło podróżować 206 osób: 62 na siedząco i 144 na stojąco. Miejsca siedzące zostaną zamontowane także w części niskopodłogowej, która znajduje się w środkowej części pojazdu. Tramwaj jest pomalowany zgodnie z obowiązującą w Szczecinie kolorystyką Floating Garden. Wagon będzie wyposażony m.in. w system elektronicznej informacji pasażerskiej, automat do sprzedaży biletów oraz specjalny, wydajniejszy system nawiewu.

Oprócz części niskiej podłogi i niższych kosztów produkcji tramwaje z niskopodłogową wstawką mają też mniejsze wymagania od tramwajów typu Swing jeżeli chodzi o stan torowisk. Wjadą tam, gdzie jeżdżą Tatry.

Tramwaje Szczecińskie zastanawiają się, czy w przyszłości nie montować podobnych tramwajów w kooperacji. Urząd marszałkowski ogłosił nabór wniosków o dofinansowanie projektów w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2007-2013. W ramach działania 6.4 wspierany będzie zakup lub modernizacja taboru szynowego.

Pracownicy spółki mają doświadczenie w montażu tramwajów. Po Szczecinie kursuje już 14 wagonów Moderus Alfa (połączonych w 7 składów), które zostały od podstaw zmontowane w warsztatach przy ul. Klonowica. Pudła do tych wagonów także dostarczyła firma z Poznania. Wagony trafiły do zajezdni przy ul. Wiszesława kursują m.in. na liniach 5 czy 11. Są to jednak wagony w całości wysokopodłogowe.

Moderusy beta jeżdżą nie tylko w Poznaniu, ale również w Gdańsku i Elblągu. Coraz częściej przewoźnicy pytają o te wagony, są tańsze od całkowicie niskopodłogowych wagonów co najmniej o połowę. Znamy opinie o moderusach.

- Pasażerowie wypowiadają się o nich z dużą sympatią wskazując na ciekawy design oraz system czytelnej i przejrzystej informacji pasażerskiej - mówi Iwona Gajdzińska, rzecznik prasowy MPK Poznań Sp. z o.o. - Cenią to, że tramwaj ten jest przestrzenny i jednobryłowy. Nasi eksperci i inżynierowie chwalą moderusy beta, bo są tanie w eksploatacji, jest w nich sporo elektroniki, ale układy mechaniczne są nieskomplikowane i dlatego są proste w eksploatacji, obsłudze i naprawie. Nie są awaryjne w porównaniu do 105-tek, a przede wszystkim są tańsze w momencie zakupu niż nowe tramwaje np. combino czy tramino. O Betach dobrze wypowiadają się też torowcy, bo mniejsze naciski wózków Bety powodują mniejsze zużycie torowisk.

Komentarze 3

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

P
Piotr

Do "on" głupoty piszesz jakich mało. Tramino (tramwaje z Solarisa) ponoć mają dokładnie takie same bebechy jak nasze Swingi (które nie są po żadnym remoncie, a są to nowe pojazdy) tylko mają inny wygląd. Czy lepsze nie wydaje mi się, a jeżeli chodzi o wygląd zewnętrzny to jest to kwestia gustu. Co do samych tramwajów w Poznaniu to pamiętaj, że jeździ tam jeszcze całkiem sporo helmutów, które u nas zostały wycofane chyba w 2009 roku, a także sporo  105, które są u nas wycofywane. Mamy znacznie młodszy i bardziej zmodernizowany tabor niż Poznań więc źle nie jest. 

Co do nowego tramwaju to uważam za strzał w "10". Takie tramwaje jeżdżą już właśnie po Poznaniu czy nawet po Wrocławiu (tylko inny model i z innej firmy ale też częściowo niskopodłogowy). Plusem tego tramwaju będzie to, że będzie mógł wjeżdżać wszędzie tam gdzie Swingi nie mogą, czyli zawitają na Pomorzany czy Dworzec Niebuszewo, a więc będzie mógł jeździć trasą 3 i 12. 

o
on

Badzmy szczerzy,ze najlepsze tramwaje sa w Poznaniu. Solarisy bija na glowe szczecinskie Swingi i to jeszcze po remoncie bo na nowe nie stac. Jak Na takie miasto jak Szczecin to wstyd!!! Nawet Niemcy zle sie wypowiadaja o tym miescie jak bardzo jest zaniedabne  i zacofane. 

g
gość

Jaki rewolucyjny?? pomyślcie głową cymbały, normalny tramwaj ,może po z tym że nie ma niskiej podłogi..

Dodaj ogłoszenie