Takiego tramwaju w Szczecinie jeszcze nie było [wideo, zdjęcia]

Marek Jaszczyński
Moderus beta to pojazd jednobryłowy (tak jak niskopodłogowe Pesy) o długości 28,25 m. Koszt pojazdu z częściowo obniżoną podłogą to 3,6 miliona złotych netto (4,5 mln brutto). Wszystkie elementy wagonu zostaną złożone przez pracowników warsztatów spółki Tramwaje Szczecińskie. Atutem pojazdu jest to, że ma częściowo obniżoną podłogę.
Moderus beta to pojazd jednobryłowy (tak jak niskopodłogowe Pesy) o długości 28,25 m. Koszt pojazdu z częściowo obniżoną podłogą to 3,6 miliona złotych netto (4,5 mln brutto). Wszystkie elementy wagonu zostaną złożone przez pracowników warsztatów spółki Tramwaje Szczecińskie. Atutem pojazdu jest to, że ma częściowo obniżoną podłogę. Sebastian Wołosz
Udostępnij:
Do Szczecina przyjechał moderus beta, czyli częściowo niskopodłogowy tramwaj. Takiego wagonu jeszcze u nas nie było. Jest szansa, że po szczecińskich ulicach będzie jeździło więcej tych pojazdów.
Rewolucyjny niskopodłogowiec przyjechał do Szczecina

Rewolucyjny niskopodłogowiec przyjechał do Szczecina

Tramwaj przyjechał wczoraj rano z Poznania. Pudło wagonu przyjechało na specjalnej platformie. Moderus Beta przyjechał z poznańskiej firmy Modetrans. Będzie montowany w warsztatach spółki Tramwaje Szczecińskie przy ulicy Klonowica.

- Zgodnie z umową, mamy sto dni na jego zmontowanie - mówi Krystian Wawrzyniak, prezes spółki Tramwaje Szczecińskie. - Prawdopodobnie na linii pojawi się jeszcze w wakacje. Jesteśmy ciekawi opinii pasażerów na jego temat.

**Czytaj również:

Tramwaj niskopodłogowy z Wielkopolski zostanie zmontowany w Szczecinie

**

Jednorazowo wagonem będzie mogło podróżować 206 osób: 62 na siedząco i 144 na stojąco. Miejsca siedzące zostaną zamontowane także w części niskopodłogowej, która znajduje się w środkowej części pojazdu. Tramwaj jest pomalowany zgodnie z obowiązującą w Szczecinie kolorystyką Floating Garden. Wagon będzie wyposażony m.in. w system elektronicznej informacji pasażerskiej, automat do sprzedaży biletów oraz specjalny, wydajniejszy system nawiewu.

Oprócz części niskiej podłogi i niższych kosztów produkcji tramwaje z niskopodłogową wstawką mają też mniejsze wymagania od tramwajów typu Swing jeżeli chodzi o stan torowisk. Wjadą tam, gdzie jeżdżą Tatry.

Tramwaje Szczecińskie zastanawiają się, czy w przyszłości nie montować podobnych tramwajów w kooperacji. Urząd marszałkowski ogłosił nabór wniosków o dofinansowanie projektów w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2007-2013. W ramach działania 6.4 wspierany będzie zakup lub modernizacja taboru szynowego.

Pracownicy spółki mają doświadczenie w montażu tramwajów. Po Szczecinie kursuje już 14 wagonów Moderus Alfa (połączonych w 7 składów), które zostały od podstaw zmontowane w warsztatach przy ul. Klonowica. Pudła do tych wagonów także dostarczyła firma z Poznania. Wagony trafiły do zajezdni przy ul. Wiszesława kursują m.in. na liniach 5 czy 11. Są to jednak wagony w całości wysokopodłogowe.

Moderusy beta jeżdżą nie tylko w Poznaniu, ale również w Gdańsku i Elblągu. Coraz częściej przewoźnicy pytają o te wagony, są tańsze od całkowicie niskopodłogowych wagonów co najmniej o połowę. Znamy opinie o moderusach.

- Pasażerowie wypowiadają się o nich z dużą sympatią wskazując na ciekawy design oraz system czytelnej i przejrzystej informacji pasażerskiej - mówi Iwona Gajdzińska, rzecznik prasowy MPK Poznań Sp. z o.o. - Cenią to, że tramwaj ten jest przestrzenny i jednobryłowy. Nasi eksperci i inżynierowie chwalą moderusy beta, bo są tanie w eksploatacji, jest w nich sporo elektroniki, ale układy mechaniczne są nieskomplikowane i dlatego są proste w eksploatacji, obsłudze i naprawie. Nie są awaryjne w porównaniu do 105-tek, a przede wszystkim są tańsze w momencie zakupu niż nowe tramwaje np. combino czy tramino. O Betach dobrze wypowiadają się też torowcy, bo mniejsze naciski wózków Bety powodują mniejsze zużycie torowisk.

Zobacz także:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Komentarze 3

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

P
Piotr

Do "on" głupoty piszesz jakich mało. Tramino (tramwaje z Solarisa) ponoć mają dokładnie takie same bebechy jak nasze Swingi (które nie są po żadnym remoncie, a są to nowe pojazdy) tylko mają inny wygląd. Czy lepsze nie wydaje mi się, a jeżeli chodzi o wygląd zewnętrzny to jest to kwestia gustu. Co do samych tramwajów w Poznaniu to pamiętaj, że jeździ tam jeszcze całkiem sporo helmutów, które u nas zostały wycofane chyba w 2009 roku, a także sporo  105, które są u nas wycofywane. Mamy znacznie młodszy i bardziej zmodernizowany tabor niż Poznań więc źle nie jest. 

Co do nowego tramwaju to uważam za strzał w "10". Takie tramwaje jeżdżą już właśnie po Poznaniu czy nawet po Wrocławiu (tylko inny model i z innej firmy ale też częściowo niskopodłogowy). Plusem tego tramwaju będzie to, że będzie mógł wjeżdżać wszędzie tam gdzie Swingi nie mogą, czyli zawitają na Pomorzany czy Dworzec Niebuszewo, a więc będzie mógł jeździć trasą 3 i 12. 

o
on

Badzmy szczerzy,ze najlepsze tramwaje sa w Poznaniu. Solarisy bija na glowe szczecinskie Swingi i to jeszcze po remoncie bo na nowe nie stac. Jak Na takie miasto jak Szczecin to wstyd!!! Nawet Niemcy zle sie wypowiadaja o tym miescie jak bardzo jest zaniedabne  i zacofane. 

g
gość

Jaki rewolucyjny?? pomyślcie głową cymbały, normalny tramwaj ,może po z tym że nie ma niskiej podłogi..

Więcej informacji na stronie głównej Głos Szczeciński
Dodaj ogłoszenie