Mieszkańcy Świnoujścia, turyści mogą sprawdzać portal marinetraffic.com, by śledzić położenie statku „Da Chang”, na którego pokładzie od paru tygodni płynie do Polski TBM (Tunel Boring Machine, czyli maszyna drążąca tunel).
- Wykorzystując historycznie niski zakres pokrywy lodowej na Morzu Arktycznym armator wybrał dla statku pływającego pod banderą Hong Kongu tak zwane Przejście Północno-Wschodnie stanowiące najkrótszy szlak żeglugowy łączący europejską część Rosji z Syberią i Dalekim Wschodem - wyjaśnia Monika Woźniak - Lewandowska z Zarządu Morskich Portów Szczecin-Świnoujście. - Płynący z Chin „Da Chang” w Świnoujściu powinien pojawić się już w przyszłym tygodniu (około 8-10 października) i zacumować przy nabrzeżu miejskim numer 87, w dosyć niewielkiej odległości od komory startowej, czyli miejsca wlotu do tunelu od strony wyspy Uznam.
Statek transportujący maszynę jest samorozładunkowy, to znaczy, że wyposażony jest we własne dźwigi. Maszyna do Świnoujścia dotrze w częściach, ale jej łączna waga, to 2740 ton. Rozładunek wraz z procedurą celną może potrwać do 14 dni.
WIDEO: Tak działa maszyna do drążenia tunelu w Świnoujściu
Montaż maszyny zajmie 2-3 miesiące. Drążenie tunelu rozpocznie się na wiosnę, a do szybu końcowego na wyspie Wolin TBM dotrze po około pięciu miesiącach. Tunel ma być gotowy we wrześniu 2022 r.
- Po złożeniu TBM będzie miała długość 101 metrów, co w zasadzie odpowiada wysokości Hansa Tower w Szczecinie, waga natomiast (2740 ton) jest równa wadze 137 wagonów kolejowych. Po zakończeniu budowy tunel w Świnoujściu mierzyć będzie 1,44 km i będzie najdłuższym w Polsce - mówi Monika Woźniak-Lewandowska.
Całkowita długość inwestycji wyniesie około 3,4 kilometra. Średnica wewnętrzna tunelu będzie wynosić 12 metrów, zostanie w nim wykonana dwukierunkowa jezdnia z pasami ruchu o szerokości 3,5 m., poniżej jezdni powstanie również galeria ewakuacyjna. Najgłębsze miejsce tunelu pod dnem Świny to ok. 38 m.p.p.m. Koszt budowy to prawie miliard złotych.
- Tunel ma znaczenie strategiczne w kontekście planów rozwojowych Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA wobec portu w Świnoujściu o głębokowodny terminal kontenerowy i dostosowanie Terminalu Promowego do obsługi transportu intermodalnego - mówi Monika Woźniak-Lewandowska. - Jest też zwieńczeniem budowy ostatniego odcinka drogi S3, która służy poprawie dostępu drogowego do portów w Szczecinie i Świnoujściu.
CZYTAJ RÓWNIEŻ: Budowa tunelu w Świnoujściu. Trwa przygotowanie komory startowej dla maszyny TBM. Zobacz zdjęcia
ZOBACZ TEŻ: Tunel pod Świną. Świnoujście czeka na giganta. Przypłynie już na przełomie września i października.
CZYTAJ TAKŻE:
Bądź na bieżąco i obserwuj:
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?