Tak wyglądał najsłynniejszy szczeciński most [GALERIA]

Marek Jaszczyński
Marek Jaszczyński
Przystań obok mostu
Przystań obok mostu Zdjęcia ze zbiorów Emila Szwechłowicza
To była jedna z najstarszych przepraw w mieście. Są plany, żeby na nowo połączyła dwa brzegi odrzańskie. A jak wyglądała ta konstrukcja w początkach XX wieku?

Most Kłodny już stoi i łączy dwa brzegi Odry obok Trasy Zamkowej. Na razie tylko wirtualnie za sprawą szczecińskiej firmy specjalizującej się w wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości. Ale wróćmy do przeszłości.

Most Kłodny (Baumbrücke) powstał na przełomie XV i XVI w. w miejscu dawnej kłody regulującej ruch na Odrze, przebudowany w XVIII w., w latach 70-tych XIX w. wymieniony na nowy.

- Jednym z ładniejszych szczecińskich mostów był z pewnością most Kłodny, znajdujący się mniej więcej w miejscy, gdzie Odrę przecina Trasa Zamkowa - mówi Michał Rembas, historyk regionalista.

- To była jedna z najstarszych przepraw w mieście, jej początki sięgają XV wieku. Drewniany, wiele razy przebudowywany umożliwiał komunikację z rzeźnią miejską na Łasztowni.

Nazwa "Most Kłodny" wzięła się od kłody, zagradzającej pod mostem dostęp do portu: statki wpuszczano dopiero po zapłaceniu myta. W latach 1907-1909 kilkadziesiąt metrów w dół rzeki wzniesiono nowoczesną, żelazną konstrukcję, a stary most rozebrano. Choć zachowały się zdjęcia, na których stary i nowy most Kłodny stoją jeszcze obok siebie. Po nowym moście, wzniesionym przez firmę z Zielonej Góry jeździły tramwaje.

_____________________________________________________________________________________________

ZOBACZCIE TEŻ:
Szczecin: Most Kłodny już stoi! Na razie tylko wirtualnie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Komentarze 2

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

S
Staruch

Rembas jest tak wściekle antyruski, że już mu się mieszają pojęcia historyczne... Szkoda, bo historia powinna być HISTORIĄ, a nie środkiem do wyrażania swoich, prywatnych pitoleń...

p
pomorzanin

Michał trochę pomieszał i uprościł historię. Faktycznie most brał swoją nazwę od kłody która zagradzała wejście do portu. nie jest jednak prawdą że to od "tej kłody co pływała pod mostem" bo słynna kłoda przeciągana była przez odrę już od XII wieku za czasów Wyszaka i Warcisława I. Kłoda jest wzmiankowana w legendzie o powrocie Wyszaka z niewoli Duńskiej i w kilku innych źródłach. najpierw przez kilka wieków była sama kłoda potem zaś pod koniec XV wieku przerzucono przez odrę drewnianą kładkę a pod nią puszczono kłodę, już znacznie mniejszą i przechodzącą jedynie w miejscu podnoszonego przepustu dla statków w nowym moście. Nie żebym się czepiał bo Rębas jest świetnym regionalistą, któego bardzo szanuję i cenię a to co powiedział jest prawdą tylko z jednym małym wyjątkiem. Ale ja lubię się czepiać dlatego musiałem ten maleńki błąd wytknąć

 

Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński