Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Tak wygląda przebudowa linii Szczecin - Poznań z bliska. Byliśmy na placu budowy [ZDJĘCIA]

Marek Jaszczyński
Marek Jaszczyński
Linia kolejowa Szczecin-Poznań. Stan prac 25 maja 2022
Linia kolejowa Szczecin-Poznań. Stan prac 25 maja 2022 Marek Jaszczyński
Zarządzający infrastrukturą kolejową przedstawił stan prac na zachodniopomorskim odcinku magistrali kolejowej E59, od Szczecina do Poznania.

- To jest około 195 km linii kolejowej poddanej modernizacji, na terenie województwa zachodniopomorskiego mamy około 90 km tej linii - mówi Maciej Korzeniewski, zastępca dyrektora regionu Zachodniego Centrum Realizacji Inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych. - W Reptowie - na koniec lipca - uruchomimy tunel wraz z peronem nr 1 i torami do niego przyległymi. Wówczas będziemy mieli zmodernizowany cały odcinek Stargard - Szczecin Dąbie. Do końca roku zakończymy prace torowe między Choszcznem a Stargardem, a do końca 2023 roku planujemy zakończyć przebudowę stacji Stargard.

LCS. Lokalne Centrum Starowania Stargard

Cały odcinek od Szczecina Dąbie do Choszczna będzie obsługiwany z jednego posterunku ruchu, tzw. LCS, Lokalnego Centrum Sterowania w Stargardzie. Jeden posterunek LCS będzie zastępował nam obsługę na 12 stacjach i przystankach, które poddano modernizacji.

- Póki LCS nie będzie, to właśnie dyżurny ruchu dla stacji Reptowo obsługuje wszystko z nowoczesnej modułowej nastawni - wyjaśnia dyrektor Korzeniewski. - Standardowo buduje się moduł w postaci kontenera lub kilku kontenerów połączonych w jednym stanowisko sterowania.

Dyżurny ze swojego posterunku ma podgląd kamer. Na kamerach może zobaczyć status rogatek, status pociągu, ale rola stacji w Reptowie jest znacznie ważniejsza.

- Na odcinku od Szczecina Dąbie do Stargardu jest to praktycznie rzecz biorąc jedyne miejsce, w którym można dokonywać wyprzedzania pociągów, czyli zatrzymać pociągu osobowy, przepuścić pociąg dalekobieżny - mówi Szymon Gorzejewski, dyrektor projektu.

Czas przejazdu między Poznaniem a Szczecinem skróci się.

Po uzyskaniu niezbędnych pozwoleń najszybsze pociągi pokonają trasę z prędkością 160 km/h, poniżej 2 godzin.

Zwiększy się przepustowość linii - możliwy będzie przejazd większej liczby pociągów i uruchomienie dodatkowych połączeń dalekobieżnych oraz regionalnych. Linia zapewni lepsze warunki przewozu towarów częścią europejskiego korytarza transportowego, prowadzącego z Dolnego Śląska m.in. do zachodniopomorskich portów. Nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym oraz lokalne centra sterowania w Poznaniu i Stargardzie zwiększą bezpieczeństwo.

Inwestycja „Prace na linii kolejowej E59 na odcinku Poznań Główny Szczecin Dąbie” warta ponad 4 miliardy złotych jest współfinansowana z instrumentu Unii Europejskiej „CEF” (”Łącząc Europę”). Podróżni skorzystają z zasadniczych efektów prac w 2023 roku.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Krokusy w Tatrach. W tym roku bardzo szybko

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński