- To jest około 195 km linii kolejowej poddanej modernizacji, na terenie województwa zachodniopomorskiego mamy około 90 km tej linii - mówi Maciej Korzeniewski, zastępca dyrektora regionu Zachodniego Centrum Realizacji Inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych. - W Reptowie - na koniec lipca - uruchomimy tunel wraz z peronem nr 1 i torami do niego przyległymi. Wówczas będziemy mieli zmodernizowany cały odcinek Stargard - Szczecin Dąbie. Do końca roku zakończymy prace torowe między Choszcznem a Stargardem, a do końca 2023 roku planujemy zakończyć przebudowę stacji Stargard.
LCS. Lokalne Centrum Starowania Stargard
Cały odcinek od Szczecina Dąbie do Choszczna będzie obsługiwany z jednego posterunku ruchu, tzw. LCS, Lokalnego Centrum Sterowania w Stargardzie. Jeden posterunek LCS będzie zastępował nam obsługę na 12 stacjach i przystankach, które poddano modernizacji.
- Póki LCS nie będzie, to właśnie dyżurny ruchu dla stacji Reptowo obsługuje wszystko z nowoczesnej modułowej nastawni - wyjaśnia dyrektor Korzeniewski. - Standardowo buduje się moduł w postaci kontenera lub kilku kontenerów połączonych w jednym stanowisko sterowania.
Dyżurny ze swojego posterunku ma podgląd kamer. Na kamerach może zobaczyć status rogatek, status pociągu, ale rola stacji w Reptowie jest znacznie ważniejsza.
- Na odcinku od Szczecina Dąbie do Stargardu jest to praktycznie rzecz biorąc jedyne miejsce, w którym można dokonywać wyprzedzania pociągów, czyli zatrzymać pociągu osobowy, przepuścić pociąg dalekobieżny - mówi Szymon Gorzejewski, dyrektor projektu.
Czas przejazdu między Poznaniem a Szczecinem skróci się.
Po uzyskaniu niezbędnych pozwoleń najszybsze pociągi pokonają trasę z prędkością 160 km/h, poniżej 2 godzin.
Zwiększy się przepustowość linii - możliwy będzie przejazd większej liczby pociągów i uruchomienie dodatkowych połączeń dalekobieżnych oraz regionalnych. Linia zapewni lepsze warunki przewozu towarów częścią europejskiego korytarza transportowego, prowadzącego z Dolnego Śląska m.in. do zachodniopomorskich portów. Nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym oraz lokalne centra sterowania w Poznaniu i Stargardzie zwiększą bezpieczeństwo.
Inwestycja „Prace na linii kolejowej E59 na odcinku Poznań Główny Szczecin Dąbie” warta ponad 4 miliardy złotych jest współfinansowana z instrumentu Unii Europejskiej „CEF” (”Łącząc Europę”). Podróżni skorzystają z zasadniczych efektów prac w 2023 roku.
Krokusy w Tatrach. W tym roku bardzo szybko
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?