Tak wygląda przebudowa linii Szczecin - Poznań z bliska. Byliśmy na placu budowy [ZDJĘCIA]

Marek Jaszczyński
Marek Jaszczyński
Linia kolejowa Szczecin-Poznań. Stan prac 25 maja 2022
Linia kolejowa Szczecin-Poznań. Stan prac 25 maja 2022 Marek Jaszczyński
Udostępnij:
Zarządzający infrastrukturą kolejową przedstawił stan prac na zachodniopomorskim odcinku magistrali kolejowej E59, od Szczecina do Poznania.

- To jest około 195 km linii kolejowej poddanej modernizacji, na terenie województwa zachodniopomorskiego mamy około 90 km tej linii - mówi Maciej Korzeniewski, zastępca dyrektora regionu Zachodniego Centrum Realizacji Inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych. - W Reptowie - na koniec lipca - uruchomimy tunel wraz z peronem nr 1 i torami do niego przyległymi. Wówczas będziemy mieli zmodernizowany cały odcinek Stargard - Szczecin Dąbie. Do końca roku zakończymy prace torowe między Choszcznem a Stargardem, a do końca 2023 roku planujemy zakończyć przebudowę stacji Stargard.

LCS. Lokalne Centrum Starowania Stargard

Cały odcinek od Szczecina Dąbie do Choszczna będzie obsługiwany z jednego posterunku ruchu, tzw. LCS, Lokalnego Centrum Sterowania w Stargardzie. Jeden posterunek LCS będzie zastępował nam obsługę na 12 stacjach i przystankach, które poddano modernizacji.

- Póki LCS nie będzie, to właśnie dyżurny ruchu dla stacji Reptowo obsługuje wszystko z nowoczesnej modułowej nastawni - wyjaśnia dyrektor Korzeniewski. - Standardowo buduje się moduł w postaci kontenera lub kilku kontenerów połączonych w jednym stanowisko sterowania.

Dyżurny ze swojego posterunku ma podgląd kamer. Na kamerach może zobaczyć status rogatek, status pociągu, ale rola stacji w Reptowie jest znacznie ważniejsza.

- Na odcinku od Szczecina Dąbie do Stargardu jest to praktycznie rzecz biorąc jedyne miejsce, w którym można dokonywać wyprzedzania pociągów, czyli zatrzymać pociągu osobowy, przepuścić pociąg dalekobieżny - mówi Szymon Gorzejewski, dyrektor projektu.

Czas przejazdu między Poznaniem a Szczecinem skróci się.

Po uzyskaniu niezbędnych pozwoleń najszybsze pociągi pokonają trasę z prędkością 160 km/h, poniżej 2 godzin.

Zwiększy się przepustowość linii - możliwy będzie przejazd większej liczby pociągów i uruchomienie dodatkowych połączeń dalekobieżnych oraz regionalnych. Linia zapewni lepsze warunki przewozu towarów częścią europejskiego korytarza transportowego, prowadzącego z Dolnego Śląska m.in. do zachodniopomorskich portów. Nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym oraz lokalne centra sterowania w Poznaniu i Stargardzie zwiększą bezpieczeństwo.

Inwestycja „Prace na linii kolejowej E59 na odcinku Poznań Główny Szczecin Dąbie” warta ponad 4 miliardy złotych jest współfinansowana z instrumentu Unii Europejskiej „CEF” (”Łącząc Europę”). Podróżni skorzystają z zasadniczych efektów prac w 2023 roku.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Ten rok szkolny był trudny, ale lepszy od ubiegłego

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Głos Szczeciński
Dodaj ogłoszenie