Maszyna do drążenia tunelu, najpierw zostanie zmontowana w zakładzie producenta, a potem zdemontowana i przetransportowana do Świnoujścia. Na ten moment będzie trzeba poczekać jeszcze kilka miesięcy.
Konsorcjum PORR S.A. budujące świnoujski tunel zleciło wykonanie TBM firmie China Railway Engineering Group Co. Ltd (CREG) w formule „zaprojektuj i wybuduj”. Urządzenie jest podobne do innych, które służą tego rodzaju inwestycjom, jednakże musi dedykowane, zaprojektowane pod konkretne zadanie - budowę tunelu między wyspami Wolin i Uznam, spełniać parametry jakie wskazali polscy projektanci tunelu. Zgodnie z raportem przesłanym przez producenta TBM, faza projektowa zakończyła się już i rozpoczęto budowę maszyny.
ZOBACZ TEŻ:
Świnoujska TBM będzie miała zewnętrzną średnicę 13,46 metrów, a sama tarcza 12 metrów. Cała konstrukcja to 101 metrów długość i 2740 ton wagi. Kompletna maszyna ma być zmontowana w Chinach najpóźniej w maju 2020 r.
Gdyby maszynę TBM postawić w pionie obok szczecińskiego Hanza Tower byłyby równe. Maszyna będzie bowiem miała 101 m długości.
Maszyna będzie jednak leżała w poziomie, a jej średnica będzie wynosiła 13,46 m. Czyli „raptem” jak pięciopiętrowy budynek. I ważyć będzie 2740 ton. Z czym to porównać? Najłatwiej z wagonami kolejowymi. Jeden - pasażerski - waży ok. 20 ton. Czyli TBM będzie ważył tyle, co 137 wagonów.
ZOBACZ TEŻ:
Jej montaż na miejscu zajmie 2-3 miesiące
- Maszyna będzie napędzana za pomocą energii elektrycznej. Firma ENEA już zagwarantowała dostawę odpowiedniej mocy - wyjaśnia Adam Łosiński, pełnomocnik Miasta Świnoujście ds. budowy tunelu.
Drążenie powinno się rozpocząć zgodnie na początku 2021 roku. Maszyna TBM będzie zostawiała za sobą gotowy tunel złożony z prefabrykowanych elementów. Samo drążenie będzie trwało kilka miesięcy, w sierpniu 2021 roku maszyna TBM powinna przebić się do szybu końcowego położonego na wyspie Wolin.
Następnie zostanie zdemontowana
W wydrążonym tunelu trzeba jeszcze będzie wykonać drogę wraz ze wszystkimi elementami niezbędnymi do jej funkcjonowania. Musi powstać sama jezdnia wraz z położoną poniżej galerią ewakuacyjną.
Zejścia z poziomu tunelu do galerii ewakuacyjnej będą wychodziły poza rurę tunelu i będą wykonywane metodą mrożenia gruntu. Bardzo ważne są również urządzenia wentylacyjne i wszelkie systemy bezpieczeństwa.
Do funkcjonowanie tunelu konieczny jest układ dróg dojazdowych. Po stronie wyspy Uznam zlokalizowany będzie budynek, z którego tunel będzie zarządzany. Zgodnie z kontraktem we wrześniu 2022 roku wszystkie roboty powinny zostać zakończone i kierowcy powinni zacząć korzystać z tunelu łączącego Świnoujście z resztą Polski.
ZOBACZ TEŻ:
CZYTAJ RÓWNIEŻ:
ZOBACZ TEŻ:
ZOBACZ TEŻ:
Więcej o budowie
Michał Pietrzak - Niedźwiedź włamał się po smalec w Dol. Strążyskiej
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?