o
Powstała nowa, niezwykle dokładna mapa nieba, przy tworzeniu której swój wkład mają polscy naukowcy. (zdjęcie ilustracyjne) istock.com
Europejska Agencja Kosmiczna opublikowała najnowszą mapę nieba. To najdokładniejsza jak dotąd mapa Galaktyki. W pracach misji Gaia udział biorą polscy naukowcy.

Bezzałogowa sonda kosmiczna Gaia wystartowała 19 grudnia 2013 roku. Europejska Agencja Kosmiczna miała dla niej jasno określony cel: wieloletnie obserwacje nieba z nadzwyczajną precyzją. Wyniki prac sondy opublikowano kilka dni temu. Jak podaje Onet, mapa zawiera szczegółowe dane o niemal dwóch miliardach gwiazd naszej Galaktyki.

Polscy astronomowie z Uniwersytetu Warszawskiego biorą udział w pracach misji Gaia. To dr hab. Łukasz Wyrzykowski, dr Paweł Zieliński, dr Ilknur Gezer oraz doktoranci: Nada Ihanec, Katarzyna Kruszyńska i Krzysztof Rybicki.

Obserwowanych jest około dwóch miliardów gwiazd, dla których mierzone są położenia oraz jasności, a w szczególności zmiany tych parametrów przez lata. Dzięki temu Gaia jest w stanie stworzyć mapę 3D Drogi Mlecznej, a ponieważ mierzy również prędkości gwiazd, jest to ruchoma mapa – mówi w Onecie dr hab. Łukasz Wyrzykowski.

Kierownik polskiej grupy tłumaczy, że rolą polskich naukowców w projekcie jest m.in. analiza codziennych porcji danych, które dostarcza satelita.

Najbardziej jestem dumny z naszego wkładu do misji Gaia, czyli systemu wykrywającego zjawiska tymczasowe. Do tej pory wykryliśmy ich ponad dziesięć tysięcy, a wśród nich kandydatki na soczewkujące czarne dziury! - dodaje dr Wyrzykowski.

Onet przypomina, że pierwsze dane Gaia zostały opublikowane już w 2016 roku, ale dopiero drugi katalog danych z 2018 roku był przełomowy. Obecnie opublikowane dane są natomiast jeszcze bardziej dokładne i precyzyjne, a mapa nieba jest bardziej kompletna.

Źródło: Onet