- Zakładany efekt projektu to zwiększenie możliwości przeładunkowych portu morskiego w Policach i poprawa kolejowego dostępu do portu. Obecnie ruch pociągów towarowych do portu w Policach odbywa się linią Szczecin Trzebież Szczeciński do stacji Police - mówi Bartosz Pietrzykowski z PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Pociągi muszą przejeżdżać przez oddaloną od portu stację, należącą do Zakładów Chemicznych w Policach. Nowy fragment toru kolejowego w Policach pozwoli na:
- krótszy i sprawniejszy transport ładunków,
- przejazd większej liczby składów towarowych,
- większą konkurencyjność kolei jako ekologicznego środka transportu w przewozie towarów
Nowy odcinek linii kolejowej będzie zelektryfikowany. Zostaną zamontowane urządzeń sterowania ruchem kolejowym, które zapewnią sprawny i bezpieczny przejazd pociągów.
Trasa Tanowo - Nowe Wapno też zyska
Wybudowany zostanie nowy wiadukt drogowy nad ulicą Jasienicką. Obiekt zapewni wyższy poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym oraz usprawni komunikację na drodze wojewódzkiej nr 114, prowadzącej z Tanowa do Nowego Warpna.
- Koszty inwestycji pokryją wspólnie PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. oraz Zarząd Morskiego Portu Police Sp. z o.o., gdzie każda ze stron finansuje budowę swojej części infrastruktury kolejowej. Dokładny termin rozpoczęcia prac budowlanych jest uzależniony od pozyskania źródeł finansowania. Projekt będzie starał się o dofinansowanie z nowej perspektywy unijnej na lata 2021-2027 - tłumaczy Bartosz Pietrzykowski.
Swoją część inwestycji kolejowej będzie realizował Morski Port Police.
- Port w Policach jest czwartym co do wielkości portem przeładunkowym w Polsce, po Gdańsku, Gdyni i Zespole Portów Szczecin-Świnoujście, ale jest jedynym portem, który przeładowuje niemalże 2 miliony ton towarów, który nie ma bezpośredniego połączenia kolejowego. Chcielibyśmy zlikwidować tę lukę inwestycyjną - wyjaśnia Andrzej Łuc, prezes Zarządu Morskiego Portu Police.
Projekt „Wzmocnienie trwałości sieci kompleksowej poprzez zwiększenie dostępności i efektywności Portu Police” obejmuje m.in. budowę węzła kolejowego wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną w ramach budowy linii kolejowej nr 437 do Portu Morskiego Police. Projekt został wybrany w ramach Instrumentu „Łącząc Europę” (CEF) w perspektywie finansowej 2021-2027. Jego całkowity koszt to 3.477.582 euro, a uzyskane dofinansowanie unijne to blisko 1,74 mln euro.
Wybory samorządowe 2024 - II tura
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?