Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Ta linia kolejowa pozwoli na rozwój portu morskiego w Policach

Marek Jaszczyński
Marek Jaszczyński
PKP PLK
Chodzi o linię numer 437, która połączy stację Police ze stacją towarową Port Morski Police. Zakończenie prac projektowych planowane jest na pierwszy kwartał 2023 roku.

- Zakładany efekt projektu to zwiększenie możliwości przeładunkowych portu morskiego w Policach i poprawa kolejowego dostępu do portu. Obecnie ruch pociągów towarowych do portu w Policach odbywa się linią Szczecin Trzebież Szczeciński do stacji Police - mówi Bartosz Pietrzykowski z PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Pociągi muszą przejeżdżać przez oddaloną od portu stację, należącą do Zakładów Chemicznych w Policach. Nowy fragment toru kolejowego w Policach pozwoli na:

  • krótszy i sprawniejszy transport ładunków,
  • przejazd większej liczby składów towarowych,
  • większą konkurencyjność kolei jako ekologicznego środka transportu w przewozie towarów

Nowy odcinek linii kolejowej będzie zelektryfikowany. Zostaną zamontowane urządzeń sterowania ruchem kolejowym, które zapewnią sprawny i bezpieczny przejazd pociągów.

Trasa Tanowo - Nowe Wapno też zyska

Wybudowany zostanie nowy wiadukt drogowy nad ulicą Jasienicką. Obiekt zapewni wyższy poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym oraz usprawni komunikację na drodze wojewódzkiej nr 114, prowadzącej z Tanowa do Nowego Warpna.

- Koszty inwestycji pokryją wspólnie PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. oraz Zarząd Morskiego Portu Police Sp. z o.o., gdzie każda ze stron finansuje budowę swojej części infrastruktury kolejowej. Dokładny termin rozpoczęcia prac budowlanych jest uzależniony od pozyskania źródeł finansowania. Projekt będzie starał się o dofinansowanie z nowej perspektywy unijnej na lata 2021-2027 - tłumaczy Bartosz Pietrzykowski.

Swoją część inwestycji kolejowej będzie realizował Morski Port Police.

- Port w Policach jest czwartym co do wielkości portem przeładunkowym w Polsce, po Gdańsku, Gdyni i Zespole Portów Szczecin-Świnoujście, ale jest jedynym portem, który przeładowuje niemalże 2 miliony ton towarów, który nie ma bezpośredniego połączenia kolejowego. Chcielibyśmy zlikwidować tę lukę inwestycyjną - wyjaśnia Andrzej Łuc, prezes Zarządu Morskiego Portu Police.

Projekt „Wzmocnienie trwałości sieci kompleksowej poprzez zwiększenie dostępności i efektywności Portu Police” obejmuje m.in. budowę węzła kolejowego wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną w ramach budowy linii kolejowej nr 437 do Portu Morskiego Police. Projekt został wybrany w ramach Instrumentu „Łącząc Europę” (CEF) w perspektywie finansowej 2021-2027. Jego całkowity koszt to 3.477.582 euro, a uzyskane dofinansowanie unijne to blisko 1,74 mln euro.

od 12 lat
Wideo

Wybory samorządowe 2024 - II tura

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński