Szybciej do portu

mago, 9 lutego 2005 r.
Niewykluczone, że do 2007 roku zostanie zmieniony układ drogowy i komunikacyjny w obrębie ulicy Energetyków. Światło dzienne ujrzało pięć wariantów lepszego skomunikowania z miastem Łasztowni i Kępy Parnickiej.

Do realizacji może być wybrana jedna z koncepcji. Która? Na ten temat mają się wypowiedzieć m. in. Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego, Wojewódzki Konserwator Zabytków oraz Biuro Planowania Przestrzennego Miasta.

Opracowanie kilku propozycji na drogowe zmiany jest związane z kontynuowaniem przez Miasto prac nad planem zagospodarowania przestrzennego portu i z będącym w przygotowaniu przetargiem na opracowanie planu wykorzystania terenów Łasztowni, wyspy Grodzkiej, Zielonej i Jaskółczej, a także Kępy Parnickiej oraz z organizacją regat The Tall Ship Races w 2007 roku.

Pieniądze na przedsięwzięcie powinny być ujęte w wieloletnim planie inwestycyjnym na 2006 rok.

Cygaro

Jedna z możliwości włączenia w ulicę Energetyków ul. Floriana i Władysława IV, to budowa skrzyżowania w kształcie cygara z wydzielonymi pasami ruchu tylko dla lewoskrętów.

Promienie zawracania na skrzyżowaniu miałyby 30 m, a szerokość jezdni dla lewoskrętów aż 7 metrów. Wloty na skrzyżowanie od strony ul. Energetyków byłyby trzypasmowe i dwupasmowe od strony ul. Floriana. Zmieniony zostałby przebieg linii tramwajowej włączonej w istniejący przekrój mostów Długiego i Portowego.

Pod estakadą umieszczone byłyby przystanki tramwajowe, połączone kładkami z chodnikami przy ul. Energetyków i Bytomskiej.

Rondo

Inny wariant włączenia ul. Floriana i Władysława IV w ul. Energetyków to budowa ronda z wyspą o średnicy 60 m. Jezdnia wokół wyspy miałaby 12 m szerokości. Wloty na rondo od ul. Energetyków byłyby trzypasmowe z wydzielonym pasem dla skręcających w lewo, a od ul. Floriana dwupasmowe.

Przebieg linii tramwajowej byłby zmieniony choć wpisany w przekrój mostów.

Przejście od przystanków pod estakadą po kładkach do ul. Energetyków i Bytomskiej. W tej wersji zaproponowano przedłużono Bytomską do połączenia z ul. Zbożową.

Wyspa centralna

Aż w trzech propozycjach włączenie ul. Bytomskiej i Władysława IV w ul. Energetyków miałoby umożliwić skrzyżowanie z wyspą centralną.

Raz zaproponowano dużą wyspę o średnicy 70 m z czterema wlotami trzy- i dwupasmowymi. Ruch na skrzyżowaniu byłby regulowany sygnalizacją świetlną. Inna możliwość to mała wyspa centralna o średnicy 35 m i skrzyżowanie, gdzie ruchem mogłaby również sterować sygnalizacja świetlna. W tym wariancie wykorzystany został obecny przebieg ul. Energetyków, a poszerzono ją tylko przy wlotach na wyspę. Kładki zostały zaprojektowane jako przejścia w poprzek ul. Energetyków, z zejściami po obu stronach oraz na przystanki tramwajowe.

Drugi wariant z małą wyspą przewiduje pozostawienie ulicy Bytomskiej w obecnym przebiegu z modernizacją wloty w ul. Władysława IV. Dzięki temu teren pomiędzy ul. Energetyków, Bytomską, celną i Floriana mógłby zostać przeznaczony pod inwestycje.

Przy takim rozwiązaniu zaprojektowano dodatkowo przebudowę Mostu Długiego wraz ze skrzyżowaniem z Nabrzeżem Wieleckim, bulwarami Gdyńskim i Piastowskim oraz ul. Celną.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie