To kolejne dobre wiadomości dla miłośników turystyki rowerowej w regionie. Projekt budowy ścieżki rowerowej po linii dawnej kolejki wąskotorowej CPO (Casekow-Penkun-Oder) jest coraz bliższy realizacji.
Szlak dla jednośladów utworzony po śladzie CPO będzie miał w sumie ok. 40 km, z czego w gminie Kołbaskowo 10 km. Trasa przebiegnie przez Casekow, Penkun, Krackow, Ladenthin, Barnisław, Warnik, Karwowo, Będargowo do Warzymic. Gmina Kołbaskowo jest liderem polsko-niemieckiego projektu.
- Obecnie jesteśmy na etapie podpisywania umowy z Interrreg VA. Jeżeli nic nie stanie na przeszkodzie, realizacja zadania może rozpocząć się w przyszłym roku - informuje Gmina Kołbaskowo.
CZYTAJ TEŻ: Powstaje kolejny fragment Trasy Pojeziernej. Krajobraz niemal jak na Księżycu
Powstaje kolejny fragment Trasy Pojeziernej. Krajobraz niema...
Jak będzie wyglądać trasa?
Po stronie niemieckiej planuje się budowę ścieżki przez gminy Krackow i Grambow (Amt Löcknitz) o długości 7 km (na odcinku 5 km będzie asfaltowa, fragment 2 km o nawierzchni szutrowej). Gmina Casekow (Amt Gartz Oder) zrealizuje odcinek o długości blisko 3 km z nawierzchni asfaltowej.
Z uwagi na ograniczenia finansowe Gmina Penkun na obecnie występuje jako partner stowarzyszony nie ponoszący wkładu finansowego - jednak wyraża chęć realizacji odcinka w kolejnym etapie. Gmina Kołbaskowo inwestycję podzieli na dwa etapy. Na razie stworzy odcinek 4,3 km od granicy w Barnisławiu do miejscowości Będargowo. Odcinek od Będargowa do granic Szczecina realizowany będzie w późniejszym okresie.
Historia linii CPO
Linia CPO powstała w 1899 roku, miała 42 km. Rozpoczynała się na dworcu w Casekow, skąd przebiegała w kierunku północnym docierając do miasta Penkun. Dalej tory biegły przez Krackow oraz Ladenthin, w którego pobliżu przebiega dziś granica państwowa. Na obecny teren Polski, dzisiejszej gminy Kołbaskowo, kolejki wjeżdżały w rejonie Barnisławia, i dalej przez stacje Warnik, Karwowo, Będargowo, Warzymice dojeżdżały do stacji Szczecin-Gumieńce, natomiast stacją końcową były Pomorzany Wąsk w Szczecinie. W 1935 roku kolejką przewieziono 93 tys. pasażerów oraz 125 tys. ton towarów.
Po dawnej linii dziś nie ma śladu, tory zostały po wojnie rozebrane, a stacyjki zniszczone. Podobnie jest po stronie niemieckiej. Zostały tylko nasypy pod tory, dziś miejscami gęsto zarośnięte.
POLECAMY TAKŻE:
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Dzieje się w Polsce i na świecie – czytaj na i.pl
- Tak wygląda teraz Katherine Kelly Lang, czyli Brooke z serialu "Moda na sukces"
- Tak w młodości wyglądała Magda Gessler. Była prawdziwą pięknością [zdjęcia]
- Andrzej Duda we francuskiej telewizji. Apeluje o więcej pomocy dla Ukrainy
- Mężczyzna zatrzymany przed domem Rihanny. Nie uwierzysz, co chciał zrobić!
Polecane oferty
kup teraz

Hotel Mirada Del Mar
Otoczony zielenią i stuletnimi sosnami, położony w…
kup teraz

Hotel Fariones
Najstarszy hotel na wyspie w zupełnie nowej odsłon…
kup teraz

Hotel Barceló Margaritas Royal Level
Najnowsza część znanego i lubianego hotelu Barceló…
kup teraz

Hotel Royal Hideaway Corales Beach
Niepowtarzalny klimat i wyjątkowa atmosfera w jedn…
kup teraz

Hotel Savoy Palace
Pięknie położony, ze wspaniałym widokiem na Ocean …
kup teraz

Hotel Secrets Bahía Real Resort & Spa
Tu poczujesz się jak we śnie! Jedyny w swoim rodza…