Szkoła z Choszczna dostała interaktywną tablicę, laptop i rzutnik multimedialny

Marek Huet
Od lewej: Krystyna Górecka z klasą VI b oraz nauczycielami informatyki, Karoliną Hawrylewicz i Krzysztofem Nowakiem.
Od lewej: Krystyna Górecka z klasą VI b oraz nauczycielami informatyki, Karoliną Hawrylewicz i Krzysztofem Nowakiem.
Jeśli nie wyjdziemy do dzieci z nowościami to szkoła będzie nudna, a to oznacza, że niezbyt chętnie będą one do niej chodziły - mówi Krystyna Górecka, dyrektor "jedynki".

Tę dewizę wygłosiła kiedy obejmowała Szkołę Podstawową Nr 1 w Choszcznie. Było to w 2004 r. Wówczas też, wspólnie z nauczycielami, wyznaczyła trzy główne kierunki rozwoju "jedynki". To nauka języków obcych, aktywność ruchowa z nastawieniem na pływanie oraz informatyzacja szkoły. Z powodzeniem.

Najpierw wymiana

Już we wrześniu następnego roku szkoła otrzymała pierwszy grant, 500 euro. Chodziło o wymianę uczniów i nauczycieli ze szkołami partnerskimi. W ubiegłym roku, na podobne przedsięwzięcie, przyznano jej 16 tys. euro.

Dzięki tym pieniądzom w maju do Danii pojedzie dwoje nauczycieli i pięcioro uczniów. Wcześniej, bo w listopadzie podpatrywali Niemców w Berlinie.

- Zaobserwowaliśmy ciekawe rzeczy i przeniesiemy je na nasz grunt - zapewniają w szkole.

Program wzbogacili o platformę e-learningową. Stworzyła go dyrektor Górecka, jako że sama jest informatykiem, a koordynuje matematyczka, Bożena Koronowicz. Został bardzo dobrze przyjęty przez innych nauczycieli. Dzięki temu oni i uczniowie wymieniają oraz prezentują na platformie filmiki, zadania do wykonania, gry i obrazki logiczne.

- Chcemy pokazać, że matematyka jest świetną zabawą i wspaniałym wyzwaniem - zapewnia Górecka. - Dwa projekty o podłożu matematyczno-informatyczno-przyrodniczym prowadzone są wyłącznie w języku angielskim.

Już ich wyróżniają

Lekcje interaktywne

Uniwersytet Szczeciński udostępnił "jedynce" interaktywną tablicę.
- Bardzo szybko zaczęliśmy ją wykorzystywać do prowadzenia lekcji, ale też do szkolenia nauczycieli - zapewnia dyrektor Górecka.
Pierwszą osobą, spoza grona informatyków, która po nią sięgnęła, była polonistka Katarzyna Jarosz. Powstał cykl lekcji on-line ze studentami uniwersytetu. Uczniowie, korzystając z komunikatorów, porozumiewali się ze słuchaczami tej uczelni. E-mailami otrzymywali zadania, kopiowali je i odsyłali rozwiązania. Obecnie czekają na nową edycję tych zajęć.
- Wszystko zależy od ludzi - zapewnia dyrektor. - Od charyzmy nauczycieli i dążenia do wyznaczonego celu. Podsumowaniem naszej kreatywności było zdobycie przez szkołę II miejsca w ogólnopolskim konkursie "Innowacyjna Szkoła 2008". W nagrodę otrzymaliśmy kolejną tablicę interaktywną. Komplet uzupełnił laptop oraz rzutnik multimedialny. Cały zestaw przekazałam do klasy nauczyciela, który najczęściej korzysta z tych pożytecznych urządzeń.

Właśnie za "Matematykę - nowy styl życia" szkoła otrzymała w ub. roku wyróżnienie w ogólnopolskim konkursie projektów eTwinning. Projekty te polegają na partnerskiej współpracy szkół z wykorzystaniem internetu. Bierze w nich udział jedenaście placówek z dziewięciu państw. Projekt "jedynki" znalazł się w grupie Top 70, czyli siedemdziesięciu najciekawszych europejskich projektów. Na topie znalazły się tylko trzy projekty z Polski - dwa ze szkół ponadgimnazjalnych i właśnie z choszczeńskiej podstawówki. Dodatkowo szkoła uzyskała Krajowy i Europejski Znak Jakości.

Podróże z Syriusem

Niedawno "jedynka" przystąpiła do konkursu Syrius. Projekt jest mocno obudowany e-learningowo. Obejmuje matematykę, przyrodę, informatykę i język angielski. W programie uczestniczy dziesięć szkół z dziesięciu państw. Koordynatorem, w każdym z tych projektów, jest Bożena Koronowicz.

- Tego typu programy to otwarcie na świat - usłyszeliśmy zapewnienie. - Wspomagają nauczanie i pokazują, że nauka języka nie jest taka martwa. Jest potrzebna w kontaktach z ludźmi w świecie. A matematyka to nie tylko liczenie. To matematyczna podróż po Europie.

Szkoła przyszłości

Przed "jedynką" kolejne wyzwanie. Włączyła się bowiem do projektu "Szkoła Przyszłości" realizowanego wspólnie z Uniwersytetem Szczecińskim.
W ubiegłym tygodniu przyznano tej uczelni dość wysoki grant na jego realizację. Nauczyciele matematyki, przyrody, języka angielskiego, języka polskiego i informatyki wyjadą do eksperymentalnej szkoły Aretta w norweskim w mieście Lillehammer.

- To szkoła, która dość mocno postawiła na informatyzację - mówi Krystyna Górecka. - Zobaczymy co oni zrobili. Chcemy przenieść do siebie sprawdzone wzorce wykorzystania nowych technologii w nauczaniu różnych przedmiotów.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie