Szkoła. Uczeń zawsze zaczyna dzień od śniadania

red
W szkole każde dziecko powinno zjeść drugie śniadanie - smaczne i pożywne. Warto przy tym pamiętać także o owocach i orzechach

Dobrej jakości produkty i prawidłowo zbilansowane posiłki spożywane co około trzy godziny - te zasady dotyczą nie tylko dorosłych, ale również najmłodszych. Zdrowa dieta u dzieci i młodzieży to klucz do sukcesu, by zapewnić im prawidłowy rozwój - zarówno fizyczny, jak i intelektualny.

Procesy zachodzące w młodym organizmie wymagają stałego, systematycznego zaopatrzenia w niezbędne składniki pokarmowe. Ich niedobór może prowadzić do niedokrwistości, osłabienia organizmu, złej koncentracji, braku podzielności uwagi, zaburzonych procesów zapamiętywania, gorszej pracy mózgu i - co za tym idzie - zmniejszenia odporności i częstych infekcji.

Dziecko może być w szkole apatyczne, niechętne do podejmowania jakiegokolwiek wysiłku - fizycznego i intelektualnego.

Mogą mieć gorsze wyniki w nauce

- Dlatego obok pierwszego pożywnego śniadania, które uczeń obowiązkowo zjada w domu, tak ważne jest spakowanie do plecaka zdrowych i bogatych w składniki odżywcze produktów. Uczniowie, którzy nie jedzą drugiego śniadania w szkole, mogą mieć gorsze wyniki w nauce, częściej skarżyć się na bóle głowy, złe samopoczucie i rozdrażnienie - mówi Maria Fall-Ławryniuk, dietetyk i terapeuta ruchowy.

Na stole i w plecaku

Staraj się podawać dzieciom warzywa do posiłków głównych i owoce do pozostałych według zasady: 3 razy warzywo i 2 razy owoc w ciągu dnia.

Przygotowuj dziecku kanapki na bazie pieczywa pełnoziarnistego, graham, orkiszowego, z amarantusem.

Zadbaj, aby w menu pojawiły się płatki wielozbożowe, muesli, kasze, ryż, makarony pełnoziarniste, ziarna słonecznika, dyni, różne orzechy i suszone owoce: żurawina, morele, śliwki, figi, daktyle… Na ogół dzieci ich nie jedzą, ponieważ ich nie znają!

Ważne są także ryby

W diecie niezbędne są ryby, zwłaszcza morskie o dużej zawartości wartościowego tłuszczu, przygotowywane w piecu, folii, na grillu lub na parze.

Podawaj dziecku wyłącznie chude mięsa lub produkty mięsne o obniżonej zawartości tłuszczu, a z drobiu przed podaniem usuwaj skórę.

Staraj się nie proponować parówek, ponieważ są produktami wysokoenergetycznymi i bardzo tłustymi, a ponadto zawierają znikome ilości białka.

Warto dokładnie czytać etykiety na produktach spożywczych

Ograniczaj sól i cukier - w wielu produktach spożywczych - na przykład wędlinach, konserwach, żółtych serach, produktach instant, paluszkach, chipsach - występują ich bardzo duże ilości, dlatego podczas zakupów tak istotne jest czytanie etykiet na produktach spożywczych.

Serwuj dzieciom zdrowe napoje: wodę mineralną niegazowaną, herbaty owocowe, herbaty z kopru włoskiego, rumiankowe, ze świeżej mięty, soki owocowe i warzywne samodzielnie wyciskane.

Zdrowe nawyki żywieniowe to podstawa

Według Instytutu Żywności i Żywienia całodzienne menu dla dzieci i młodzieży powinno dostarczać - w zależności od wieku, masy ciała i aktywności fizycznej 1.400-4000 kcal.

Nie tylko smaczne, ale też kolorowe

- Aby zachęcić dzieci do jedzenia zdrowych dań, warto by były one kolorowe i atrakcyjnie podane - podpowiada Paulina Jabłonka, specjalista dietetyk. - W wieku 4-17 lat można jeść właściwie wszystko, co zdrowe i zalecane dla osób dorosłych. Jedyną różnicą jest ilość i odpowiedni podział składników, takich jak białko, węglowodany, tłuszcze, witaminy i minerały w poszczególnych posiłkach.

Generalna zasada

Jedzenie może decydować o wynikach w nauce

Obok pierwszego śniadania, które uczeń obowiązkowo zjada w domu, tak ważne jest spakowanie do plecaka zdrowych i bogatych w składniki odżywcze produktów. Uczniowie, którzy nie jedzą drugiego śniadania w szkole, mogą mieć gorsze wyniki w nauce.

FLESZ: Kiedy będzie wiosna? Zwierzęta dają sygnały.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 4

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

J
Justi

w naszej szkole dzieciaki są bardzo dobrze karmione gdyż posiłki dowozi catering Kanzeon a same posilki są bardzo smaczne i pełnowartościowe

z
zrobi

no ten przepis od brauna to mi sien awet podoba. wypróbuję.

a
alka

własnie szukam jakiegoś rozwiazania bo młody nie je za bardzo tego co robię mu do szkoły.

o
olawa

i bardzo dobrze i polecam kilka niezłych pomysłów zamiast nudnych kanapek https://www2.braunhousehold.com/pl-pl/porady-kuchenne/drugie-sniadanie-do-szkoly

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3