Szczecińsko-świnoujski port jest piątym portem przeładunkowym na Bałtyku

Bogna Skarul
Bogna Skarul
2022 rok był rekordowy dla polskich portów- mówił na konferencji prasowej podsumowującej przeładunki w portach Marek Gróbarczyk, wiceminister w Ministerstwie Infrastruktury.

- A dzisiejszy dzień, dzień podsumowań jest fantastyczny dla gospodarki morskiej — podkreślał Grzegorz Witkowski, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Obaj wiceministrowie zwracali uwagę, że te rekordowe przeładunki, to zasługa przede wszystkim portowców, którzy ciężko pracowali na te wyniki.

Operatorzy portowi działający w portach Szczecin-Świnoujście, Gdańsk i Gdynia wypracowali w 2022 roku znakomity wynik — porty zamknęły rok 2022 wynikiem 133,2 mln obsłużonych ładunków, co oznacza, że jest to wynik o 18 procent lepszy niż w pandemicznym jeszcze 2021 roku. Z tego wyniku na port Szczecin-Świnoujście przypada 27,6 proc.

W portach Szczecin-Świnoujście w 2022 roku przeładowano 36,8 mln ton, to więcej o 11 proc. niż w 2021.

- To rekord, który został osiągnięty dzięki wszystkim interesariuszom, którzy w porcie pracują — podkreślał Daniel Stachiewicz, wiceprezes ZMPSŚ. - I to daje nam piąta pozycję na liście największych portów na Bałtyku.

Co ciekawe, rekord wszech czasów, przekraczając tym samym wynik 33,3 mln ton wypracowany w całym 2021 roku, porty dokonały już 30 listopada ub. ur. Ten rekord zbudowały przeładunki w grupie węgiel, których było więcej aż o blisko 51 proc., czyli ponad 3 mln ton. Znacznie też wzrósł obrót paliwami płynnymi — o 42,5 proc. W samym imporcie LNG, do końca roku 2022 obsłużono 58 jednostek.

- A na 2023 w Świnoujskim Terminalu ma być obsłużonych 60 jednostek — zapowiedział Daniel Stachiewicz.
Ponadto o 11,4 procent wzrosły obroty w grupie rud metali, wzrosły także o ok. 11 procent obroty ładunków z segmentu inne masowe, głównie nawozy, ale również takie towary jak surówka żelaza, w dużej mierze pochodząca z Ukrainy i trafiająca docelowo do Europy Zachodniej.

Niestety porty zanotowały też drobne spadki — przede wszystkim drobnicę, w tym drobnicę promową. Różna jest też koniunktura na rynku zbóż i w związku z tym w 2022 roku jego przeładunki w Szczecinie i Świnoujściu spadły o 7,6 procent. To po części efekt odblokowania ukraińskich portów i eksportu płodów rolnych bezpośrednio z Ukrainy.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Jak przekuć naukę w sukces biznesowy? Pomogą w tym spin-offy

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński
Dodaj ogłoszenie