Szczecińskie Tramwaje przepraszają za reklamę "Zjeżdżaj z torów". Nie zamierzają jej jednak zmienić

Mariusz Parkitny mariusz.parktiny@mediaregionalne.plZaktualizowano 
Kierowcy jadący za tramwajami widzą takie hasło. Metr odstępu ma ich uchronić przed wypadkiem i zapewnić punktualność na przystankach. Ale kontrowersyjne hasło może odnieść odwrotny skutek od zamierzonego.
Kierowcy jadący za tramwajami widzą takie hasło. Metr odstępu ma ich uchronić przed wypadkiem i zapewnić punktualność na przystankach. Ale kontrowersyjne hasło może odnieść odwrotny skutek od zamierzonego. Fot. Andrzej Szkocki
- Przepraszamy jeśli kogoś uraziliśmy, ale to dobra reklama - twierdzą Szczecińskie Tramwaje o haśle "Zjeżdżaj z torów". Po kierowcach kontrowersyjną reklamą zainteresowali się radni i władze Szczecina.

Od kilku tygodni tylną szybę tramwajów zasłania wielka nalepa z hasłem "Zjeżdżaj z torów będzie bezpieczniej i punktualniej". To część kampanii, którą spółka Tramwaje Szczecińskie chce przestrzegać kierowców i motocyklistów, aby zachowali odstęp jadąc torowiskiem. Hasło wywołuje kontrowersje, bo według niektórych słowo zjeżdżaj użyte jest w negatywnym, obraźliwym znaczeniu.

- Chcielibyśmy przeprosić osoby, które mogły poczuć się urażone formą komunikatu zawartego w treści nalepy. Zapewniamy, że nie było niczyją intencją obrażanie kogokolwiek - mówi Małgorzata Dworzyńska z Tramwajów Szczecińskich.

Spółka nie zamierza jednak zrezygnować z dwuznacznego hasła. Sprawa okazała się na tyle kontrowersyjna, że zainteresowały się nią władze miasta. Interpelację złożyła radna Marzena Kopacka. Jej zdaniem język użyty w haśle jest nie do przyjęcia.

Włącz Trójkę! Program Trzeci nadaje dzisiaj ze Szczecina

- Reklama wydała mi się co najmniej dziwna. Każda akcja nakierowana na poprawę bezpieczeństwa jest słuszna, ale język tej kampanii jest nie do przyjęcia. Co to znaczy "zjeżdżaj" ? Czy naprawdę w bogatym słowniku języka polskiego nie można było wymyślić bardziej uprzejmego i przyjaźniejszego słowa, jak choćby "zjedź"? Jeśli w kampanii tej chodziło o przypomnienie kierowcom o kulturze, to użycie takiej nomenklatury odnosi wręcz przeciwny skutek. Nie ma to związku bowiem z uprzejmym apelem, a raczej z niegrzeczną odzywką, nacechowane jest agresją i lekceważeniem. Nie rozumiem także sensu umieszczania naklejki na tylnej szybie tramwaju. Czy ma to na celu przegnanie kierowców samochodów stojących za tramwajem, czy ich obrażenie, czy co konkretnie - pyta radna.

Jej zdaniem niekulturalnych uczestników ruchu można spotkać zarówno za kierownica auta jak i pulpitem tramwajów. Dlatego proponuję, aby wszyscy przypomnieli sobie o dobrym wychowaniu zamiast pouczać w tak niegrzeczny sposób innych użytkowników dróg.

Sprawą zainteresował się też Beniamin Chochulski, wiceprezydent Szczecina. Poprosił spółkę o wyjaśnienia. Tramwaje Szczecińskie zapewniają, że akcja spotkała się z aprobatą kierowców, a trzeba było użyć mocniejszych słów, bo łagodniejsze formy wypowiedzi często nie trafiają do adresatów.

- Reklama społeczna używa treści, które dla odbiorcy mogą być nawet oburzające i niezgodne z jego przekonaniami. Takie informacje dla odniesienia zamierzonego skutku, mają też różne zabarwienie emocjonalne od wzbudzenia zainteresowania do poczucia zagrożenia - dodaje Małgorzata Dworzyńska.
Innego zdania jest Arkadiusz Sówka, dyrektor strategiczny z agencji reklamowej Anny Turkiewicz. Według niego skutek akcji może być odwrotny do zamierzonego.

- Chodziło u uzyskanie dwuznaczności, która wzmocni przekaz komunikatu. To się akurat udało. Kłopot w tym, że celem komunikacji jest nie tylko zwrócenie na siebie uwagi. Liczy się także perswazyjność - przekonanie odbiorców i wywołanie pożądanej reakcji. Niestety hasło, wyrażone w formie, którą można odczytać jak niezbyt grzeczne żądanie, ustawiło komunikację na poziomie konfrontacji. Tymczasem ludzka psychika skonstruowana jest w taki sposób, że atak rodzi automatyczne reakcje obronne.

Dlatego niezbyt elegancka dwuznaczność hasła wywołuje sprzeciw i odrzucenie (skądinąd słusznej przecież) treści. Co więcej, przekaz pogłębia i utrwala i tak już dość powszechną opinię o nieżyczliwości motorniczych - zauważa.

Według niego lepszym rozwiązaniem byłoby zastosowanie, starej sprawdzonej zasady: o przychylność lepiej poprosić, niż jej żądać.

polecane: Flesz - e-papieros zagraża zdrowiu

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 45

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
W dniu 17.06.2010 o 14:36, Gość napisał:

Dedykacja dla wszystkich obrażonych "kierowców"Odwiedź tą stronę

G
Gość

Dedykacja dla wszystkich obrażonych "kierowców"

Odwiedź tą stronę

g
gość
Dedykacja dla wszystkich obrażonych kierowców
G
Gość

Andrewie. Widze ze masz jakies dziwne pojecie o rzeczywistosci.

Jesli kampania ma byc skuteczna i zauwazona, to musi miec to "cos".
Nie moze to byc text w postaci - przepraszam, zjedziesz z torow? Nikt tego nawet nie przeczyta a na pewno sie nie zastosuje.

W Polsce panuje wszechobecne chamstwo. Na drodze widac to szczegolnie. Nikt nikogo nie przepusci , nie ustapi itd. Rzadko sie zdarzaja wyjatki. Jednakze moim zdaniem kampania w tym zakresie, ma sens, bo wlasnie trafia do takich polglowkow.

Oczywiscie jest kategoria "kierowcow" do ktorych nic nie trafia oprocz kajdanek i krat ale wtedy jest juz za pozno zeby uratowac czyjes zdrowie/zycie.

Na zakonczenie dodam, ze niestety ale potrzeba odgornego pomyslu na poprawe jakosci kierowcow na polskich drogach. Nie dosc ze jest chamstwo to jeszcze totalny brak umiejetnosci.. Ile to razy widzialem jak sie jakis cymbal pakuje pod prad mimo ze samochody jada z naprzeciwka i trabia - ten dzielnie ladowal dalej bo taki mial kaprys. Parkowanie na calym chodniku. Zagradzanie dojazdow/bram. Parkowanie na pasach. Duzo by wymieniac.

A
Andrew

Ale ja o tym pisałem wcześniej, że należy wyegzekwować przestrzeganie przepisów KD, ponieważ przepisy są... tylko jakoś mało kto to respektuje. Kampania reklamowa też jest potrzebna, ale czy w tej postaci to nie wiem... aczkolwiek czytając odpowiedzi co poniektórych to jest za łagodna. Tylko, że trudno nie obrazić ludzi kulturalnych, a jednocześnie trafić do tych mniej....

50_tree
W dniu 15.06.2010 o 12:02, Andrew napisał:

Napisałem, że i jedni, i drudzy nie są bez winy... Widać chciałbyś/chciałabyś ukamienować kierowców.



Myślę, że gdyby kierowcy musieli zwalniać o połowę na każdym skrzyżowaniu, a na niektórych musieli się zatrzymać mimo pierwszeństwa, to mieliby ochotę spacyfikować blokujących.

(jest przepis mówiący o zakazie wjazdu na skrzyżowanie jeśli nie jesteśmy pewni, że będziemy go mogli bezpiecznie opuścić - dotyczy wszystkich środków komunikacji)

Jak motorniczy tramwaju wjeżdżający od Turzyna może być pewny, że nikt go nie zablokuje, skoro samochody z Sikorskiego jeszcze jadą? W problematycznym miejscu jest kamera, niech policja to w końcu wykorzysta.
A
Andrew
W dniu 16.06.2010 o 00:00, Gość napisał:

a co do slownictwa to jest swoboda wypowiedzi i tobie nic do tego jak nazywam tych pseudokierowcow (kto im dal prawko k**a?)



Jak wiesz jest również swoboda przemieszczania się i mieszkania gdzie Ci się żywnie podoba.... Jest tez prawo, które nas zobowiązuje i obrażanie kogokolwiek publicznie, jak również publiczne używanie wulgaryzmów jest karalne. Chcesz się przekonać podejdź do patrolu policji i sobie zaklnij siarczyście....

~niestety szczecinianin~

nie jestem frendzlu tramwajarzem, tylko uczestnikiem ruchu po kazdej ze stron i takiej chjni jak w polsce (i w tej wiosce zarazem) nie ma pare km na zachod. Tam sie ludzie szanuja na drodze. Tylko tutaj plebs intelektualny jedyne co potrafi to wpirdolic sie na tory, zajechac droge, zaparkowac na pasach i miec wyj.bane


Istnieje jeszcze coś takiego jak kultura osobista, której Ci ewidentnie brak, dziwię się, że się ktoś się zafascynował twoją wypowiedzią. Myślę, że Twoje określenie "plebs intelektualny" opisuje właśnie Twoją osobę. Naprawianie Świata zacznij więc od siebie, a wszystkim będzie lepiej. I miej cywilną odwagę się podpisywać.
G
Gość
W dniu 16.06.2010 o 00:00, Gość napisał:

~niestety szczecinianin~nie jestem frendzlu tramwajarzem, tylko uczestnikiem ruchu po kazdej ze stron i takiej chjni jak w polsce (i w tej wiosce zarazem) nie ma pare km na zachod. Tam sie ludzie szanuja na drodze. Tylko tutaj plebs intelektualny jedyne co potrafi to wpirdolic sie na tory, zajechac droge, zaparkowac na pasach i miec wyj.banea co do slownictwa to jest swoboda wypowiedzi i tobie nic do tego jak nazywam tych pseudokierowcow (kto im dal prawko k**a?)



1000% racji!!! jedyny z niewielu z mózgiem! brawo... ale niestety pośpiech.. popędzanie przez "górę" presja robią z człowieka buraka... malo kto sie usmiechnie ani popatrzy serdecznie na czlowieka obok...
predzej zatrąbi pokaże środkowy palec lub ruszy z piskiem opon..
G
Gość

~niestety szczecinianin~

nie jestem frendzlu tramwajarzem, tylko uczestnikiem ruchu po kazdej ze stron i takiej chjni jak w polsce (i w tej wiosce zarazem) nie ma pare km na zachod. Tam sie ludzie szanuja na drodze. Tylko tutaj plebs intelektualny jedyne co potrafi to wpirdolic sie na tory, zajechac droge, zaparkowac na pasach i miec wyj.bane

a co do slownictwa to jest swoboda wypowiedzi i tobie nic do tego jak nazywam tych pseudokierowcow (kto im dal prawko k**a?)

p
piotr

auta nie powinny nawet wkraczac na tory jezdni dla tranwajow jesli są co najmniej 2 pasy torów dla pojazdów kołowych

n
niestety szczecinianin
W dniu 15.06.2010 o 11:49, Gość napisał:

Andrew - klamiesz To ze na kosciuchy sa problemy z tramwajami ktore musze nadrabiac czas stracony przez ociagajacych sie pieszych albo blokujace auta to jedna rzecz.Ale w pozostalej czesci miasta to te k..wy (idioci niepotrafiacy jezdzic i lamiacy przepisy ktory jasno mowi o zakazie wjazdu na torowisko) blokuja tramwaje.Przy galaxy notorycznie ktos sie w p i e r d a l a na tory zeby zdazyc przed tramwajem. Czasem jest to jakas mloda glupia c i p a , a czasem jakis zwykly tuman.Wydaje mi sie ze tramwajarze powinny rozjezdzac takich delikwentow. Niestety pasazerowie mieliby czas w plecy a ci pewnie problemy z praca. Ale moze za 50tym razem jakis deb*** by sie zastanowil zanim by sie w p i e r d o l i l na torowiskoc h u j w d*** polskim kierowcom (tym bezmozgim) - jazda na rowerze w tym kraju(miescie) to walka o zycie



co do jazdy na rowerze to prawda - taki kraj - aby to zmienić edukacje w tym temacie powinno się zacząć już od dzieci w przedszkolu (i nie tylko w tym temacie - upłynie jeszcze dużo wody w Odrze zanim będzie normalnie)

ale ty gościu (przypuszczalnie tramwajarzu) buraku jeden, lepiej abyś nie miał dzieci, bo z takim słownictwem i z takim stosunkiem do innych na nikogo dobrego byś ich nie wychował - tobie zabrakło dobrej edukacji i dobrego wychowania...
S
S...N
W dniu 15.06.2010 o 09:33, Waldi66 napisał:

Kto takich durnych radnych wybierał? Do cholery!!!Pogonić tałatajstwo!



Kto wybierał takich durnych radnych? Ci sami, co wybierali innych geniuszy, np. Krystka, Nitrasa etc...

Z apelem zgadzam się w pełni!
M
Mieszkaniec Szczecina.

Czytając dużą część postów wysuwa mi się tylko jeden wniosek - jaka wieś taki przekaz - wnioskuję że ze Szczecina zrobiła się duża wieś z tramwajami oblepionymi obraźliwym hasłem bo urzędnicy doszli do wniosku że inne do buractwa nie dotrze - żenada.
p.s.
Oczywiście nie chciałem urazić mieszkańców normalnych wsi, jeśli uraziłem to przepraszam

b
bredzio

Droga Pani Radno

Zgadzam się z Panią, że naklejenie tej reklamy na tylnej szybie mija się z sensem. Na przedniej szybie ta reklama miała by sens gdyby była troche większa i napis byłby w lustrzanym odbiciu, tak aby kierowca jadący przed tramwajem mógł odczytać apel we wstecznym lusterku. Wieksza nalepka na przedniej szybie nie przeszkadzałaby motorniczemu szyny go poprowadzą.
Słowo "zjeżdzaj" użyte w apelu jest nie do przyjęcia! Powinno ono być zastrzeżone tylko i wyłącznie dla kierowców samochodów, tak jak jeszce kilka innych epitetów, oraz partykuła wzmacniająca na "k".
Pozdrawiam (zdrowy rozsądek).

t
tom

jak dla mnie mogloby być "Wypi@$5alać z torów". Może niektóre ćwoki by zrozumiały przekaz i sie dostosowały.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3