Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Szczecińskie porty są na plusie i zapowiadają zwiększenie liczby przeładunków

Bogna Skarul
Bogna Skarul
Dotychczas dla portów, rekordowym pod względem wielkości przeładunków, był rok 2018. Ale porównując do tego rekordowego roku, w tym - porty w Szczecinie i Świnoujściu są na plusie o 7,5 proc.
Dotychczas dla portów, rekordowym pod względem wielkości przeładunków, był rok 2018. Ale porównując do tego rekordowego roku, w tym - porty w Szczecinie i Świnoujściu są na plusie o 7,5 proc. archiwum
Operatorzy portowi działający w zespole portów Szczecin-Świnoujście do końca listopada br. obsłużyli tyle samo ładunków, co w całym ubiegłym 2021 roku. Obecny wynik operacyjny wynosi 33,3 mln ton. Oznacza to, że w stosunku do 2021 roku porty są na plusie o 9,4 proc.

Dotychczas dla portów, rekordowym pod względem wielkości przeładunków, był rok 2018. Ale porównując do tego rekordowego roku, w tym - porty w Szczecinie i Świnoujściu są na plusie o 7,5 proc.

Co przeładowywano przede wszystkim w tym roku?

W tym roku w portach jest więcej węgla, rudy, paliw i gazu LNG. Wzrost rok do roku odpowiednio o 38,7, 20,2, 36 i 65,4 procent. - Terminal LNG w Świnoujściu obsłużył do końca listopada br. 51 statków z gazem LNG - zaznacza Monika Woźniak-Lewandowska z Zarządu Morskich Portów Szczecin Świnoujście.

Dla porównania w tym samym czasie ub. roku było ich 31. Więcej jest również inne masowe z wynikiem o 8 proc. lepszym aniżeli w tym samym czasie ub. roku.

Spadki notują zboża (-9 proc.), drobnica (-3,2 proc.), drobnica promowa (-1,5 proc.) oraz kontenery (-12,5 proc.).

Prognoza

- Te już wypracowane wyniki pozwalają na optymistyczną prognozę, co do wielkości ogółem obsłużonych ładunków w całym 2022 roku — dodaje Monika Woźniak-Lewandowska. - Przewiduje się, że porty Szczecin-Świnoujście zakończą ten rok wynikiem 36,3 mln ton obsłużonych ładunków, czyli o ok. 10 proc. więcej aniżeli w ub. 2021 roku oraz rekordowym 2018.

Dodaje przy tym, że ZMPSiŚ SA podejmuje działania ukierunkowane na stały rozwój portów, stwarzając warunki i możliwości do obsługi większej ilości ładunków aniżeli obecnie.

Więcej ładunków po zakończeniu inwestycji

Po zakończeniu inwestycji port w Szczecinie zyska nowe i zmodernizowane nabrzeża w rejonie Basenu Kaszubskiego i Kanału
Dębickiego, dostosowane parametrami do obsługi większej ilości ładunków aniżeli obecnie. Terminal promowy w Świnoujściu będzie przystosowany do obsługi transportu intermodalnego.

Rozbudowywany jest terminal LNG poprzez budowę dodatkowego stanowiska rozładunkowo-załadunkowego do obsługi mniejszych jednostek LNG: gazowców, bunkierek oraz jednostek feederowych. Z kolei za sprawą inwestycji związanych z budową nowej i modernizacją istniejącej infrastruktury technicznej, oba porty będą bardziej przyjazne środowisku.

Systematycznej poprawie ulega też infrastruktura dostępowa, w tym drogi i kolej łączące porty z zapleczem.
Przedsięwzięciem, które wpłynie pozytywnie na gospodarkę kraju i regionu oraz dopełni ofertę obu portów będzie z pewnością Głębokowodny Terminal Kontenerowy w Świnoujściu, oraz zlokalizowany w świnoujskim porcie terminal instalacyjny do obsługi morskich farm wiatrowych.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński