Dotychczas dla portów, rekordowym pod względem wielkości przeładunków, był rok 2018. Ale porównując do tego rekordowego roku, w tym - porty w Szczecinie i Świnoujściu są na plusie o 7,5 proc.
Co przeładowywano przede wszystkim w tym roku?
W tym roku w portach jest więcej węgla, rudy, paliw i gazu LNG. Wzrost rok do roku odpowiednio o 38,7, 20,2, 36 i 65,4 procent. - Terminal LNG w Świnoujściu obsłużył do końca listopada br. 51 statków z gazem LNG - zaznacza Monika Woźniak-Lewandowska z Zarządu Morskich Portów Szczecin Świnoujście.
Dla porównania w tym samym czasie ub. roku było ich 31. Więcej jest również inne masowe z wynikiem o 8 proc. lepszym aniżeli w tym samym czasie ub. roku.
Spadki notują zboża (-9 proc.), drobnica (-3,2 proc.), drobnica promowa (-1,5 proc.) oraz kontenery (-12,5 proc.).
Prognoza
- Te już wypracowane wyniki pozwalają na optymistyczną prognozę, co do wielkości ogółem obsłużonych ładunków w całym 2022 roku — dodaje Monika Woźniak-Lewandowska. - Przewiduje się, że porty Szczecin-Świnoujście zakończą ten rok wynikiem 36,3 mln ton obsłużonych ładunków, czyli o ok. 10 proc. więcej aniżeli w ub. 2021 roku oraz rekordowym 2018.
Dodaje przy tym, że ZMPSiŚ SA podejmuje działania ukierunkowane na stały rozwój portów, stwarzając warunki i możliwości do obsługi większej ilości ładunków aniżeli obecnie.
Więcej ładunków po zakończeniu inwestycji
Po zakończeniu inwestycji port w Szczecinie zyska nowe i zmodernizowane nabrzeża w rejonie Basenu Kaszubskiego i Kanału
Dębickiego, dostosowane parametrami do obsługi większej ilości ładunków aniżeli obecnie. Terminal promowy w Świnoujściu będzie przystosowany do obsługi transportu intermodalnego.
Rozbudowywany jest terminal LNG poprzez budowę dodatkowego stanowiska rozładunkowo-załadunkowego do obsługi mniejszych jednostek LNG: gazowców, bunkierek oraz jednostek feederowych. Z kolei za sprawą inwestycji związanych z budową nowej i modernizacją istniejącej infrastruktury technicznej, oba porty będą bardziej przyjazne środowisku.
Systematycznej poprawie ulega też infrastruktura dostępowa, w tym drogi i kolej łączące porty z zapleczem.
Przedsięwzięciem, które wpłynie pozytywnie na gospodarkę kraju i regionu oraz dopełni ofertę obu portów będzie z pewnością Głębokowodny Terminal Kontenerowy w Świnoujściu, oraz zlokalizowany w świnoujskim porcie terminal instalacyjny do obsługi morskich farm wiatrowych.
Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?