Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Szczecińskie jezdnie jak szwajcarski ser...

Leszek Wójcik
Leszek Wójcik
Stan jezdni na szczecińskim Pogodnie 15.02.2022
Stan jezdni na szczecińskim Pogodnie 15.02.2022 Leszek Wójcik
Nie trzeba było się wysilać żeby je znaleźć, wystarczył krótki spacer po szczecińskim Pogodnie, by zrobić czternaście zdjęć dziur w jezdni.

Oczywiście nie zrobiliśmy zdjęć wszystkim dziurom, wybraliśmy tylko te najniebezpieczniejsze, czyli najgłębsze, tworzące serię pęknięć w asfalcie albo takie, które (jak zauważyliśmy) kierowcy często omijają niebezpiecznym slalomem.

Szliśmy więc od ul. Józefa Poniatowskiego (pierwsze zdjęcie) na ul. Władysława Syrokomli, potem dalej na ul. Marii Konopnickiej, Adama Mickiewicza, Romualda Traugutta, Wojska Polskiego, Marii Skłodowskiej-Curie i Piotra Michałowskiego. Spacer zakończyliśmy na ul. Stefana Okrzei.

Jezdnie, wzdłuż których szliśmy, są w fatalnej kondycji. Praktycznie wszystkie nadają się do generalnego remontu. Ze względu na zły stan techniczny nie powinny być dopuszczone do użytkowania - stwarzają niebezpieczeństwo. Są też groźne dla naszych samochodów.

Dlaczego wyglądają tak źle? Zapytaliśmy o to Hannę Pieczyńską, rzeczniczkę prasową Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego w Szczecinie.

- Nagłe pojawianie się większej liczby dziur w drogach powodują wahania temperatury - podkreśla Hanna Pieczyńska. - To zjawisko zupełnie normalne, choć uciążliwe dla kierowców. Apelujemy więc o szczególną uwagę w sytuacji, gdy ktoś zauważy ubytek w jezdni lub drogowców naprawiających szkody, które wyrządziła zima. Drogowcy każdego dnia pojawiają się w kilkunastu miejscach, aby załatać ubytki. Tylko na wtorek (15 lutego) firma Strabag w swoim harmonogramie miała 20 ulic.

Taki mamy klimat...

Pani rzecznik tłumaczy, że w naszych warunkach klimatycznych zimy są mocno zróżnicowane. Częste duże spadki temperatur i wielokrotne w ciągu doby przechodzenie temperatury przez 0° C w dół i w górę, przysparzają wielu problemów, szczególnie drogowcom. Mamy niestety sezon na powstawanie dziur.

- W trakcie użytkowania nawierzchnie asfaltowe ulegają tak zwanemu „zmęczeniu powierzchni drogowej” - mówi. - W mikropęknięciach gromadzi się woda, która zamarzając zwiększa swoją objętość, a gdy przychodzi ocieplenie powraca do stanu ciekłego. W ten sposób powstają znacznie większe pęknięcia w drogach. Im większe uszkodzenie, tym większa podatność na jego powiększenie się.

Uzupełnianie ubytków w drogach asfaltowych odbywa się dwoma metodami: „na ciepło”, czyli używa się gorącej, rozgrzanej mieszanki mineralno-asfaltowej i „na zimno” poprzez użycie zimnej MMA (popularnie określanej mianem asfaltu). W okresie letnim używa się głównie pierwszej metody, a w okresie zimowym drugiej. Jest ona stosowana przy dziurach wymagających szybkiej interwencji. Ze względu na to, że nie jest to metoda długoterminowa, stosuje się ją tylko w sytuacjach awaryjnych. Drogowcy wykorzystują także „okienka pogodowe”, żeby największe ubytki likwidować docelowym rozwiązaniem

- Dziury w drogach występują na całym świecie. Wystąpienie ubytku w drodze powinno jak najszybciej zostać zgłoszone, bo stanowi niebezpieczeństwo. Dlatego prosimy o zgłaszanie dziur na interwencyjny nr telefonu 91 48 00 401.

Uwaga! Numer dyspozytora służy wyłącznie do przyjmowania zgłoszeń, bez możliwości udzielania odpowiedzi na zadawane pytania.

Kamienica przy ulicy Sławomira

Kamienica przy ulicy Sławomira to warunki jak w slumsach? Pl...

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Powrót reprezentacji z Walii. Okęcie i kibice

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński