Szczeciński Szybki Tramwaj. Mogą przyciąć pospieszne linie autobusowe

Marek Jaszczyński
Po uruchomieniu Szybkiego Tramwaju autobusów pospiesznych będzie mniej.
Po uruchomieniu Szybkiego Tramwaju autobusów pospiesznych będzie mniej. archiwum
Trzy warianty zmian w siatce połączeń, we wszystkich pasażerowie odczują likwidację pospiesznych linii autobusowych. To propozycje dotyczące tego, co się stanie po uruchomieniu Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju.

Plany poznaliśmy w czasie debaty poświęconej systemowi komunikacji miejskiej Szczecina. Opracowanie koncepcji na zlecenie Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego dokonał zespół Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego. Dokument był gotowy w grudniu ubiegłego roku, ale do publicznej wiadomości został podany dopiero teraz.

Pierwszy wariant zakład likwidację linii B, D, E i F, a pozostawienie kursów autobusów A, C i G, ale na skróconej trasie. Drugi wariant zakłada likwidację wszystkich autobusów pospiesznych, ale uruchomienie nowego autobusu kursującego przez Autostradę Poznańską. Trzeci wariant zakłada również likwidację wszystkich linii pospiesznych, nowością miałaby być linia autobusowa z osiedla Kasztanowego przez Dąbie do Basenu Górniczego.

We wszystkich wariantach z tymczasowej pętli "Turkusowa" kursowałyby cztery linie tramwajowe: 2, 4, 7 i 8.

- Nie wyobrażam sobie wprowadzenia zmian bez konsultacji społecznych - mówi dr Wojciech Ignalewski z ZUT, który przedstawił koncepcję. - Najlepiej gdyby konsultacje odbyły się już w czerwcu. Na zmiany należy jednak patrzeć całościowo, a nie tylko w wycinku dotyczącym prawobrzeża.

Przypomnijmy, że w październiku ubiegłego roku pisaliśmy w "Głosie" o tym, że SST spowoduje wyeliminowanie niektórych linii autobusowych oraz ograniczenie liczby autobusów. Wówczas wśród mieszkańców prawobrzeża podniosły się głosy oburzenia. Wielu z nich straciłoby szybki transport z prawobrzeża na lewobrzeże. W przypadku likwidacji autobusów pospiesznych będą musieli przesiąść się na zwykłe autobusy, które dowiozą ich do trasy SST i dopiero tutaj przesiąść się na tramwaj.

Obecnie realizowany jest pierwszy etap Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju. Planowany termin zakończenia inwestycji to kwiecień 2015 roku. Budowana nowa linia tramwajowa mieć będzie ok. 4 km długości i zakończy się tymczasową pętlą przy ul. Turkusowej zlokalizowanej w sąsiedztwie Osiedla Słonecznego i okolicach szpitala w Zdrojach.

Przypomnijmy, że w czasie pierwszej debaty dotyczącej Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju, która odbyła się wiosną 2013 roku, padło ważne stwierdzenie - po pierwsze, 80 procent pasażerów korzystając z SST musi być zadowolona i pokonywać trasę szybciej niż obecnie.

Wideo

Komentarze 15

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

K
Kinga

Mieszkam na niebuszewie, nie wyobrażam sobie dojeżdżania na słoneczne bez autobusu B!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Myślą, że jedna linia tramwajowa (niby szybki, tak?) zastąpi wszystkie linie pospieszne? Brawo!!!

t
tom

Tramwaj to by się przydał, ale do Przecławia, albo choćby do Uniwersytetu na Cukrowej.

p
pant

Sprzeciw przeciwko likwidacji autobusow pospiesznych. Tak to sie konczy jak buduje  za wszelka cene tramwaj wg starych planow (>30 letnich). 

P
Przeciwko !

Likwidacji lini B jestem przeciwko!!!!!! Muszą być koniecznie konsultacje  społeczne w sprawie  likwidacji lini pospiesznych, niech mieszkańcy zadecydują.

ś
średni

Spokojnie ludziki tak was potestują sprawdzą na co dacie sobie pozwolić...

A
Ania

Mieszkam na Arkonskim. Potrzebuje autobusu B. Pogielo ich? :-(

B
Bożydar

Gdyby pętla tramwajowa (początkowa) była w okolicach pętli autobusowej na Słonecznym (zbieg ul. Łubinowej, Handlowej i Przelotowej) to mógłbym zrozumieć dążenie do likwidacji linii pośpiesznych. W wypadku, gdy pętla tramwajowa będzie przy ul. Turkusowej czyli w krzakach, do której dojazd będzie utrudniony i czasochłonny, to rozważania o likwidacji pośpiesznych uważam za przedwczesne.

l
loko

jaka jest przewaga tramwaju nad autobusem? bede wdzieczny za uswiadomienie bo według mnie

- budowa torów i infrastruktury tramwajowej jest dużo droższa nisz budowa drogi dla autobusu

- z drogi oprócz autobusu mogły by kożystac inne samochody

-zakup tramwaju jest dużo droższy niz autobusu

-koszty konserwacji taboru i torów sa dużo droższe niż autobusu

-ponieważ cały prad w polsce pochodzi z wegla argument ekologi też mnie nie przekonuje

wiec po co z uporem maniaka tworzy sie tramwaje skoro już sa elektryczne autobusy?

to że debile z UE dokładaja kase to nie powód żeby rozpepsssac miasto! jak na dylirzanse bedą dokładac to wprowadzicie je?

T
TOMEK

Przepraszam, ale nie bardzo wiem co ma linia F do szybkiego tramwaju...

D
Damian

Powiem krótko i dosadnie: POPIER***ŁO w głowach z tym szybkim tramwajem!!! My mieszkańcy prawobrzeża będziemy protestować i blokować ten WASZ tramwaj!!! 

m
mieszkaniec

Ciekawe co mają powiedzieć ludzie jeżdzący do Polic np. z Bukowego ? Jazda autobusem do pętli turkusowa = 10min . Jazda tramwajem od turkusowej do rodła = 30min. To aż 40minut aby dojechać do Rodła. To nie jest nienormalne to jest chore !

A
Aygon

Jak miałbym dotrzeć teraz bez przesiadek na jednym bilecie z bukowego na studzienną? Jak zwykle będzie dłużej i drożej.

K
Karola

Zlikwidować B,D...ktoś chyba zapomniał, że prawobrzeże nie kończy się na słonecznym. Osobą, które mieszkają w Wielgowie czy w Płoni już jest ciężko a oni chcą jeszcze sytuacje pogorszyć

M
Miasto_z_tradycją

Planowany termin to kwiecien 2015. W takim razie przed 2017 nie zobaczymy SST.

M
Marta

To jest chore. Wybudowali jedną linię tramwajową (bo niczym innym ten szybki tramwaj nie jest) i myślą, że nagle zastąpi ona wszystkie autobusy. Co za bzdura.