O przyczyny zapaści na placu budowy SKM pytali niedawno posłowie Jarosław Rzepa z PSL i Zbigniew Ziejewski z Koalicji Polskiej.
- Przyczyną zwłoki w realizacji kontraktu jest kondycja finansowa wykonawcy, która uniemożliwia temu podmiotowi zaciąganie zobowiązań niezbędnych do wykonania inwestycji - przyznaje Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury.
Wykonawca, czyli spółka Trakcja, przedstawił harmonogram robót, w którym określił poszczególne zadania do wykonania oraz termin ich realizacji. Firma deklaruje, że do zakończenia prac wystarczą dwa lata, czyli do 2023 roku.
ZOBACZ TEŻ:
- Obecnie harmonogramy te są szczegółowo analizowane przez spółkę pod kątem realności ich wykonania oraz zgodności z zapisami kontraktowymi. Niezależnie od powyższego należy stwierdzić, że w spółce PKP PLK rozważane są wszelkie zgodne z przepisami prawa formy dokończenia projektu, które umożliwią jego zrealizowanie do końca bieżącej perspektywy finansowej - wyjaśnia Andrzej Bittel.
Resort przyznaje, że wystąpiły kłopoty finansowe.
- Z pozyskanych od PKP PLK S.A. informacji wynika, że wykonawca miał problemy z płynnością finansową, co przekładało się na brak płatności podwykonawcom. W związku z tym, część płatności jest blokowanych do czasu przedstawienia oświadczeń o niezaleganiu z płatnościami przez niego wobec podwykonawców. Część z nich występuje do Spółki o płatności bezpośrednie, które po analizie dokonanej przez PKP PLK S.A. są realizowane, a wartość zapłaconej kwoty pomniejsza płatność faktury wykonawcy - informuje Andrzej Bittel.
Przypomnijmy, że kulą u nogi budowy SKM są dwa zadania zlecone przez PKP Polskie Linie Kolejowe. Pierwsze to modernizacja 24 km linii kolejowej nr 406 na odcinku Szczecin Główny Police. W tym przypadku stan realizacji prac na koniec maja tego roku wynosił 15 procent. To szacunek Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Drugie zadanie to modernizacja wybranych elementów infrastruktury pasażerskiej na liniach kolejowych 273 (tzw. „Nadodrzanka”), 351 (Poznań Główny - Szczecin Główny) oraz 401 (Szczecin Dąbie - Świnoujście). Tu stan zaawansowania wynosił zaledwie 10 procent.
Cała inwestycja ma kosztować ponad 741 mln zł. W 85 procentach wartości projektu netto (tj. 512,2 miliona złotych) budowa SKM jest dofinansowana z Unii Europejskiej.
ZOBACZ TEŻ:
POLECAMY:
ZOBACZ TEŻ:
Bądź na bieżąco i obserwuj:
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?