SKM. Plan naprawczy z terminami
- PKP PLK wykorzystują wszystkie możliwe kontraktowo działania, by egzekwować realizację prac związanych z budową Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej. Zamawiający prowadzi ciągły monitoring zaangażowania wykonawcy. Wykonawca przedstawił harmonogram robót, w którym określił poszczególne zadania do wykonania oraz termin ich realizacji. Taka informacja "przechodzi" przez inżyniera kontraktu i jest omawiana z wykonawcą. Priorytetem PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. jest zrealizowanie ważnego społecznie projektu do końca unijnej perspektywy finansowej, do końca 2023 roku - poinformował nas Bartosz Pietrzykowski z PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
ZOBACZ TEŻ:
Co udało się dotąd wykonać?
Na odcinkach linii kolejowej nr 406 ze Szczecina Głównego do Polic rozebrano tory i sieć trakcyjną na szlakach:
- Szczecin Główny - Szczecin Turzyn,
- Szczecin Niebuszewo - Szczecin Gocław,
- Szczecin Skolwin Police
- oraz 6 torów na stacji Szczecin Niebuszewo
- i 2 tory na stacji Szczecin Turzyn.
ZOBACZ TEŻ:
Jakie są postępy?
Wyremontowana została ściana oporowa między Szczecinem Głównym a Szczecinem Turzyn. Obecnie remontowana jest kolejna ściana oporowa na tym odcinku.
Zakończono remont mostu nad Przęsocińską Strugą, na którym następnie zostaną wymienione tory.
Budowane jest odwodnienie na szlakach Szczecin Niebuszewo - Szczecin Gocław oraz Szczecin Skolwin - Police, a także rozbierane są tory na stacji Police.
Na placu budowy zgromadzone zostały szyny, podkłady i tłuczeń, które posłużą do budowy nowej nawierzchni. Uporządkowano teren wzdłuż linii 406 i na pozostałych liniach wchodzących w zakres SKM.
Na linii nr 273 ukończono przebudowę peronu nr 1 na stacji Daleszewo, z którego już korzystają podróżni, a także przebudowę peronu nr 2 na stacji Gryfino.
ZOBACZ TEŻ:
Złe wieści są takie, że zwiększenie zaangażowania wykonawcy w końcówce 2020 roku nie utrzymało się w bieżącym roku.
- Potencjał personalny i sprzętowy na placu budowy powinien być większy - dodaje Bartosz Pietrzykowski. - Według zamawiającego - PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. zakres prac przy realizacji budowy Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej, w tym wykonanie wzmocnienia gruntów, był wystarczająco opisany na etapie postępowania przetargowego. Wykonawca miał możliwość oceny ryzyka związanego z wykonaniem tego zakresu prac i zaplanowaniem ich w taki sposób, by nie powodowały opóźnień.
Problemy z budową SKM
Przypomnijmy, że kulą u nogi budowy SKM są dwa zadania zlecone przez PKP Polskie Linie Kolejowe.
- Pierwsze to modernizacja 24 km linii kolejowej nr 406 na odcinku Szczecin Główny – Police. W tym przypadku stan realizacji prac na koniec maja tego roku wynosił 15 procent. To szacunek Centrum Unijnych Projektów Transportowych.
- Drugie zadanie to modernizacja wybranych elementów infrastruktury pasażerskiej na liniach kolejowych 273 (tzw. „Nadodrzanka”), 351 (Poznań Główny – Szczecin Główny) oraz 401 ( Szczecin Dąbie - Świnoujście). Tu stan zaawansowania wynosił zaledwie 10 procent.
SKM. Koszt inwestycji to 741 mln zł
Dodajmy, że spółka Trakcja S.A. deklaruje, że do zakończenia prac wystarczą dwa lata, a to oznacza, że nie stracimy ponad pół miliarda złotych dofinansowania na najważniejszą inwestycję komunikacyjną w regionie.
Cała inwestycja ma kosztować ponad 741 mln zł, tyle pieniędzy jest przeznaczonych na modernizację i przebudowę sieci kolejowej i budowę zintegrowanych węzłów przesiadkowych na terenie objętym inwestycją. W 85 procentach wartości projektu netto (tj. 512,2 miliona złotych) budowa SKM jest dofinansowana z Unii Europejskiej.
POLECAMY: SKM w Szczecinie. Zobacz, jak będziesz mieć blisko do stacji
ZOBACZ TEŻ:
Bądź na bieżąco i obserwuj:
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?