Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Szczecińska Kolej Metropolitalna. Jest plan naprawczy z terminami

Marek Jaszczyński
Marek Jaszczyński
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. poinformowały "Głos", że wykonawca - spółka Trakcja - przedstawiła harmonogram robót, w którym określiła poszczególne zadania do wykonania oraz termin ich realizacji. Inwestor chce zrealizować prace do końca 2023 roku. Czy to się uda?

SKM. Plan naprawczy z terminami

- PKP PLK wykorzystują wszystkie możliwe kontraktowo działania, by egzekwować realizację prac związanych z budową Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej. Zamawiający prowadzi ciągły monitoring zaangażowania wykonawcy. Wykonawca przedstawił harmonogram robót, w którym określił poszczególne zadania do wykonania oraz termin ich realizacji. Taka informacja "przechodzi" przez inżyniera kontraktu i jest omawiana z wykonawcą. Priorytetem PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. jest zrealizowanie ważnego społecznie projektu do końca unijnej perspektywy finansowej, do końca 2023 roku - poinformował nas Bartosz Pietrzykowski z PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

ZOBACZ TEŻ:

Co udało się dotąd wykonać?

Na odcinkach linii kolejowej nr 406 ze Szczecina Głównego do Polic rozebrano tory i sieć trakcyjną na szlakach:

  • Szczecin Główny - Szczecin Turzyn,
  • Szczecin Niebuszewo - Szczecin Gocław,
  • Szczecin Skolwin Police
  • oraz 6 torów na stacji Szczecin Niebuszewo
  • i 2 tory na stacji Szczecin Turzyn.

ZOBACZ TEŻ:

Jakie są postępy?

Wyremontowana została ściana oporowa między Szczecinem Głównym a Szczecinem Turzyn. Obecnie remontowana jest kolejna ściana oporowa na tym odcinku.

Zakończono remont mostu nad Przęsocińską Strugą, na którym następnie zostaną wymienione tory.
Budowane jest odwodnienie na szlakach Szczecin Niebuszewo - Szczecin Gocław oraz Szczecin Skolwin - Police, a także rozbierane są tory na stacji Police.

Na placu budowy zgromadzone zostały szyny, podkłady i tłuczeń, które posłużą do budowy nowej nawierzchni. Uporządkowano teren wzdłuż linii 406 i na pozostałych liniach wchodzących w zakres SKM.

Na linii nr 273 ukończono przebudowę peronu nr 1 na stacji Daleszewo, z którego już korzystają podróżni, a także przebudowę peronu nr 2 na stacji Gryfino.

ZOBACZ TEŻ:

Złe wieści są takie, że zwiększenie zaangażowania wykonawcy w końcówce 2020 roku nie utrzymało się w bieżącym roku.

- Potencjał personalny i sprzętowy na placu budowy powinien być większy - dodaje Bartosz Pietrzykowski. - Według zamawiającego - PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. zakres prac przy realizacji budowy Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej, w tym wykonanie wzmocnienia gruntów, był wystarczająco opisany na etapie postępowania przetargowego. Wykonawca miał możliwość oceny ryzyka związanego z wykonaniem tego zakresu prac i zaplanowaniem ich w taki sposób, by nie powodowały opóźnień.

Problemy z budową SKM

Przypomnijmy, że kulą u nogi budowy SKM są dwa zadania zlecone przez PKP Polskie Linie Kolejowe.

  1. Pierwsze to modernizacja 24 km linii kolejowej nr 406 na odcinku Szczecin Główny – Police. W tym przypadku stan realizacji prac na koniec maja tego roku wynosił 15 procent. To szacunek Centrum Unijnych Projektów Transportowych.
  2. Drugie zadanie to modernizacja wybranych elementów infrastruktury pasażerskiej na liniach kolejowych 273 (tzw. „Nadodrzanka”), 351 (Poznań Główny – Szczecin Główny) oraz 401 ( Szczecin Dąbie - Świnoujście). Tu stan zaawansowania wynosił zaledwie 10 procent.

SKM. Koszt inwestycji to 741 mln zł

Dodajmy, że spółka Trakcja S.A. deklaruje, że do zakończenia prac wystarczą dwa lata, a to oznacza, że nie stracimy ponad pół miliarda złotych dofinansowania na najważniejszą inwestycję komunikacyjną w regionie.

Cała inwestycja ma kosztować ponad 741 mln zł, tyle pieniędzy jest przeznaczonych na modernizację i przebudowę sieci kolejowej i budowę zintegrowanych węzłów przesiadkowych na terenie objętym inwestycją. W 85 procentach wartości projektu netto (tj. 512,2 miliona złotych) budowa SKM jest dofinansowana z Unii Europejskiej.

POLECAMY: SKM w Szczecinie. Zobacz, jak będziesz mieć blisko do stacji

Szczecińska Kolej Metropolitalna ma powstać do 2022 roku. Połączy Szczecin, Stargard, Goleniów, Gryfino, Kobylankę, Police i Stargard. W sumie na terenie Szczecina zostanie wybudowanych lub zmodernizowanych 26 z 40 węzłów przesiadkowych Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej, w tym 24 w ramach tego zamówienia.Inwestycja pochłonie 741 mln zł, z czego 512 mln zł ma pochodzić z dofinansowania.Zobacz na kolejnych slajdach, czy jesteś w zasięgu SKM-ki → * 1szary kolor: 15-minutowa dostępność piesza stacji i przystanków kolejowych* żółty 15-minutowa dostępność rowerowa stacji i przystanków kolejowych (szacunkowy czas w linii prostej)CZYTAJ WIĘCEJ:■ Gigantyczna kasa na Szczecińską Kolej Metropolitalną. Ponad pół miliarda złotych - zobacz, co za to zrobią [WIZUALIZACJE]■ Szczecińska Kolej Metropolitalna. Dwie firmy gotowe do projektowania [WIZUALIZACJE]

SKM w Szczecinie. Zobacz, jak będziesz mieć blisko do stacji [MAPY]

ZOBACZ TEŻ:

Gigantyczna kasa na Szczecińską Kolej Metropolitalną. Ponad ...

Bądź na bieżąco i obserwuj:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński