Szczecińska Kolej Metropolitalna. Jest pierwszy wykonawca! Przebudują tory do Polic

Marek Jaszczyński
W Policach mają działać trzy przystanki w ramach SKM: nad ul. Piłsudskiego, dawny dworzec (na zdjęciu) i przy ul. Kuźnickiej
W Policach mają działać trzy przystanki w ramach SKM: nad ul. Piłsudskiego, dawny dworzec (na zdjęciu) i przy ul. Kuźnickiej Fot. Marek Jaszczyński
Po wielu miesiącach oczekiwania i zwiększeniu budżetu udało się wyłonić wykonawcę przebudowy linii kolejowej nr 406 ze Szczecina Głównego do Polic. To początek Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej.

PKP PLK rozstrzygnął oba przetargi w ramach budowy Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej. Informację o tym podał portal www.transport-publiczny.pl.

Linię nr 406 przebuduje i zmodernizuje firma Trakcja PRKiI za 479,8 mln zł brutto. Ta sama firma zmodernizuje wybrane elementy linii 273 (Nadodrzanka), 351 (Poznań- Szczecin Główny) oraz 401 (Szczecin Dąbie - Świnoujście).

Dlaczego tak długo to trwało? Problem z przetargiem polegał na tym, że potencjalni wykonawcy wycenili swoje usługi na więcej niż spółka kolejowa szacowała zadanie (300 mln złotych). Tymczasem najtańszą ofertę złożyła firma Trakcja PRKil S.A., która wyceniła prace na 90 mln więcej.

Jeszcze na początku roku PKP Polskie Linie Kolejowe informowały GS24.pl, że są problemy.

- PKP PLK nie zakończył postępowania przetargowego na wyłonienie wykonawcy modernizacji linii nr 406 na odcinku Szczecin Główny - Police. Projekt został zgłoszony do konkursu ogłoszonego przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) - tłumaczył Zbigniew Wolny z wydziału komunikacji i promocji w regionach PKP PLK. - Czekamy na rozpatrzenie naszego wniosku. Spodziewane jest to w pierwszym kwartale 2018 roku, zgodnie z obowiązującym harmonogramem. W związku z tym nie podjęto ostatecznych decyzji dotyczących wyboru wykonawcy robót oraz związanego z tym zwiększenia dofinansowania tej części projektu.

Przypomnijmy, że w marcu tego roku projekt uruchomienia SKM zyskał dofinansowanie.

- W lipcu 2017 roku złożyliśmy wniosek o dofinansowanie. 12 marca została ogłoszona lista projektów. Tylko trzy uzyskały dofinansowanie. Nasz projekt to jedyny tak kompleksowo podchodzący do zagadnień transportu i mobilności - mówi Ryszard Walaszkowski, dyrektor Stowarzyszenia Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego.

Ponad 741,2 miliona złotych będzie przeznaczone na modernizację i przebudowę sieci kolejowej i budowę zintegrowanych węzłów przesiadkowych na terenie objętym inwestycją. W 85 procentach wartości projektu netto (tj. 512,2 miliona złotych) budowa SKM będzie dofinansowana z Unii Europejskiej. Sieć SKM na starcie obejmie 40 przystanków, z czego na terenie Szczecina będzie ich aż 26. Przy liniach kolejowych znajdują się też strefy przemysłowe, które zostaną skomunikowane poprzez budowę nowych przystanków.

SKM ma ruszyć od 2022 roku, ale już teraz mieszkańcy Szczecina, Goleniowa i Gryfina mogą przekonać się o jej zaletach. Pilotażowo uruchomiono dodatkowe połączenia kolejowe, na trasie Szczecin-Goleniów - trzy, a między Szczecinem i Gryfinem sześć. Nowoczesne pociągi mają szereg udogodnień dla osób niepełnosprawnych, rodziców z dziećmi i rowerzystów.

Czytaj więcej:

Czytaj też:

Zobacz również:

Zobacz również:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze 8

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

M
Marecki

Trakcja remontuje torowisko w centrum Gorzowa.Rozkopali centrum miasta i nic nie dzieje się od kilku  miesięcy.Przez pierwsze 6 miesięcy tego roku zaliczyli już ponad 20 mln straty także ciężko widzę tą inwestycje z tą koleją...

A
Anka

Czy jest szansa, by kolej docierała do Trzebieży lub Nowego Warpna kąpieliska nad Zalewem i ścieżki rowerowe na pewno skusiłyby niejednego weekendowego lub wakacyjnego turystę.

r
recenzent głupoty

Za pieniądze podatnika budują gniot ze Sz-n Główny do Polic który będzie jeździł pusty. Przeczekają przez okres koniecznego utrzymania projektu unijnego - pewnie 5 lat i ZAMKNĄ linie tak jak w 2002 roku. Widać że głowy ludzi z PKP nie zmieniły się mentalnie od czasów komuny. Ta firma winna już dawno iść pod młotek prywatyzacji.

R
Robert
Autobus jedzie ponad 30 minut o ile nie stoi w korku, co Kolei metropolitalnej nie grozi. Rozmieszczenie przystanków w Policach będzie bardziej dogodne niż jedyny dworzec w starej części miasteczka. Trzeba przemodelować cały układ połączeń komunikacji aglomeracyjnej tak aby autobusy były uzupełnieniem a nie konkurencją kolei. Wtedy nie będą wozić powietrza. Czekają nas duże zmiany, także w mentalności pasażerów.
J
Jowita
No tu będzie trzeba przyciągnąć podróżnych odpowiednią taryfą.
Np.bilet tanio-miejski.Od wielu lat ludzie przyzwyczaili się już do autobusów,teraz będzie walka o pasażera. Autobus jedzie około 30 minut.Ciekaw jestem ile pojedzie pociąg...
W
Wiesiek
HAHAHAHA;) HIHIHIHIHIHI1
j
jaś

Daj spokój przecier chodzi o kasę, jest parę złotych do przytulenia ?

t
to są fakty

Do 2002roku były osobowe które woziły powietrze, a teraz myślą, że po wybudowania skm coś się zmieni i będą tłumy w pociągach?

Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński
Dodaj ogłoszenie