Szczecinianka wprowadza w świat mindfulness. Nowa moda czy sposób na odzyskanie równowagi

Ewelina Żuberek
archiwum prywatne Iwony Ziejewskiej
Udostępnij:
Socjolog, doradca psychospołeczny, trener rozwoju osobistego i uważności oraz certyfikowana nauczycielka jogi. Od wielu lat obszarem jej zainteresowań jest mindfulness oraz wszelkie formy redukcji stresu. Iwona Ziejewska pomaga tym, którzy przytłoczeni nadmiarem obowiązków, życiem w ciągłym pośpiechu i napięciu chcieliby rozpocząć podróż w głąb siebie. Podróż, której celem będzie odnalezienie wewnętrznego spokoju i harmonii.

Może zacznijmy od tego, czym jest uważność, czyli mindfulness?

- To stan świadomości tego, czego doświadczamy w danym momencie nie oceniając czy ta chwila jest dobra czy zła. Dla mnie mindfulness to droga do tego, aby mniej być w swoich myślach, a bardziej w doświadczaniu, aby świadomie przeżywać życie świeżym umysłem.

Jakie korzyści płyną z treningu uważności?

- Uczymy się bardziej być w chwili obecnej, mniej wybiegać w przyszłość lub w przeszłość. Dzięki treningowi uważności można między innymi ograniczyć negatywne myśli i zmniejszyć poziom stresu. Dodatkowo trening polepsza naszą koncentrację, obiektywność i klarowność umysłu. Poprawiamy także swoją pamięć roboczą i zwiększamy aktywność tych układów mózgu, które odpowiedzialne są tzw. pozytywne nastawienie do świata i innych.

ZOBACZ TEŻ:

Czy pomaga to także lepiej zrozumieć siebie?

- Jestem zwolenniczką praktyki, dlatego przerwij teraz czytanie i zamknij oczy. Weź spokojny wdech i wydech, w ogóle zauważ, że oddychasz. Zwróć uwagę jaki jest teraz twój oddech, uważnie obserwuj jak płynie. Następnie przenieś uwagę na swoje ciało. Jak się czujesz? Jak się masz w swoim ciele?

To krótkie ćwiczenie pokazuje jak choć przez chwilę, skupiając się na oddechu, możemy być bardziej świadomi danego momentu. Taka uważna chwila pomoże nam dokonać wglądu i zauważyć nasze emocje, doznania i pojawiające się myśli. Dzięki temu możemy lepiej wsłuchać się w nasze życie wewnętrzne, ale także uważniej odczuwamy nasz zewnętrzny świat, to co nas otacza czyli przyrodę, przedmioty i innych ludzi.

Kiedy mindfulness pojawił się w Pani życiu?

- Wiele lat temu zostałam obdarowana książką „Potęga teraźniejszości” Eckharta Tolle i tak zaczęła się moja przygoda z mindfulness. Byłam wtedy w ważnym momencie swojego życia. Robiłam wgląd w siebie i poszukiwałam równowagi. Zaczęłam wgłębiać się w literaturę i dostępne publikacje. Ukończyłam trening uważności, kursy, szkolenia. Zauważyłam, że systematyczna praktyka przynosi wiele dobrego, dlatego postanowiłam dzielić się wiedzą i doświadczeniem z innymi, zarówno dorosłymi, jak i dziećmi.

Ile czasu musi upłynąć, żeby medytacja uważności zaczęła przynosić zauważalne efekty?

- Badania pokazują, że potrzebujemy około 8 tygodni regularnego treningu uważności, żeby w mózgu pojawiły się strukturalne i funkcjonalne zmiany związane z korzyściami płynącymi z praktyki uważności. Natomiast chciałabym podkreślić, że nawet jeżeli z opisu wszystko to wydaje się łatwe w zastosowaniu, to w praktyce wcale takie łatwe nie jest. Osobiście mam często dużo pokory i refleksji odnośnie swojej własnej praktyki. Moim zdaniem to praca na całe życie. Mimo wszystko warto ten trud podejmować.

Techniki uważności wykorzystywane są także w jodze. Co łączy jogę i mindfulness?

- Świat jogi i mindfulness wzajemnie przenikają się. Dopiero praca nad umysłem i ciałem przyniosła w moim przypadku zadawalające rezultaty. Dlatego w swojej pracy z klientem łączę z powodzeniem te dwie dziedziny. Podczas zajęć jogi duży nacisk kładę na uważność w oddechu i ciele. Natomiast podczas treningu uważności stałym elementem jest uważny ruch i praca z ciałem.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Ile pieniędzy potrzebujemy, aby wieść idealne życie?

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Głos Szczeciński
Dodaj ogłoszenie