Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Szczecin: Unikalne gondole zamiast tramwajów [film]

Marek Rudnicki [email protected]
Napowietrzny MISTER, to według konstruktora maksymalne bezpieczeństwo, redukcja kolejek i czekania, a także komfort podróżowania i brak charakterystycznego dla tramwajów i autobusów tłoku.
Napowietrzny MISTER, to według konstruktora maksymalne bezpieczeństwo, redukcja kolejek i czekania, a także komfort podróżowania i brak charakterystycznego dla tramwajów i autobusów tłoku. Wizualizacje
Niecodzienny pomysł rozwiązania kłopotów z codziennym transportem w szczecinie przedstawił wczoraj wynalazca, inż. Olgierd Mikosza.

Szczecin może stać się pierwszym miastem w Polsce, które ma szansę na unikalne gondole dla pasażerów tam, gdzie nie ma jeszcze linii tramwajowych. O ile skorzysta z propozycji wynalazcy inż. Olgierda Mikosza. [

](http://www.gs24.pl/apps/pbcs.dll/article?AID=/20110212/SZCZECIN/183885544>Pisaliśmy o niej szczegółowo już wcześniej.</a><br><br>Dziś podajemy dalsze szczegóły projektu. Napowietrzna linia byłaby konkurencyjna dla tramwajów. Nowa linia tramwajowa kosztuje setki tysięcy złotych, a miasto może mieć gondole za darmo. Wynalazca już raz proponował miastu swoje rozwiązanie, ale nie spotkało się ono z zachwytem. <br><br>Wczoraj ponownie zaprezentował pomysł w sali konferencyjnej ZUS. Przeprowadzono z nim telekonferencję połączoną z pokazem multimedialnym gondoli i całego pomysłu. <br><br>- Automatycznie sterowane gondole, przemieszczające się 10 metrów nad ulicami po sieci lekkich prowadnic z prędkością do 50 km na godzinę, to szansa dla miasta - mówi Olgierd Mikosza. <br><br>Twierdzi też, że ma inwestorów, którzy gotowi są wyłożyć 100 mln dolarów. Jego przedstawiciel, inż. Lech Tomaszewski dodaje, że również są na taką inwestycję gwarantowane pieniądze z Europejskiego Banku Inwestycyjnego. <br><br>- Miasto musiałoby tylko wyrazić zgodę i oddać miejsca, w których stanęłyby słupy nośne - mówi. - A te stanęłyby tam, gdzie dziś już są lampy uliczne. Oświetlenie pozostałoby, a zyskalibyśmy bardzo dużo. Po pierwsze - darmową inwestycję. Po drugie - gondole, trakcja, słupy i wszystko inne produkowane byłoby w Szczecinie. Po trzecie - cała sieć pracowałaby całą dobę, można by więc nocą specjalnymi gondolami towarowymi dostarczać towary do sklepów, gdzie byłyby bocznice, jak również wywozić śmieci. <br><br>Nowatorski system transportu miejskiego mógłby połączyć prawo i lewobrzeżną część Szczecina. <br><br>- Zamiast budować 6,5 km tramwaju dla 50 tysięcy kursów dziennie za 800 mln zł i corocznej dopłaty 10-20 mln zł, ja oferuję 10 km dla 50 tysięcy kursów za zero kosztów inwestycji oraz użytkowania - mówi Olgierd Mikusza. <br><br>Proponowany przez inż. Mikosza system MISTER składa się z czterech głównych elementów. Gondole transportowe podwieszone są na napowietrznej szynie nośnej na wysokości około 10 m nad ulicami. Pojemność gondoli, to 5 osób. Przystanki bocznicowe położone są poza trasą główną. Mogą być lokalizowane na ziemi bądź w budynkach. <br><br><div class=)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wideo
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński