Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Szczecin straci dotacje na budowę obwodnicy? Tędy muszą jechać autobusy

Marek Jaszczyński [email protected]
Linia autobusowa jeżdżąca po Obwodnicy Śródmiejskiej to konieczność - przekonuje nasz czytelnik. Magistrat twierdzi, że mamy jeszcze czas.
Linia autobusowa jeżdżąca po Obwodnicy Śródmiejskiej to konieczność - przekonuje nasz czytelnik. Magistrat twierdzi, że mamy jeszcze czas. Sebastian Wołosz
Czy grozi nam zwrot dofinansowania na budowę Obwodnicy Śródmiejskiej? Nasz informator twierdzi, że tak o ile po jej części nie zacznie jeździć komunikacja miejska. Miasto uspokaja: mamy jeszcze czas.

- Od kilkunastu miesięcy staram się przekonać władze Szczecina do wprowadzenia pewnych zmian w trasie autobusu linii 80 - mówi pan Remigiusz. - Sprawa jest banalna. Jednak z zgodnie z obowiązującymi przepisami, nie wprowadzenie jakiegokolwiek autobusu na tej trasie może grozić miastu zwrotem całości lub części z wielomilionowej dotacji przeznaczonej na budowę V etapu obwodnicy śródmiejskiej.

W sierpniu 2012 roku nasz Czytelnik zaproponował niewielką zmianę trasy linii 80, tak aby wykorzystać wymieniony odcinki obwodnicy i przy okazji ułatwić życie mieszkańcom. Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego również stwierdził, że propozycja jest zasadna ale brakuje na nią około 250 tys. zł. Pieniądze nie znalazły się.

- Po kilku miesiącach oczekiwania aż coś "drgnie" w tej sprawie, skierowałem sprawę do Komisji ds. Gospodarki Komunalnej, Ochrony Środowiska i Mienia rady Miasta, która również poparła ten pomysł - relacjonuje mężczyzna. - ZDITM zobowiązał się do wystąpienia z ponownym wnioskiem do Wydziału Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska o przyznanie dodatkowych środków na wydłużenie trasy linii 80. W dniu 23 września 2013 r. WGKiOŚ ponownie odmówił finansowania mając świadomość, że naraża miasto na zwrot dotacji. Dlaczego?

Jak zauważa pan Remigiusz w przypadku nie przyznania środków na wydłużenie linii 80 (to najtańsza wersja wprowadzenia autobusów na obwodnicę śródmiejską i dająca najwięcej korzyści dla mieszkańców w stosunku do kosztów), Szczecin naraża się na ryzyko utraty części środków przyznanych w ramach projektu pn. "Obwodnica Śródmieścia Szczecina - etap V". Projekt ten był finansowany z Regionalnego Programu Operacyjnego. Zgodnie z tym wnioskiem, od 2013 r. wybudowany odcinek obwodnicy powinien przyczyniać się do "oszczędności czasu w przewozach pasażerskich" co było jednym z podstawowych wskaźników we wniosku.

- Zgodnie z instrukcją wypełniania wniosku, do wyliczenia tego wskaźnika przyjęto szereg czynników, w tym "roczne przebiegi samochodów osobowych i autobusów na analizowanym odcinku drogi" - wyjaśnia pan Remigiusz. - W związku z tym, iż w ramach omawianego projektu sfinansowano budowę przystanków autobusowych, należy przyjąć, iż do wyliczenia tego wskaźnika założono kursowanie na trasie obwodnicy autobusów. Tylko takie założenie uzasadnia koszt budowy przystanków, ponieważ zgodnie z ogólną zasadą wydatkowania funduszy unijnych, każdy koszt jest tylko wtedy kwalifikowalny, jeśli jego poniesienie jest niezbędne dla osiągnięcia celów projektu. Dziwić może jednak argumentacja używana przez ZDITM i WGKiOŚ - brak pieniędzy.

Czy nikt nie dostrzega ryzyka zwrotu części dotacji z UE? Do końca roku 2013 pozostało niewiele. O ryzyku mówiła też radna Urszula Pańka z PO, która złożyła interpelację w tej sprawie.

Urzędnicy tłumaczą, że wskaźnik rezultatu pn. "Oszczędność czasu w przewozach pasażerskich" dla projektu "Obwodnica Śródmieścia Szczecina - etap V - budowa ulicy od ul. Duńskiej - Krasińskiego do ulicy Arkońskiej" ma wpływ analiza ekonomiczna nie tylko danego odcinka drogi, będącej przedmiotem projektu, ale obszaru całej inwestycji.

- Analiza wskaźników uwzględnia między innymi ulice Wojska Polskiego, Szczanieckiej, czy Obotryckiej - tłumaczy Bogdan Jaroszewicz, zastępca prezydenta miasta. - Oznacza to, że wyliczenie oszczędności w przewozach pasażerskich będzie poprzedzone badaniami ruchu.

Analizy będą przeprowadzone zgodnie z zapisami określonymi w umowie o dofinansowanie gdzie pierwszym rokiem, od którego zakładane wskaźniki powinny być osiągnięte jest kolejny rok kalendarzowy po roku zakończenia inwestycji, tj. rok 2014.

Przypomnijmy, że budowa V etapu Obwodnicy Śródmiejskiej rozpoczęła się jesienią 2010 roku. Kosztowała prawie 66 milionów zł połączyła nową drogą ul. Krasińskiego z ul. Arkońską.

Jak mogłaby jeździć "80"?

Autobus jechałby z Zakładów Piekarniczych do ul. Rugiańskiej lub Ludowej. Zmiana miałaby polegać na tym, że autobus jadąc przez skrzyżowanie Chopina i Wszystkich Świętych nie skręcałby w kierunku Os. Arkońskiego tylko jechał prosto przez trasę średnicową.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński