Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Szczecin: Ponad 83 tys. euro odszkodowania za utrudnienia w lotach

red
W 2016 roku szczecińskie lotnisko obsłużyło 484 418 pasażerów. Według danych AirHelp aż 334 z nich może ubiegać się o rekompensatę z tytułu opóźnionych czy odwołanych rejsów.

Szacuje się, że linie lotnicze powinny wypłacić klientom wylatującym lub lądującym na lotnisku Goleniów łącznie 83 750 euro. Tymczasem, jak wskazują statystyki, zaledwie 1% podróżnych jest świadomych swoich praw i składa wniosek o odszkodowanie.

Polskie miasta to najczęstsze kierunki obierane przez rodzimych pasażerów. – Z naszych danych wynika, że Polacy coraz częściej korzystają z lotów krajowych – w minionym roku takie rejsy stanowiły 6 z 10 najczęściej wybieranych połączeń. Przykładowo do Krakowa lataliśmy częściej niż do Frankfurtu, Paryża czy Amsterdamu. W polskim prawie związanym z odszkodowaniami lotniczymi zaszły jednak ostatnio istotne zmiany, dlatego już dziś należy sprawdzić, kiedy przysługuje nam rekompensata od przewoźnika i jak należy się o nią ubiegać – mówi Natalia Gębska, Country Manager w AirHelp.

Komu przysługuje?

Prawa pasażerów linii lotniczych reguluje rozporządzenie WE nr 261. Ma ono zastosowanie tylko do europejskiej przestrzeni powietrznej, w związku z czym rekompensata przysługuje pasażerom korzystającym z usług przewoźników zarejestrowanych w Unii Europejskiej, nawet jeśli startują lub lądują poza jej terytorium. Należy się również podróżującym innymi liniami lotniczymi, ale rozpoczynającymi swoje loty w jednym z państw unijnych. Regulacje te dotyczą także Islandii, Norwegii i Szwajcarii.

O odszkodowanie u linii lotniczych możemy ubiegać się w przypadku, gdy opóźnienie lotu wynosi 3 godziny i więcej, a nastąpiło ono na skutek czynników, na które przewoźnik ma wpływ np. awaria samolotu. Rekompensata należy nam się także jeśli rejs został odwołany z powodów zależnych od linii (np. choroby pilota i braku zastępstwa). W przypadku jednak, gdy powiadomi ona klientów o tym fakcie co najmniej 14 dni przed planowanym terminem lub zaproponuje im lot alternatywny o podobnej trasie i liczbie przesiadek, podróżnym nie przysługuje odszkodowanie. Zdarzają się również sytuacje, w których przewoźnik odmawia swoim pasażerom wejścia na pokład. Wówczas również można zgłosić reklamację.

Jak uzyskać rekompensatę?

Ze względu na niską świadomość społeczną oraz nieuzasadnioną obawę przed rozbudowaną biurokracją, wiele osób nie korzysta ze swoich praw. Pasażerowie nie zdają sobie sprawy z tego, że proces ubiegania się o rekompensatę może przebiec szybko i bezproblemowo, wystarczy powierzyć go firmie AirHelp. Po wypełnieniu krótkiego formularza online od razu otrzymuje się informację, czy wniosek jest zasadny. Jeśli tak, firma zajmuje się uzyskaniem rekompensaty, a opłatę pobierze tylko, gdy proces zakończy się sukcesem. Wartość odszkodowania wynosi natomiast od 250 aż do 600 euro.

Zobacz także: Jest projekt dla Podjuch

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Co dalej z limitami płatności gotówką?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński