To dwunastometrowy solaris z 2010 roku, który już wcześniej był testowany w naszym mieście. Ma 28 miejsc siedzących, 56 pasażerów może podróżować na stojąco, jedno miejsce jest dla wózka. Kosztował około 850 tysięcy złotych netto.
Wczoraj przeszedł przegląd i odwiedził myjnię. Mogli go także podziwiać radni w czasie uroczystej sesji Rady Miasta.
- Kierowcy i mechanicy przechodzą szkolenie z pojazdem - mówi Włodzimierz Sołtysiak, prezes SPAD. - Pojazd ma na liczniku 150 tysięcy kilometrów, chociaż używany jest objęty trzyletnią gwarancją producenta. Producent jest też zobowiązany do wymiany baterii przez 12 lat.
Autobus ma liczne udogodnienia dla pasażerów. W przedniej części pojazdu są foteliki dla dzieci, środkowe drzwi o szerokości 120 cm są pojedyncze i otwierają się na zewnątrz, tutaj jest także platforma, która ułatwia wjazd i wyjazd wózkom. Klimatyzacja to standardowe wyposażenie.
To egzemplarz demonstracyjny, a więc taki, który producent przekazywał do miast na jazdy testowe, jednak nie kursował na liniach regularnych.
Autobus nie będzie w barwach marki miasta, pozostanie w malowaniu producenta, ma jednak szczecińskiego gryfa.
Jednak największa nowość kryje się pod maską silnika to napęd hybrydowy.
- W czasie testów oszczędności wyniosły do 26 procent w porównaniu z użytkowaniem autobusu z tradycyjnym napędem - mówi Sołtysiak.
Jakie są korzyści z napędu hybrydowego?
Napęd hybrydowy jest szczególnie korzystny w pojazdach które często zatrzymują się i ruszają, np. śmieciarkach, autobusach miejskich. W pojazdach takich z klasycznym napędem znaczna ilość energii jest tracona podczas hamowania. Po zastosowaniu napędu hybrydowego można część tej energii zgromadzić w akumulatorach i wykorzystać przy ponownym ruszaniu.
W Polsce hybrydowe Solarisy jeżdżą w Poznaniu, Sosnowcu oraz Warszawie.
To nie jedyny nowy pojazd. Drugi autobus zakupiony przez SPA Dąbie to przegubowy solaris z konwencjonalnym napędem. On także jest wyjątkowy.
To najdłuższy autobus przegubowy eksploatowany w Polsce. Wyprodukowany w 2012 roku Solaris ma długość 18,75 m (dotąd w Polsce eksploatowane były jedynie autobusy przegubowe o długości 18m.), kosztował ponad 1 mln złotych netto. Pojazd ten nie był dotąd rejestrowany. Prezentowany był jedynie podczas targów.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?