Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Szczecin. Pierwszy autobus z nowym napędem [zdjęcia, wideo]

Marek Jaszczyński
Za około dwa tygodnie autobus trafi na trasę, póki co nie wiadomo, które linie będzie obsługiwał.
Za około dwa tygodnie autobus trafi na trasę, póki co nie wiadomo, które linie będzie obsługiwał. Sebastian Wołosz
Pierwszy hybrydowy autobus zakupiony przez naszego przewoźnika trafił do Szczecina. To efekt starań Szczecińskiego Przedsiębiorstwa Autobusowego "Dąbie".
Pierwszy hybrydowy autobus w Szczecinie

Pierwszy hybrydowy autobus w Szczecinie

To dwunastometrowy solaris z 2010 roku, który już wcześniej był testowany w naszym mieście. Ma 28 miejsc siedzących, 56 pasażerów może podróżować na stojąco, jedno miejsce jest dla wózka. Kosztował około 850 tysięcy złotych netto.

Wczoraj przeszedł przegląd i odwiedził myjnię. Mogli go także podziwiać radni w czasie uroczystej sesji Rady Miasta.

- Kierowcy i mechanicy przechodzą szkolenie z pojazdem - mówi Włodzimierz Sołtysiak, prezes SPAD. - Pojazd ma na liczniku 150 tysięcy kilometrów, chociaż używany jest objęty trzyletnią gwarancją producenta. Producent jest też zobowiązany do wymiany baterii przez 12 lat.

Autobus ma liczne udogodnienia dla pasażerów. W przedniej części pojazdu są foteliki dla dzieci, środkowe drzwi o szerokości 120 cm są pojedyncze i otwierają się na zewnątrz, tutaj jest także platforma, która ułatwia wjazd i wyjazd wózkom. Klimatyzacja to standardowe wyposażenie.

To egzemplarz demonstracyjny, a więc taki, który producent przekazywał do miast na jazdy testowe, jednak nie kursował na liniach regularnych.
Autobus nie będzie w barwach marki miasta, pozostanie w malowaniu producenta, ma jednak szczecińskiego gryfa.

Jednak największa nowość kryje się pod maską silnika to napęd hybrydowy.
- W czasie testów oszczędności wyniosły do 26 procent w porównaniu z użytkowaniem autobusu z tradycyjnym napędem - mówi Sołtysiak.

Jakie są korzyści z napędu hybrydowego?

Napęd hybrydowy jest szczególnie korzystny w pojazdach które często zatrzymują się i ruszają, np. śmieciarkach, autobusach miejskich. W pojazdach takich z klasycznym napędem znaczna ilość energii jest tracona podczas hamowania. Po zastosowaniu napędu hybrydowego można część tej energii zgromadzić w akumulatorach i wykorzystać przy ponownym ruszaniu.

W Polsce hybrydowe Solarisy jeżdżą w Poznaniu, Sosnowcu oraz Warszawie.

To nie jedyny nowy pojazd. Drugi autobus zakupiony przez SPA Dąbie to przegubowy solaris z konwencjonalnym napędem. On także jest wyjątkowy.

To najdłuższy autobus przegubowy eksploatowany w Polsce. Wyprodukowany w 2012 roku Solaris ma długość 18,75 m (dotąd w Polsce eksploatowane były jedynie autobusy przegubowe o długości 18m.), kosztował ponad 1 mln złotych netto. Pojazd ten nie był dotąd rejestrowany. Prezentowany był jedynie podczas targów.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wideo
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński